onsdag 28 maj 2008

Delirium, urladdning, peppning. 2 dagar och 17 timmar kvar.

Det är nära nu, otroligt nära. Jag har börjat skärma av läskigt mycket på jobbet, tack och lov att jag är på BB och skrotar runt. Det var i och för sig mycket att göra idag, men det är inte lika hektiskt akut som på förlossningen (oftast inte iallafall). Mitt tillstånd på jobbet idag kan nog i det närmsta beskrivas som delirium. Fullkomligt förvirrad och disträ. Jag är glad att jag hade en barnmorskestudent att släpa på, utan henne hade jag förmodligen både irrat bort mig på avdelningen och glömt bort att arbeta. Märklig känsla, helt klart. Om jag har känt såhär tidigare så har jag förträngt det ;-) Till mitt delirium hör också en ovilja att prata om lördagens marathon. Nu när mina kollegor äntligen fått upp intresset så vill jag bara vara ifred, otacksamt värre av mig!

Efter jobbet tog jag den rundan som de flesta andra klarade av imorse, 8 km härlig jogg. Jag sprang dock utan klocka, pulsband och fotpod, det kändes lite naket faktiskt. Idag flöt allt bra, jag kände mig som en Anna von Schenck-wannabee, stark, snabb och lätt. Försökte med att se vältränad och cool ut iförd snusnäsduk, glasögon med mörka glas och Finisher-tröjan från förra året. Om det funkade för att lura omgivningen vet jag inte, men jag såg det som lite pepp inför lördagen. I år ska jag banne mig inte tänka "alla andra ser vältränade ut" utan "alla andra ser OCKSÅ vältränade ut". Insikten idag var: jag ÄR vältränad. Nu kan jag inte göra något åt vare sig väder eller vind, bara gilla läget. Jag kommer att göra mitt bästa utifrån de förutsättningar som gäller, jag vet det och jag känner det i hela kroppen. Och sista backen hem idag har aldrig varit lättare, jag tänkte på saker som ska peppa mig när det börjar gå motigt och fick hur mycket energi som helst.

Eftersom Masse efterlyste fler listor i en kommentar skriven på Berglunds blogg tidigare i veckan så tänkte jag imorgon presentera mina pepptankar. Tills dess får ni hålla till godo med en låt som ramlade in i hjärnan under Berlin Marathon 2005 (min tredje mara).

Bakgrundshistorien till detta är att en bekants bekant, irländaren P-J, skulle springa i Berlin samma år. 500 meter efter starten ser jag hur min supporterklack vinkar åt någon, men ser inte mig. Vred huvudet åt vänster och där sprang PJ! Hur sannolikt är det att lyckas träffa EN bekant bland 42000 startande? Vi hade sällskap till nästan 30 km (där jag tappade bort PJ och drog ifrån...)och sprang och pratade en hel del. När vi passerade 21,1-km-skylten utbrast PJ "Oh, we're half-way there" och ni kan ju gissa vilken låt jag fick upp. Varje gång jag passerat halvmaraskylten sedan dess har denna låt spelats i mitt inre och jag ler stort åt minnet. Enjoy!

27 kommentarer:

Anonym sa...

Bra att du känner att fokus kommer! Just idag är jag avis på er alla som fått börja kolhydratladda och fokusera... Men jag får mitt lystmäte av laddning stillat om en vecka.

Karin sa...

:-) Vad händer nästa vecka? Vad laddar du för?

Anonym sa...

Klart du är vältränad!

Ett bra mantra som jag brukar köra är Jason Mraz låt "I'm yours". En del av texten går: "To win some, or learn some", speglar väl läget ganska bra till på lördag? :)

Karin sa...

Jag laddade med just den låten inför KR och Varvet, den är underbar :-) Ska ta hjälp av den låten också, helt klart!

Anonym sa...

Jag ska springa LAMM (bergsmara i Skottland) nästa vecka. Ca 10 timmars löpning med fullpackad rygga över 3000 höjdmeter. Om man vill vinna vill säga. Hoppas att inte hålla till i de domänerna... Så jag kommer ladda för allt vad jag kan.

