tisdag 6 maj 2008

Run to the hills...

Ledig tisdag, träning med IF Linnéa igen. Ryktet sa Västerbrointervaller och jag var laddad till max för att förbättra tiderna. Kom lite tidigt till Zinken, men behövde inte vänta särskilt länge förrän P dök upp och vi började prata lopp och TSM-träningar. En stund senare kom en mycket halt coach Allan springandes. Det såg ut att göra rejält ont i hans ben, men han höll god fart ändå. Imponerande! Därefter dök Mia upp och vi pratade om allt och inget tills det blev dags att dra iväg. Istället för Västerbrointervaller hade Allan bestämt att vi skulle springa kort backe. Sagt och gjort!

Mia och jag tog "långa" uppvärmningsrundan på 5 km, och det var nog tur för vi hade som vanligt mycket att prata om. Snittfarten var 5:04 min/km, så det gick inte så långsamt heller. Hoppsan :-) Väl framme vid backen var ordern från Allan att springa 10 intervaller och eftersom jag lyder coach så blev det 10 intervaller också. Backens lutning var inte att leka med, det blev jag varse efter tre intervaller när benen började bli lite sura. Backen var ca 140 m lång och såhär blev iterationerna: 35-34-35-37-37-41(!)-38-38-35-38. Högst irriterande med 41-sekundersintervallen, men i övrigt är jag jättenöjd! Det var riktigt, riktigt jobbigt idag, men samtidigt så otroligt roligt!! :-)

Nåja, inte nog med att mjölksyranivån var skyhög efter intervallerna. Allan tyckte att vi skulle köra lite utfallssteg också. Och eftersom vi alla lyder coach så blev det 2x20 utfallssteg. Mina ben skrek högt av trötthet efter det, men så skulle vi ju tillbaks till Zinken också... Nedjoggen var nog något av det mest smärtsamma mina ben varit med om på länge. Som sista två kilometrarna på ett marathon ungefär. Total sträcka idag: 9,5 km, snittpace 5:10, puls 168/196 (rekord!).

Efter nedjoggen blev vi kvar i "klubbstugan" och snackade lite om Berlin Marathon. Det slutade med att jag fattade ett avgörande beslut. Jag kommer att ångra ihjäl mig om jag inte springer det i år. Berlin Marathon, en månad innan New York Marathon. Jag kan inte vara klok. Men i hjärtat känns det rätt, och då är det rätt. Om jag så ska leva på nudlar och havregryn! Och då blir mitt tionde marathon i New York ändå :-)

Nu sitter jag här med trötta ben, men med ett stort leende på läpparna. Kvällens träning var underbar, jag är hög på endorfiner och vårkänslor upp över öronen. Tack, Allan, du är en grym coach! Och tack Söders Hjältar, vilken kväll!

12 kommentarer:

Masse sa...

:-) Perfekt träning med andra ord. Kul! Men vad var det för backe???

Karin sa...

En otäck backe på Söder ;-) Vid kolonilotterna bakom SöS. Vansinnigt roligt!

askan sa...

Haha, de benen blir tunga och goa att lyfta på i morrn! Stark sprunget!

Nix sa...

bra beslut
bra pass!

Den backen tänkte jag inte på i måndags.. Men Tanto klockan tio på kvällen lockade inte heller.

Min backe var lite för flack, det märks på mina tider jämfört med era tider. Inte minst eftersom jag gjorde 15 st... Det var mer korta delar av långbacke...

Karin sa...

Askan: Ja, nu sitter jag här på jobbet med sega ben... Och ikväll ska det bli snabbdistans med Karin (Nike) ;-)
Niklas: Tack! Men ditt backpass gick inte av för hackor det heller! Särskilt inte den tidpunkten på dygnet, jag är impad! :-)

Anonym sa...

Linnéa träningarna verkar super roliga,,,om än smärtsamma. Är alla lika snabba och starka som du och Mia?

Tror backar gör sin nytta oavsett lutning. Jag för min del tycker det är svårare att öva löpteknik när de blir för branta, då har jag fullt upp med att bara ta mig upp.
Så variation på backarna skadar nog inte.

Hoppas du och Nike får ett härligt pass ikväll, det lär väl gå undan av bara den :-).

Karin sa...

Catti: IF Linnéa är supertrevligt, från riktigt snabba löpare (som Allan) till långsamma löpare, ungefär som TSM. Häng med någon tisdag och prova! :-)
Håller med dig om backträningen, kul, smärtsamt och effektivt :-)

MarathonMia sa...

hihi - klart jag är nöjd med mina tider för min backe var bara 133meter, jag satte nog igång klockan några meter senare än dig.

Men det är ju grymt att känna att jag kan hålla samma tempo som dig på uppvärmningen! Jag ska nog se till att fila till formen lite till...

Pump-passet var tungt för benen i morse. Vi får se hur långsam dagens tiokilometare blir.

Dunceor sa...

Roligt med Berlin, jag satsar på nästa år för att kvala in till Boston.

Anonym sa...

Berlin en månad innan NY+ Du är inte klok. Alldeles underbart oklok! Klart du ska köra båda om det känns rätt!!

Och vilken fantastiskt pass!!

OK, det blev lite inflation i utropstecken här. Men jag blev bara så glad. Inser dessutom att mina "kortbackar" inte är några "kortbackar". Kör mer efter Nix:s version - korta delar av långbacke.

Benet sa...

Jag insåg också, precis som Nix och Bureborn att mitt kortbacke-pass häromveckan inte innehöll en tillräckligt tuff liten kort backe. Får leta upp en ny kandidat tills nästa gång....

Otroligt bra sprunget. Fattar inte att du funderar på att köra snabbdistans dagen efter. Du är ju ett medicinskt unikum.. Eller bara jädrigt vältränad :-)

Berlin Marathon! Yes! Ett härligt beslut! Där får man öl vid målgång sägs det. Bara för det kan ju vara värt att springa.

Karin sa...

Mia: Klart du ska vara, du var ju toksnabb! och stark! Jag är förvånad över vår snabba fart på uppvärmningen, det gick väl inte så fort -tycker du? Och DU ÄR SNABB säger jag ju! ;-)
Dunceor: Jag kunde inte låta bli. Det blir femte året i rad och jag älskar Berlin Marathon. Du kommer att få en kanonupplevelse!
Bureborn:Jag blir glad av dina glada tillrop :-) Och nej, jag är nog inte riktigt klok någonstans...
Benet: Jag lovar att jag aldrig gett mig på den där backen om inte Allan sagt att vi skulle springa där. Aj! Och det blir snabbdistans idag därför att jag inte får in det imorgon. Får väl se vad det blir ;-)
Man FÅR öl efter Berlin Marathon; Berliner Pils. Så gott, så trevligt, så underbart :-)