tisdag 4 mars 2008

Motvind, motlut, mjölksyra, mersmak :-)

Ledig dag idag :-) Inte från träningen, men från jobbet. En av fördelarna med att jobba helger och kvällar, men det finns ju en hel del nackdelar också...

Nåja, det blev en skön sovmorgon innan plikten (Szalkai-schemat) kallade. På dagsprogrammet idag: backpass, lång backe. Ytterligare en nyhet för mig (som tills för 14 veckor sedan inte hade sprungit en enda intervall, ingen fartlek, ingen snabbdistans, bara malt på). Hade egentligen kunnat hålla mig på "hemmaplan" och springa backe, bara att springa ner till Danvikstull och sedan börja trava uppför, men det kändes inte så inspirerande. Fick bli Münchenbacken och en bit av Skinnarbacken, från Söder Mälarstrand och nästan upp till parken vid Skinnarviksringen.

Började med 4 km uppvärmning i motvind. Hade tänkt att vara obstinat och lägga löpskolningen sist, men eftersom jag hade mjölksyrakänning i främre skenbensmuskeln (M. tibialis anterior) så blev det både stretch och löpskolning innan backträningen påbörjades. Nackdelen med att springa inne i stan är uppenbar när det kommer till "löpskolning i offentlig miljö"... Södermalmsborna trodde nog inte sina ögon när jag körde skips, tågick och framförallt månstegade uppför backen. Jag fick många leenden iallafall :-D (jaja, det kanske var "hon-är-knäpp"-leenden då, men ändå). Efter avklarad löpskolning var det riktigt skönt att få sätta av uppför backen, motvind halva vägen och medvind andra halvan. Klockan mätte sträckan till 354 m; tiderna blev uppför 1(47; 41; 46) och nedför 1(43; 49; 41). Tempot var rätt konstant både uppför och nerför 5:02-4:56-5:05 uppför, 5:01-4:49-5:04 nerför. Nästa gång blir det fyra gånger uppför-nedför, men jag tänkte att jag skulle följa schemat på några punkter iallafall så jag nöjde mig med 2,1 km backe totalt.
Hemåt var det medvind, men ganska trötta ben och jag fick åter stanna för stretchning av tibialis-muskeln (jättesvårt att komma åt! Tips, någon?). Irriterande! Misstänker dock att det har lite med framfotslöpning att göra, att jag springer mer på framfoten än vad jag är tränad för. Eller?
Totalt idag blev det 11,3 km med 5:00-fart totalt. Och en avslutande bonusbacke upp på Henkan :-)
Trots motvind och mjölksyrakänningar, i "fel" muskel, så var det ett skönt pass. Backpass är något som passar mig, tror jag. Härligt!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Nu så funkade det!

Bra pass med bra fart.
Jag länkar till en sida med bra stretchtips. Längst ner finns två övningar som är bra för dina smalbensmuskler...
http://www.ifalgarna.se/stretch.htm

Karin sa...

Jag är lite oteknisk ibland ;)

Tack snälla för stretchlänken!

Anonym sa...

Har också varit ledig idag. Både från jobb och löpning :( Nya tag i morgon.

Bra pass som vanligt! ;)

Nix sa...

Vad kan man säga: du ÄR ju knäpp ;)

Karin sa...

Men jag är i gott sällskap :-D

Anonym sa...

Visst är det kul med backpass! Mitt absoluta favvopass när det gäller kvalitet.
Aha! det är så man stretchar den lilla rackaren. Jag brukar också känna av smalbenens framsida. Mer och mer faktiskt, så den där övningen ska genast testas.

Benet sa...

Härligt pass Karin!

Jag blir så nostalgisk när jag läser om var du springer. Münchenbacken, Söder Mälarstrand. Det är ju "mina" gamla kvarter... :-)


Kanonbra stretchsida, Masse. Danke!

Anonym sa...

Tacka inte mig. Tacka Niklas.. Det är han som hittade den... Jag bara stjäl som vanligt...

Karin sa...

Benet: Jag håller koll på dina gamla kvarter ;-) Favoritrundan går just runt Södermalm...

Och tack Niklas för att Masse kunde sno länken och sprida kunskapen vidare :-)

Katarina M-I sa...

Alltså det här med backar... Jag har ju ett Szalkai-program som bas(lägger in pass med tränare när det passar)och vissa veckor ska det springas i backar. Vilka backar??! Här är tokplatt... möjligtvis kan man hitta lite "motlut" här och var. Eller kanske kan man spring i motvind, det har vi massor:) 4 minuter motvindslöpning!

Anonym sa...

Du är galen :P Själv joggade jag hem från Vrinnevi idag, gick helt åt fanders men jag ska ut imorgon kväll eller på fredag efter Ullareds-trippen... Ha det gött!

Karin sa...

Katarina: Motvind kan nog räknas som motlut... om det blåser mycket ;) Eländes elände att bo på slätten. Kommer du till Stockholm ska du springa upp och ner för backen hos mig så lovar jag att stå på toppen och bjuda på energidryck och runekakor :-)

Stinan: Om jag är galen, vad är du då? ;) Starkt jobbat att jogga hem efter praktiken! Heja dig!