Anonym sa...

Hoppas att hålla till i de domänerna menade jag att skriva såklart. 10 timmar räcker gott för mig. :-)

gullfot sa...

Åååhh, ser fram emot din lista! Det är precis den sortens uppbyggelselitteratur jag behöver just nu :-)

Karin sa...

Mackan: Vad coolt! Wow! Jag kommer att hålla tummarna för dig :-)
Fredrika: :-) Hoppas att du inte blir besviken imorgon bara ;)

Anonym sa...

Först ska det hållas tummar för dig. Men det kommer gå kanonbra på lördag!

Masse sa...

Det låter bra det! Fler listor åt folket...

Karin sa...

Jag lovar att göra en marathonspöke-lista tills på fredag också ;)

Karin sa...

Och tack, Mackan!

Puma sa...

men du, hur mycket vaselin ska man ha? tunt lager? tjockt lager? mitt huvud kan inte förstå att det funkar...

Karin sa...

Puma: du har svar på din blogg :-)

Magda Gad sa...

Läser och känner att du är en vinnare innan du ens börjat springa.

Magda Gad sa...

För övrigt ska den där låten genast in på min lista!

Karin sa...

Tack, Magda! Jag tar med mig dina ord och ska försöka komma ihåg det en minut i två på lördag... ;-)

Anonym sa...

Härlig läsning för en seg joggare ! Löparglädje i koncentrat. Lycka till.

MarathonMia sa...

Rätt inställning bruden. Skönt att du äntligen förstår det hela världen redan vet! Anna S kommer att vara en Karin-wannabee sen :-)

Karin sa...

Slimslender: Tack :-) Rapport om loppet kommer såklart, på söndag...

Mia: Haha, yeah, right ;-) Men attans vad jag är laddad!

Helena sa...

Härligt duracellkarin!!! Jag kommer missa dig på första varvet med den farten du håller;-) Skickar så många positiva tankar jag kan till dig med klockan 14 och hoppas få syn på dig vid rålis nånstans...Ska jag hålla utkik efter öronen eller snusnäsduken?

Johan Lindvall sa...

Det låter som om någon är laddad till tusen.
Hoppas att vädergudarna är med er så att det inte blir för varmt.
Jag tror jag får ladda Ipoden med lite Bon Jovi.

Å du, glöm inte kaninöronen. Det gick ju bra sist du använde dessa...

LYCKA TILL!

Dunceor sa...

Låter som du är laddad. Jag har inte skärmat av mig från jobb och frågorna från kollegorna haglar in och folk verkar lika intresserad av väderleksprognoser som jag är =)
Tryckte i mig en riktigt mastig lunch, uppladdningen fortsätter!

Karin sa...

Helena: Tack :-) Det blir inga kaninöron även om de kanske var lyckobringande. Jag räknar med snusnäsduk och solglasögon och lovar att spana efter dig vid Rålis!
Johan: Tack, jag hoppas det jag med! Och nej, kaninöronen är tillägnade Göteborgsvarvet. Nästa år kör jag samma sak igen ;-)
Dunceor: Vad härligt med engagerade kollegor. Nu är det snart dags, 48 timmar och 50 minuter till start :-)

Anonym sa...

Haha! Nu har den fastnat i min skalle också. Vet en som kommer brista ut i sång en mil norr om Fagerhult mitt i natten om sexton dagar för då ere bara 15 mil kvar till Motala. Woohoo! Living on powerbars...

Katarina M-I sa...

När det gäller låtar är jag inte så tuff som du:) Men jag har dedicerat en till dig och mig. Du trodde på mig, det gjorde inte jag. Du hade rätt!!

Karin sa...

Staffan: :-) Då ska jag hålla tummarna för dig på Vätternrundan då! Kör järnet!
Katta: Urstarkt sprunget! Tack för dedikeringen :-)