söndag 20 april 2008

Långpass med vårkänning

Wow, vilken dag att springa långpass på idag!! SÅ otroligt härligt :-)
Vaknade något förvirrad imorse och fick för mig att jag hade försovit mig till jobbet, men konstaterade sedan att jag inte sprungit något långpass denna vecka så alltså måste det vara söndag. Långsökt logik...
Kom iväg, sen som vanligt, och mötte ett morgonpiggt och glatt gäng vid Stadion. Niklas saknades dock idag och det kändes lite tomt faktiskt. Och tyst.

På schemat idag stod 28 km i 5:15-fart. Det blev nästan så... Först sprang vi ut på Djurgården för att bli fotade för TSM-gruppen, men inte såg jag någon fotograf så det vete katten om vi fastnade på bild eller inte ;-) Från Djurgården sprang vi sedan tillbaka till Stadion och ut till och runt Brunnsviken. Benen kändes sega de första 14 km, därefter lättade det och jag kände att idag kunde jag springa en mara utan problem. En ganska skön känsla med 40 km i benen sedan veckans tidigare träning! Vid 20 km kände Masse att träningen slet mer än den gav och vi två släppte gruppen och tog en egen vända. Klokt beslut inför kommande veckors träningar, bara dumt att slita hårt EN dag och behöva vila från flera träningar för att ta igen. Vi hade 5 sköna km tillbaka till Stadion där vi njöt av vädret, berömde oss själva (för faktiskt, vi ÄR ruskigt bra!) och peppade oss runt. Halvmaran sprang vi på 1:51, på träning! Inte illa :-)
Väl tillbaks på Stadion var det ganska skönt att sitta i solen och stretcha och invänta 3:30-gruppen, som sprang fina 29,4 km idag. För egen del stannade klockan på 25,5 km, 2:14:49. Snittfart 5:15 de första 20 km, 5:27 de avslutande 5. Jag är jättenöjd! Pulsen då? Snitt 168/max 182. Helt okej.

Avslutade träningsdagen med en promenad med Masse till Hötorget. Jätteskön nedvarvning och dessutom trevligt att prata lite till :-) Och så fick jag klart för mig varför Salt&Blandat är ett riktigt bra återhämtningsgodis. Tack, Masse!

En tråkig sak idag. Det finns uppenbarligen folk som störs av mitt prat på rundorna. Fick en pik av en tjej i omklädningsrummet idag som tyckte att bara för att jag var "så snabb" så behövde jag ju "inte vara kaxig och prata hela tiden". Va?! Take me or leave me, säger jag bara...

Nu väntar lunch, sen blir det fika på stan med Coola Karin :-)

24 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som ett toppenpass trots fartsänkningen på slutet :)

Träkigt med piken, känns lite jante-mentalitet över det.

Dunceor sa...

Tråkigt med folk som är avundsjuka och måste säga såna saker.

Bra pass annars och helt klart vettigt att vika av om ni kände att det skulle slita mer än ge. Det är sånt som gör er till riktiga löpare!

askan sa...

Om hon inte kan prata och springa kanske hon borde börja med en mindre snackig sport, t ex dykning. Eller springa själv?

MarathonMia sa...

Nämen! Nu blir jag arg. Såklart du ska snacka. Annars kan hon ju hoppa av TSM, flytta ut på landet och springa själv i skogen. ÄR man så snabb som du och kan snacka samtidigt ska man göra det! Hur ska man annars lära sig nåt nytt eller dela med sig?

Bra sprunget och grattis till en sjukt bra träningsvecka.

Anonym sa...

Ja,precis! Det är ju det jag alltid tyckt. Bara för att du är så snabb behöver du inte vara så kaxig.

Anonym sa...

Bra pass!

Ta kommentaren som en komplimang!

"Avundsjuka föder dumhet" /Harry Martinson

:)

Karin sa...

