torsdag 1 maj 2008

Långpass med fartökning ad modum Karin...

Idag blev det åter igen korta kortbyxor, men långärmad windstopper och tunn väst. Trodde först att jag klätt mig för varmt, men när motvinden blåste i så var det skönt att vara välklädd över magen (fryser nästan alltid där, konstigt nog). Tröjärmarna kavlades dock snabbt upp, solen sken konstant under hela rundan. Det intressanta idag var mängden lediga människor som flanerade längs min runda, den ene mer bakfull än den andre. Just i det läget kändes det så skönt att må bra, njuta av vädret och transportera fram kroppen på pigga ben :-)

Rundan idag gick via Slussen och Skeppsbron ut ett varv runt Riddarholmen och sedan Strandvägen ut mot Djurgården. La in fartökningen efter drygt 12 km, vid Djurgårdsbrunnskanalen, och höll farten i 2 km. Tog "yttervarvet" från Djurgårdsbrunnskanalen och följde vattnet... och sprang liiite för långt, för helt plötsligt hade jag hamnat vid Prins Eugens Waldemarsudde och fick snällt knata uppför lite trappor och leta efter en ny väg. Det var ungefär här jag insåg att långpasset var på väg att bli lite för långt mot ursprungsplanen... Jag beslöt mig för att korta ner hemvägen lite för att det inte skulle bli ett alltför långt pass.

När jag vände upp längs Stadsgårdskajen mot Henkan var motlutet och motvinden riktigt påfrestande, men idag var jag beväpnad med både gel och sportdryck från Maxim så jag tog mig hem utan att tappa fart. Magen höll för elektrolytchocken, men jag kan ju inte påstå att den där sockersmeten är god direkt :-P

Väl hemma kändes kroppen helt okej, ömma tår och en trötthet i hela kroppen men benen mår bra. Liiiite känningar i det knäppande högerknät, men nej! Don't even mention the war!! Enda smolket i bägaren är det illamående jag får dras med efter längre långpass... Det är INTE kul att tvinga sig själv att äta, men vad gör man inte för återhämtningens skull?

Vad innebar då ad modum Karin? 25,3 km, 2:09:10, snittpace 5:06 min/km, fartökningspace 4:15 min/km. Och snittpuls på 175 spm, vilket bara är marginellt högre än på TSM-passen (170-172 spm de senaste fyra gångerna och då har farten varit 5:17-5:27...). Jo, jag är nöjd. Att orka öka farten 12 km in i långpasset till 4:15-fart och hålla det i 2 km utan att det kändes tungt, DET är jag riktigt nöjd med!
Avslutningsvis bara några bilder från vilserundan kring Waldemarsudde. Kan man annat än älska Stockholm en dag som denna?

13 kommentarer:

Katarina M-I sa...

Underbart, du är ju snabbare än VilleVessla!
Håll nu i detta och gör inget tokigt i form av "jag har nog tränat för lite" karaktär. Du har tränat precis som du ska för att nå ditt mål. Du är snabb, stark och uthållig. Uppladdningen kan börja!!

Karin sa...

Hahaha :-) Du känner mig alltför väl på den punkten. Jag tänker INTE göra något galet, jag lovar det här och nu!! Dagens pass var min sista "check" inför SM, jag är nöjd. Nästa vecka blir tuff, sedan trappar jag ner. Och förhoppningsvis prickar jag formtoppen tills 31/5 :-)

Anonym sa...

Är klart imponerad av din form och din målmedvetenhet. Är säker på att du kommer göra en toppentid på SM.

MarathonMia sa...

Vilken superrunda - det blev en bra kompromiss mellan 20 och 30. Så alla blir nöjda och glada (läs hjärna, ben, hjärta, envisheten och bloggare):-)

Anonym sa...

Du är så jäkla bra! :)

Och vilka fina bilder från dagens runda. Man blir så sugen på att ge sig ut. Men idag är det vilodag. Fredag och lördag ska jag springa så det står härliga till :)

Trevlig helg på dig!

Karin sa...

Medeldist: Tack, jag är nog synnerligen envis när det gäller. Och jag hoppas du har rätt! :-)
Mia: :-) Jag är ganska nöjd själv med kompromissen. Du var grym idag förresten!
Henke: Tack :) Åh, det var så vackert, hela Djurgården var ögongodis! Du kommer att få härliga rundor, trevlig helg på dig själv!

Anonym sa...

Du har inte tänkt att ändra målet till sub 3:20 ;)

Gryyyymt bra pass ju! Nu måste du allt vara lite mallig va? :)

Masse sa...

Stenhårt! 4:15! Du är inte klok...

Karin sa...

Berglund: Jag är mäkta nöjd med dagens pass, men sluttiden på SM får stå helt oskrivet så länge.
Masse: Tack, vete katten vart jag fick den energin ifrån. Kan det ha varit gelen? Och nej, jag är nog inte det ;-)

Anonym sa...

Det där låter riktigt bra!! Tur att du mår lite illa efteråt, så man åtminstone kan känna igen sig i något.

Karin sa...

Tack, Jumper. Det är jobbigt med illamåendet, du verkar vara hårt drabbad har jag förstått. Inte kul =/

Anonym sa...

Riktigt bra pass! Du är stark nu! 5:06-tempo är imponerande i sig, fartökning till 4:15 i 2K i ännu högre grad. Skönt att ha ett sånt pass att ta fram när det (ibland) går mycket trögare!

Karin sa...

Tack, Johan. Jo, det känns bra att ha pass att blicka tillbaka på, man glömmer fort de bra passen när det bär emot...