tisdag 13 maj 2008

Tisdagsintervall

Idag höll det på att inte bli något pass alls. Jag var så trött när jag kom hem från jobbet att jag knappt orkade hålla ögonen öppna (tack vare ena grannens nattliga tvättande och den andra grannens festavslutning i hissen inatt. Underbart!). Lyckades dock gräva fram lite motivation och kom iväg till Zinkens IP. Mia var tyvärr upptagen på annat håll, saknade hennes glada nuna idag (men Mia, jag tränade för två!).

Rebecca, som vann damklassen i Kungsholmen runt (10 km), höll uppvärmningen och coach Nisse bestämde att vi skulle springa 8x800m-intervaller på Zinkens IP. Jag beslöt mig för att köra 6x800 m istället (och frågade faktiskt coach om lov ;-) ), även om det inte helt var enligt Szalkai-programmet (måste testa 300-metersintervallerna nästa vecka!). Det blev lite kryssande mellan mål, fotbollar och fotbollstjejer som körde styrkepass mitt i löparbanorna, men det gick riktigt bra ändå :-)

Enligt någons Garmin ska sträckan faktiskt ha varit 800m, men min klocka sa konstant 740 m och jag litar mer på den. Annars gick det ruskigt fort! Blev inte helt jämna intervaller idag, men jag är nöjd eftersom jag ändå kände att jag hade kontroll hela tiden. Snittpacen på intervallerna blev 4:08, total sträcka 4,4 km. Iterationerna lyder som följer: 2:59-3(04-03-01-03-04). Och möjligen sprang jag en extra intervall på 500 m när jag fick för mig att ta rygg på coach Nisse under min nedjogg och hans sista intervall... Kunde inte låta bli att testa om jag kunde hänga med, och det kunde jag ;-)
Jag är förvånad över min egen utveckling, för tre månader sedan hade jag aldrig varit i närheten av dessa intervalltider och idag hade jag absolut kunnat ge mer om det inte vore för ett Göteborgsvarv på lördag och framförallt; 18 dagar kvar till SM.

Totalt idag blev det 10,2 km, 49:24 min, snittpace 4:48 min/km och puls 163/193. Och ett löpindex på rekordhöga 66 :-)

10 kommentarer:

Masse sa...

Härligt! Och smart att kapa antalet intervaller...

Anonym sa...

Ska bli kul att bege sig till Sveriges baksida och värma upp med en halvmara i helgen. Måste bara inse att det kanske inte är läge att fira "segern" allt för hårt framåt natten :D

Härligt pass, men det behöver man ju knappast påpeka längre ;)

Karin sa...

Masse: Tack :-) Jag insåg att det bara vore korkat att förta sig helt... Nå't har jag visst lärt mig =)
Henke: Haha, man ska fira när man har anledning att fira ju :-) Och tack förresten.

Benet sa...

Imponerande Karin! Som alltid!

Felicitas sa...

Vad härligt!! :D

MarathonMia sa...

Du är grym, du är vacker, du är fantastisk! Tack för att du sprang för mig också, kände mig trött i vaden i går kväll ;-)

Karin sa...

Benet: Tack! :-)
Jane: Ja, det kändes toppen :-)
Mia: Vad gullig du är :-) Tack detsamma! Och jag kände mig nog stark eftersom din kraft var med mig ;-)

Anonym sa...

Underbart att höra att du är tillbaka efter den lilla, lilla dippen. Tillbaka med besked dessutom!
Det är nog dags att byta ut damens "totemdjur" - kaniner är inte snabba nog. Gepard snarare. Då kan du byta ut kaninöronen mot morrhår på Varvet...

Anonym sa...

Starka intervaller och snabba tider, din vana trogen :-).
Du blommar minst lika kraftfullt som våren.

Karin sa...

Bureborn: :-D Jag kanske skulle springa i en panterdräkt, hahaha. Fast jag har ett par bunny-öron nu... ;)
Catti: Tack, vilken gullig komplimang :-)