tisdag 27 maj 2008

Ska det va' såhär? 3 dagar och 16 timmar kvar, typ

Ledig tisdagskväll, således träning med IF Linnéa. Dagens träning blev inte riktigt så bra som jag hade hoppats på, det känns mer som ett "jaha..." kring formfrågan... Jag kommer till det.
Mötte upp Mia vid Zinken och som vanligt hade vi massor att prata om. Vi hade skojat lite om att man borde ha munskydd sista veckan inför maran, så jag donerade några munskydd till henne idag. I utbyte fick jag väldigt speciell t-shit ;-) Tack, Mia! Vi hann inte prata färdigt förrän det var dags för samling och uppvämning. Testade att springa med nya glasögonen och mörka glas, det var perfekt i solskenet längs Årstaviken! Det blev "långa varvet" idag med och det blev en pratrunda om träning och marathonuppladdning. 5,45 km blev uppvärmningen och väl tillbaka vid Zinken mötte vi upp med coach Allan (som idag sprang med tejpat högerben, en intressant syn) som beordrade 8x200m-intervaller. Vi nickade och lydde och satte av... Och idag var det inte bara tungt, det var riktigt motigt. Kroppen lydde liksom inte alls utan kändes som barbamama goes pay-doh-lera goes gummiboll, oformlig, otymplig och spretig åt alla håll. Nåja, det blev iallafall åtta intervaller och när jag kikade på snittpacen så var det inte alls så dåligt som det kändes. Här kommer iterationerna: 40-42-40-38-43-42-38-40. Det ger en pace på 3:35-3:45. Det är rätt fort faktiskt... :-)
Nedjoggen blev 400 m, rätt och slätt. Inte optimalt alls, men det blev samling och marathonprat och sen nedvarvning i form av "släpa-sig-till-tunnelbanan". Känslan i kroppen idag var inte alls skön, men när jag ser vilka tider jag ändå presterade så väger det upp motighetskänslan. Totalt idag 7:35 km, snittpace 5:09 och puls 162/189.

Nu väntar bara 8 km lugn jogg imorgon efter jobbet. Sedan äta-sova-vila och... marathon på lördag. Gaaaah!

15 kommentarer:

Anonym sa...

"barbamama goes pay-doh-lera goes gummiboll". *gapskrattar*
Den känslan syntes sannerligen inte på tiderna. Urtjusigt!!

Karin sa...

Man tackar :-) Jag hittade ingen bättre förklaring ;-) Men du förstår känslan?

askan sa...

Haha, det var en grymt rolig beskrivning :) Håll nu huvudet kallt så ska du se att det bara är din kropp som är i gång med värsta superkompensationen lagom att skörda till helgen.

Anonym sa...

Barbamama kan förvandla sig till en gasell när hon vill..
På lördag kanske (?)

Masse sa...

snygga iterationer...

Magda Gad sa...

Karin, du är sjukt snabb! Jag känner mig som en heffaklump på valium i jämförelse.

Är övertygad om att "jaha..."-känslan sitter i huvudet, för din kropp fungerar uppenbarligen utmärkt!

Anonym sa...

Ni Linnéor förgyller då livet för söderborna.
Inte varje dag dom ser Zinkens bana nötas av barbamama, en munskydd försedd löpare och därtill en som springer runt med tejpat ben :-)

Härligt snabba intervaller vännen.

Benet sa...

Ska det va' såhär? Ja, förmodligen är det precis så som det ska vara för att du på lördag skall kunna leverera det bästa du har!

Snygga intervalliterationer! Riktigt snygga med tanke på att du kände dig som en lerklump då du sprang dem. Tjusigt!

MarathonMia sa...

Du såg inte ut som en barbamamma! Du såg ut som en vinnare!

Hur långt mätte dina intervallsträckor? Mina diffade en del.

Tjusigt jobbat som vanligt - ser fram emot att se dig i en utmanande tischa snart ;-)

Anonym sa...

En enkel butler (62 år) har länge undrat vad "Gaaaah!" betyder. Jag möter ofta det uttrycket när jag läser ungdomliga bloggar. Kommer det från serievärlden?

(Dina intervaller, saknar jag kunskap att bedöma).

Masse sa...

Hade gaaah betytt något så hade det utan tveka varit ett onomatopoetiskt ord. Men nu är det ett uttryck för frustration...

Tillhör samma orsklass som meh och eek...

Karin sa...

Askan: :-D Men det var precis så jag kände mig...
DP: I'll do my very best!
Masse: Tack :-) Och tack för förklaringen; gaaah skulle absolut kunna ha varit ett onomatopoetiskt ord om det inte vore för att det är rent nonsens.
Magda: Tack, vilken komplimang. Du är knappast en heffaklump på valium dock, DU är toksnabb och seg!
Catti: Tack vännen. :-) Vi var nog väldigt snygga hela bunten tror jag, hihi
Benet: Jag hoppas att du har rätt. Det kändes bara märkligt segt...
Mia: Det är tur att man kan lura omgivningen då ;) Mina intervaller diffade lite också; 200+/- 8 m så det var inte så mkt. Och tishan, den ska jag väl ha på lördag kväll ;-)
Butlern: Precis som Masse skriver nedan, det är ett uttryck för frustration. Ska försöka hitta bättre ord för att uttrycka mig i fortsättningen dock.

Masse sa...

Det tycker jag inte... En blogg ska vara som en serietidning... Kort koncis slagfärdig... POW!!!

Karin sa...

Hahaha :-D POW!

Anonym sa...

Håller med Masse. Varför ändra ett vinnande ord. Håller mig dock själv till "nedrans".