söndag 11 maj 2008

Plats 33 i värmen

Gårdagens halvmarathon blev ett lopp som mest kan sammanfattas "jaha"... Jag lyckades aldrig bli riktigt laddad inför loppet och känslan höll i sig tills jag gått i mål. Marathonpsyket låg helt enkelt och sov ;-)
För att ta det hela från början så vaknade jag och marathonpsyket samtidigt och jag var rätt nervös när jag rusade till bussen för att ta mig till Niklas. Väl där försvann all nervositet, Masse och Catarina var redan på plats och vi pratade en massa innan det var dags att jogga till start. Uppvärmningen på 2 km var inte sådär jättebehaglig, värmen gjorde sig påmind redan då och varmare skulle det bli...
Rålis var full av människor; löpare, hundägare, picknickande familjer och solbadare. Träffade en massa löpare från TSM och även Jumper och Fredrika som jag bara känt till via bloggen innan. KUL! Hann även med att prata lite med Mia och hennes syskon innan start. Och starten var ju ett kapitel för sig... Vi stod och pratade i godan ro och helt plötsligt, utan förvarning, gick startskottet. Det blev minst sagt lite förvirring och jag hann inte ens reflektera över att det var tävlingsdags.

Första kilometern var trång och backig, tempot gick långsamt och jag blev riktigt grinig över att det var folk överallt, men efter backarna lättade det och jag kunde springa på. Niklas drog iväg direkt, valde att inte ta rygg på honom utan köra i mitt eget tempo. Masse och jag hade däremot sällskap ett par kilometer innan han tog det lite lugnare. Vid första vätskekontrollen var vattnet slut och det fanns kanske tre-fyra muggar sportdryck kvar. Det var ingen hit alls att dricka klibbig sportdryck när det enda man längtade efter var vatten... Som tur var hade jag eget vätskebälte så jag kunde ju dricka ändå. Värmen var rätt påtaglig och det blev inte bättre av att det dammade rejält längs vägarna. Hela första varvet flöt dock på rätt bra, jag kände mig lätt och kroppen kändes stark. Kollade aldrig på klockan utan lät kroppen springa på och det kändes skönt. Precis vid varvningen kom dock bakslaget; jag fick håll. Jag har aldrig fått håll sedan jag blev löpare och det var horribelt! jag blev tvungen att stanna och gå i tre omgångar (totalt 500 meter) och det tappade jag såklart en det tid på. Det gjorde så vansinnigt ont och ett tag trodde jag faktiskt att jag skulle få lämna frukosten i retur, men tack och lov så slapp jag det!
Mellan 11 och 15 km var det tungt, just på grund av att jag fick håll, men vid 16 km lättade det igen och allt kändes mycket bra. Förutom värmen, för den började verkligen ta på krafterna. Körde med taktiken från SM i fjol, två muggar vatten vid vätskekontrollen- en över huvudet och en att dricka. Det fungerade även igår, så fort huvudet blev svalkat så kändes det lättare att springa.
Sista biten in till mål ökade jag tempot lite, jag var inte trött, inte slutkörd, men jag hade heller inte kunnat motivera mig till att springa snabbare. Kom i mål på den officiella tiden 1:47:08 och en 33:e plats av 157 damer. Tiden är helt okej med tanke på att jag gick bitvis, jag körde inte på maxväxel och jag kände av värmen. Men nöjd, nja... Jag är nog varken nöjd eller missnöjd faktiskt. Mest ett konstaterande att formen är bra.

Efter loppet samlade vi ihop oss och joggade hem till Niklas igen. Då hade truppen utökats till med Johan också. Jättekul! Lika kul var det inte för stackars Catarina som vurpat och fick bryta loppet, men hon var pigg & stark under nedjoggen trots skrapsår och en ömmande vad.
Vi joggade över Västerbron och Liljeholmsbron ner mot Gröndal och det var jätteskönt, verkligen! Sista kilometern gick vi dock och bara pratade. Totalt blev det 27,5 km varav 21,1 i tävlingsfart. Helt okej genomkörare, benen kändes pigga trots allt. Tillbringade därefter större delen av eftermiddagen på Niklas' veranda och diskuterade/analyserade loppet och hade otroligt trevligt. Tack, killar!! :-)

Avslutade dagen med att träffa Mia(som vann över sina syskon, GRATTIS!)analysera loppet ännu mer och gå ut och träffa IF Linnéa-vännerna på Morfar Ginko. En av tjejerna, Rebecca, vann damklassen i milloppet och det firade vi såklart extra mycket :-) Kvällen hann bli till natt och ett glas vin hann bli några till innan jag avslutningsvis tog bussen hem till Henkan. Och nu sitter jag här, med pigga ben och ömma tår och funderar på om det inte ska bli en kort, lugn runda ikväll iallafall :-)

30 kommentarer:

Felicitas sa...

Åh, nöjd eller inte... Jag tycker att du är ASGRYM!!! :D

Karin sa...

Tack Jane :-) Det ska jag leva på hela dagen!

