onsdag 2 april 2008

Lyssna på kroppen...

... är något jag borde bli bättre på. Min kropp och min hjärna kommunicerar inte alltid så bra och idag var det dags för kommunikationsproblem igen.
Vaknade och kände mig hur seg som helst så morgonpasset blev en långfrukost istället. Där var jag klok nog att lyssna på kroppen iallafall! Sen blev det ett naprapatbesök och naprapat-Oskar var riktigt nöjd med mig. Skönt!! Behöver inte utsätta mig för hans vassa armbågar på en månad nu, så bra är löparhöften och låsningarna i skulderpartiet :-)

Sedan var det alltså dags för en liten vända, tyckte jag. Kroppen stretade emot och längtade efter att få ta en power-nap, men jag lyssnade inte på det örat och gav mig ut. Det jag BORDE ha tänkt på var att man inte bör träna efter naprapatbehandling eftersom det finns en massa slagg som snurrar runt i kroppen och systemet har nog med att ta hand om slaggprodukterna... Efter ett par kilometer blev jag varse vilka konsekvenser det innebar för löpningen. Benen var pigga och fina, men jag var så otroligt trött och pulsen låg 5-10 slag över det normala. Bestämde mig för att köra en jogg i Maffetone-anda och fick en hyfsad runda med löpskolning på Riddarholmen till en drös ungdomars stora förtjusning ;-)

9.2 km, 48:42 min och snittpace 5:18. Puls-snitt 154 spm (två slag för högt för Maffe, jag vet...). Löpskolningen blev 2x30 m skip, 2x30 m tågång, 2x30 m månsteg och 2x10 utfallssteg.
Imorgon blir det PH-pass med Karin, ska bli riktigt kul! Först är det dock återhämtning, sömn och jobb som gäller...

Missa inte kvällens avsnitt av Barnmorskorna! :-)

15 kommentarer:

Anonym sa...

Märkligt det där med lyssnandet. Kroppen får liksom som den vill vare sig man lyssnat eller ej. Men jag tycker det låter som en fint pass. Maffe-tempo i 5:18. Det är ju kanon!

Och så underbart att naprapaten var nöjd.

Katarina M-I sa...

Det är nästan bortkastade pengar att träna efter en behandling, iallafall för mig(naprapat, akupunktur, massage...)
Behöver få "sova natten" så att det som satts på plats sätter sig:)
Kul att du gladde någon med dina skutt!!

MarathonMia sa...

Jag får inte träna på 2 dagar för min naprapat - jag ska minsann ställa henne mot väggen nästa gång! ;-)

Visst känner man sig snygg när man kör tågång...?

Karin sa...

Bureborn: Kroppen är klokast, bara att inse :-) Och jag är nöjd med både Maffe och naprapaten :)

Katarina: Jag har aldrig provat tidigare, kommer inte att göra om det heller ;) Ja, man får vara glad att man kan roa någon :-D

Mia: Hahaha, ja, snyggast i stan! Jag har inte frågat så specifikt. Han sa att jag skulle helst inte träna dagen efter heller... ;)

Anonym sa...

Snygg när man gör tågång... njae ;) Tacka vet jag skipping och indianhopp, av någon anledning blir omgivningen så mycket gladare när man gör det på publika platser... :)

Kör hårt!

MarathonMia sa...

Vi körde skip, tågång och nån annan löpskolningsgrej jag inte minns namnet på i Tantolunden för några veckor sedan.

Vi var 14 st som fokuserat körde tågång med upplyfta armar, likt fågelvingar - jag var tvungen att börja kackla till slut.

Benet sa...

5:18-tempo med Maffepuls. Karin, det är sjukt bra! Du är i finfin form, vilket jag sagt många gånger.

Ha det så gott på PH-passet i morgon! Hoppas slaggen lämnat kroppen vid det laget.

Anonym sa...

Jag fick en gång en leveransbekräftelse på ett mail jag skickat iväg som löd ungefär så här: " ditt meddelande har nått mottagaren, men det betyder inte nödvändigtvis att det har lästs"

Man kan nästan tro att det är ett svar i konversationen mellan din kropp och hjärna :-)

Blev väl rekord tömning av alla slaggprodukter, som naprapaten släppt lös, under din framfart på Riddarholmen :-).

Sköt om dig och ha ett härligt pass tillsammans med Karin i morgon.

Anonym sa...

Kanman köpa de där slaggprodukterna på svarta marknaden? Det verkar vara finfina grejer...

Anonym sa...

Håller med Masse, jag vill också ha såna slaggprodukter, maffe (obs inte masse) i 5.18 tempo. Hej och hå. Gammal otränad gubbe får kämpa vidare.... Verklig inspiration att läsa, tackar.

Johan Lindvall sa...

Ok, 5,18 i "Maffe-tempo". Nu får jag riktig ångest över min egen löpning och mina egna tider...
Hur lång tid tar det innan man kommer dit? Jag börjar nog bli för gammal för det här.....suck;-)

Du vet väl att det är viiiiiiiiiiila och vätska som gäller efter behandling.

Karin sa...

Berglund: Nej... kanske inte då ;)Men det är kul iallafall!
Mia: Hahahahaha :-D Det ska jag prova nästa gång. Ingår det i att vara normal, tro?! ;)
Benet: Tack, jag är förvånad själv faktiskt. Det kändes grymt tungt, men det var ju inte pulsen det var fel på :) Tack för Maffe-inspirationen!
Catarina: :-) Skulle tro att det var så, ja. Läst men ej förstått ;)
Masse: Testa en naprapatbehandling och spring sedan... Eller låt bli, det var inte skönt! ;)
Slimslender: Tackar :-) Kul att kunna inspirera. Detsamma, får man säga till dig!
Johan: Nejnejnej, inte ångest ;-) Jag har sprungit sedan 2003, långlopp sedan 2004... För gammal tror jag verkligen inte att du är! :-)

MarathonMia sa...

Det går ju att fuska sig till maffetone-tempo. Omega3. Om man får lita på alla löparbloggare. Vilket vi borde.

Normal? Om Allan är normal kan man ju gå ut som löpare på stan och göra vad f-n som helst ;-)

askan sa...

Körde MAffetone föra året och till slut fick man ju grym koll på sina farter vid olika lågpulser. Minns första passet med Heleneholm när vi skulle köra långa intervaller. Tränaren sa till oss att köra varvet på 15.00-15.15 min, direkt tänkte jag: OK, det är 143 i puls det och så la jag mig på det. Kom in på 15.05 :)

Tänkte börja köra Maffetone nu igen efter strul med skador.

Förresten såg Barnmorskorna igår. Grymt skön lirare hon som födde i bilen.

Karin sa...

Mia: Hahahaha :-) Det här kan sluta hur som helst... ;)
Askan: Wow, vad häftigt! Det funkar alltså :-) Funderar på att "läsa in mig" på Maffetone och köra renodlat efter årets marathonsäsong.