Medeldist:välkommen hit! Tack, det var ett jätteskönt pass. Och ja, jag håller med. Så onödigt...
Dunceor: Tack, Dun! Det kändes faktiskt riktigt klokt. Och inför veckan kommer vi att ha igen det :-)
Askan: Jag borde ha sagt något sådant. Men just där och då kom jag inte på något tillräckligt dräpande...
Mia: Exakt min åsikt. Jag umgås när jag springer långpass. Springer jag intervaller pratar jag inte, det vet ju du ;-) Tack för dina ord, jag blir alltid lika glad för dom!
Jumper: Ska hädan efter vara tyst. Flera sekunder i sträck ;-)
Berglund: Kloka ord, tack för dom! Ska komma ihåg det. Och jag lovar, som alltid, jag ska köra hårt! :-)

Felicitas sa...

Härligt pass, det var inga dåliga tider det!! :D

Men vilken tråkig och korkad kommentar.. Den svenska avundsjukan är så grymt tråkig. :/

Du ÄR bra!!! :D

Karin sa...

Jane: Tack, jag är jättenöjd med passet. Funderar på att prata både mer och högre nästa gång ;-)

Karin sa...

Tack för trevlig fika Karin!! Det var jättekul att ses och bara inte-träna med! =) Och vad snabba vi kommer va på onsdag, matchande och allt!

Karin sa...

Tack, detsamma! Och ja, det ska bli kul på onsdag! K&K i DS Trainer, here we go!

Anonym sa...

matchande träningskläder luktar husvagnssemestrande kärnfamilj... ;-)

Anonym sa...

jaha, var det bara skorna... De är väl okej... ;-)

Karin sa...

Nej vars, någon måtta får det väl vara ;-) Men det är lite kul med likadana skor...

Nix sa...

Klarar man inte att prata under passen så kanske man ska byta grupp?

Jag antar att det inte var prat om hur lååångsamt ni tyckte att det gick - utan bara allmänt tjitt-tjatter? Klarar man inte det kanske träning i grupp är fel metod?

Bra jobbat i övrigt!

Anonym sa...

väl rutet... ;-)

Anonym sa...

En fråga från en trögis:

Fälldes kommentaren i omklädningsrummet före träningen? Annars sprang väl den där andra 4 km längre än du idag. Det var väl kaxigt om något. Har jag missat nåt?

Anonym sa...

Det var efter träningen om jag förstått det rätt...

Jag har en känsla av att det var menat på ett annat sätt än det var sagt... Jag vill tro det. Annars är det en bitter person.

Anonym sa...

Hoppas Masse har rätt, att hon menade det som en komplimang - men fick ur den ur munnen på fel sätt. Det borde ha varit en komplimang! För det är du sannerligen värd!!

Börjar bli tjatigt att utropa kanonpass stup i kvarten. men jag gör det ändå: kanonpass!!

Anonym sa...

Instämmer i att det var ett härligt pass igår.
Väldigt trist avslut på det dock med tanke på kommentaren.

Finner man inte samtalen intressanta är det ju bara att förflytta sig till annan plats i gruppen, eller så kan man ju helt enkelt sluta lyssna.

Du får byta om i "mitt" omklädningsrum (5:an)istället. Där verkar man inte ha problem vare sig med varandras prat eller prestationer.

Ser fram emot nästa söndag och ett tufft, långt, pratigt & glatt TSM pass.

:-D

Anonym sa...

Ja, jäklar i min låda vad vi ska snacka på söndag...

Nix sa...

Inte jag!

Jag är den tysta starka typen.

Anonym sa...

Alla som träffat Niklas vrider sig av skratt just nu!

Stark? Kanske!
Tyst? Hahahahahahahahahahaaaaaaargh

Karin sa...

Nix? Tyst?!?!Moahahahaha :-D Det var roligast hittills idag!
Klart vi inte gnällde på tempot eller något annat. Vi pratade ju bara. Och tyvärr, hon var nog lite bitter, hon kunde inte förstå varför man pratade under träning. Men det förstår jag, så tyst blir jag bara om Nix också blir det ;)