Dunceor sa...

Det låter som ni led av värmen lika mycket som jag. Jag tror det kommer bli vätskebälte på SM för om det blir som det var igår på SM så måste man ha vatten. Man blir helt orkelös av det.
Bra prestation och du leverera i värmen!

Anonym sa...

Återstår att se om det blir lika varmt den 31:a, men skulle det bli det har du fått ett grymt bra träningslopp inför vad som stundar!

Plats 33 låter ju riktigt bra och dessutom i ett "omaxat" lopp ;)

Ta det lugnt i kväll om du joggar en sväng, inga onödiga skador nu.

Karin sa...

Dunceor: Jo, värmen var påtaglig och jag tror det är klokt att "bälta" sig. När värmetröttheten kommer så går det fort utför...
Berglund: Ja, det känns bra! Men jag hoppas på lite mildare väder 31/5... Och jag lovar, blir det en kvällsjogg så blir det lugnt och ledigt :-)

Benet sa...

Härlig beskrivning av loppet. Och imponerande tid med tanke på värmen och "håll"-attacken.

Du är i riktigt bra form, det är ett som är säkert.

Anonym sa...

Mycket bra sprunget av dig, och visst var värmen jobbig? Letade efter er för att säga hej, men det får nog bli en annan gång :)

Karin sa...

Benet: Tack :-) Det var en intressant erfarenhet att få håll... Det har jag nytta av om det händer igen! Och jo, jag är nog i form, iallafall hyfsat ;)
Medeldist: Tackar, värmen var tuff det tycker jag med. Hade varit kul att träffa dig :-)

gullfot sa...

Grymma Karin! 33, det var inte illa trots håll och allt! Tummen upp :-)

Masse sa...

Det är inte rättvist att du ska ha så pigga ben. jag sov till kl 11. Benen är inte pigga för det... Men de kanske piggnar till.

Karin sa...

Fredrika: Tack! Jo, plats 33 är nog den bästa placering jag haft "nummermässigt" sett :-) Hur gick det för dig?
Masse: :-) Det känns lite konstigt att ha så pigga ben faktiskt. Undrar om det kan vara en "bieffekt" av alkoholintaget? ;-) Dina ben piggar garanterat på sig! Hur mår blåsorna idag?

Masse sa...

blåsorna är faktiskt fina. De är tömda och smärtfria...

Karin sa...

Ordning och reda, alltså :-) Skönt!

Masse sa...

http://www.jomabe.com/Kungsholmenrunt2008/slides/DSC_5503.html

Masse sa...

och så jag: http://www.jomabe.com/Kungsholmenrunt2008/slides/DSC_5525.html

Karin sa...

Jag ser förskräcklig ut :-D
Din bild var däremot jättefin!

MarathonMia sa...

fantastisk prestation - promenera bort sin håll och komma 33:a. Nästa år speedar vi upp oss och gör IF Linnéa lyckliga! Tävlingsklass då?

Karin sa...

Haha, givet! Fast då beställer jag lite svalare väder också ;-)

Linn sa...

Grattis Karin, bra jobbat! Tufft att kuta så långt i värmen. Jag har bara sprungit en halvmara en gång och om jag inte minns fel så var det svinvarmt då med, men säkerligen inte som igår!!!!!!!!!!!! Kul att följa dig på din blogg om laddningen inför Marathon!! Heja heja!

Linn

Karin sa...

Tack Linn! Vilken support :-) Nu är det bara 20 dagar kvar, knappt det ens! (hjälp, vad det killar i maggropen av den tanken...)

Anonym sa...

Grattis till en bra prestation!

Du kommer dominera på Stockholms gator den 31:e maj! ;)

Karin sa...

Tack, Henke! Och njaej... det kommer jag nog inte... Men jag ska gå för personbästa i Stockholm (sub 3:49) iallafall, allt annat blir bonus!

MarathonMia sa...

Äsch! Var inte blyg nu Karin. Du grejar 3:21!!!!

Karin sa...

Ha, möjligen i mina drömmar ;-) (och kanske, ytterst tveksamt, i Berlin...)

Anonym sa...

Fina bilder hörrni, det syns hur varmt och svettigt ni hade det. Riktigt ursnyggt jobbat, tycker jag! 33:a är ju hur bra som helst!

Aha, det är allstå en lagom blöt kväll som är bästa boten mot tunga ben. Ska genast ta mig en whisky.

Karin sa...

Tack, Bureborn! Jag lämnar inga garantier på alkoholeffekten, men det brukar funka... ;-)

Nix sa...

Om du bara kan hålla dig i skinnet sista veckorna så kommer du att rocka!
Glöm inte att det var ordentligt varmt igår!

Karin sa...

Jag håller mig riktigt i skinnet och vilar idag :-)
Och jag lovar att jag kommer att rocka efteråt iallafall!

Anonym sa...

Nu vet du att inte ens håll får dig på fall :-D.
Du är så stark, både i kropp & själ.

Karin sa...

Tack, Catarina! Fast idag är jag inte stark i själen... ;-)