onsdag 9 april 2008

Karin goes fakir

I brist på motivation att springa i snöslask så blev det en vilodag idag. Jag känner mig ohyggligt lat, men kunde verkligen inte motivera mig till att ge mig ut idag. Detta trots att kroppen för första gången sedan tredagarsfebern känns riktigt pigg och springvänlig... Men det dåliga samvetet gnager lite faktiskt, borde springa men... nej... Det blev en helt annan aktivitet; powernap på spikmatta!

Efter ett tips från Katarina så beställde jag en indisk spikmatta från Shakti i måndags. Döm om min förvåning när jag i eftermiddags fick ett sms om att jag kunde hämta ut paketet på Ica. Insåg att meningen med kvällen var att testa spikmattan och inget annat :-) Sagt och gjort, till Ica, hämta ut paketet och sedan hem och packa upp den lilla gröna och taggiga mattan. Testade för enkelhetens skull att lägga mig på rygg på mattan. Det sved och brände lite först, men sedan blev det liksom ett behagligt värmerus. Kände hur lyckokänslorna virvlade runt i kroppen och pulsen blev superlåg och sen... sen somnade jag och vaknade efter nästan en timme på mattan :-D Det var helt otroligt avkopplande, ont-skönt och frigörande. Precis vad jag behövde!

Tack, Katarina, för matt-tipset! Det var kanonskönt och en mycket bra investering! Enligt hemsidan kan man använda mattan mot såväl löparknän och spänningar i fötterna som förvirring och för mycket tankar. Skulle tro att den kommer till användning, va?! ;-)

Spikmatta, inte så farligt som det låter

Psst...Glöm inte Barnmorskorna på TV ikväll. Två av mina nära kollegor är med i detta avsnitt :)

16 kommentarer:

Katarina M-I sa...

Nääää, har ni snö??!
Helt plötsligt känns mitt gnäll över "den kalla vinden" under dagens cykling lite mesigt...

Coolt att du köpte en matta! Och ännu bättre att du gillade effekten. Testa den nån gång direkt när du vaknat- man har grymt fokus resten av dagen.

Karin sa...

Snö är väl att ta i; snöblandat iskallt regn... Fast imorse var det vitt på bilarna, eländes vårväder!
Mattan var grym! Har precis stått på den några minuter, det gjorde oooont och sen blev fötterna jättevarma. Tack igen för tipset! :-)

Anonym sa...

jag vill testa!!! :D

Karin sa...

Självklart! På fredag så ;-)

Anonym sa...

Sådär!!! Vad gör man inte... Det värsta är att jag reagerade på låg puls... Coolt... Håller det länge?

Anonym sa...

Ibland är det så härligt att vara lat! :-)
Den där mattan måste vara gjord för mig. Förvirrad är bara förnamnet. Har lyckats "tappa bort" både inlägg och kommentarer hela dagen. Tredje gången gillt.

Karin sa...

Masse: Haha, skor och låg puls tilltalar dig alltså :-) Nja, jag sitter med en puls på 48 spm nu så liiite lägre är den ju. Bäst effekt när jag låg på mattan dock... Jag får testa några gånger till och återkomma ;-)
Bureborn: Tack, det känns rätt skönt faktiskt. Måste testa mattan mot förvirring, jag vet ännu inte om det funkar... Men OM det funkar vore det toppen :)

Anonym sa...

Verkar riktigt intressant! Ska låta dig utvärdera den lite mer, men sen kanske det är läge att slå till :)

Karin sa...

Lovar att återkomma i frågan ;)

Dunceor sa...

Jag har även spanat på en sån matta och jag tror jag ska beställa en. Det låter som något jag hade behövt för min rygg.

Jag spana lite på Barnmorskorna igår, där var en Karin som svarade i telefon och den som ringde hette Karin också, inte du? =)

Felicitas sa...

Åh, coolt!!!

Jag tror säkert att din vila bara gjorde gott för dig, men förstår hur du tänker!

Karin sa...

Dunceor: Nej, det var min kompis Karin som var på TV :-) Mattan rekommenderas!
Jane: Hehe, ja, samvetet säger ju sitt vid vilan också ;-)

Dunceor sa...

Karin: Jag tänkte mer på den som ringde, både den som svara och som ringde hette ju Karin tyckte jag, jag förstod att det inte var du som svara =)

Karin sa...

Aha, du menar så... Vi är sisådär 8 "Karin" på mitt jobb, men det var nog inte jag som ringde. Tror jag inte ;-)

Sofy sa...

hej!
Jag har funderat länge på att köpa en sån där spikmatta. Det här var väldigt spännande info för mig, ska följa! Hi, hi...jag följer barnmorskorna, som terapi typ...är lite rädd för allt som har med bebisar att göra. Jag och Agnetha tränar hund ihop varannan torsdag, så det är kul att se av den anledningen också!

Bra jobbat med intervallerna!

Karin sa...

Hej & välkommen hit, Sofy! Det är bra att du kikar på programmet som terapi, vi har alla våra rädslor... Jag kan verkligen rekommendera mattan (som jag sitter på just nu...), ont-skönt så det heter duga :-)