lördag 22 mars 2008

Revansch!

Äntligen!
Det händer inte ofta att jag är nöjd med min insats, jag är en typiskt prestationsmänniska i det mesta jag företar mig. Med dagens intervaller är jag dock riktigt, riktigt nöjd. Inte för att de gick snabbare än Sz-schemat (vilket iofs vore trevligt, bara för att ego-boosta) utan för att jag idag hade kontroll över samtliga intervaller och orkade köra på lite extra den sista biten. OCH att det kändes bra, det var kul, det gjorde inte ont och benen lydde snällt. Löparlycka, trots att det var intervaller på löpband och det enda jag hade att titta på var travlördag... (lite tröst i att hästarna hade det värre än jag iallafall...)

Nya skorna var såklart givna för dagens intervallpass och de var ännu skönare idag än igår. Det är en stor skillnad i löpkänslan mellan skorna. Kayanon är liksom robust men med bra markkontakt och skön dämpning. Trainern är lätt, lätt, lätt på foten, tvingar upp steget lite och ger ett bättre löpsteg för snabbdistans. Rejäl dämpning som jag upplevde tydligare ju fortare jag sprang, kanske vanesak? Enda lilla minuset med Trainern är att den inte ger samma markkontaktskänsla som Kayanon. I jämförelse känns dock Kayanon som en pjäxa ;)

Dagens pass blev totalt 12,1 km långt, total tid 58.29. Sprang milen på 48 min inklusive uppvärmning och början på nedjoggen, vilket jag är nöjd med. Körde ganska exakt en minuts joggvila (6:00-pace) mellan intervallerna. Såhär blev det: 3(23-25-25-26-24-21), vilket motvarar en km-pace mellan 4:10 och 4:20. Häpp! Bättre tider än sist plus ytterligare en intervall i liiite snabbare fart. Det finns nog hopp för min snabbhet också. Vem hade kunnat ana detta i början av veckan?

Imorgon blir det TSM för första gången på tre veckor. Ska bli jättekul att få lite input och ett enormt sällskap. Och säkert några med Garminklockor eller fotpod så man kan få sträckan och inte bara tiden och pulsen... Först blir det dock uppladdning med god pasta och en suveränt god kycklingsås, sen TV-soffan och slutligen en god natts sömn :-)

11 kommentarer:

Anonym sa...

Puh, jag trodde du hade 3:23-fart... Blev lite skrämd där ett tag...

Imorgon är jag där med en GF305, så det är bara att haka på...

Vi ses!

Katarina M-I sa...

Ja, jag läste också lite snabbt, 3 nånting. Shit, tänkte jag, nu har tjejen satt igång turbon:)
4.10 är också snabbt!
Markkontakt? Vad ska du med den till;) Bind fast dig i nån stabil TSMare imorgon, annars svävar du iväg. Eller det blir pjäxor imorgon?

Karin sa...

Masse: Haha, tänkte inte på att det kunde tolkas så. Tokigt ;) Toppen, ses imorgon!

Katarina: Så snabb är jag inte och lär aldrig bli, om inte mirakel inträffar. Imorgon blir det pjäx-Kayano och ett skönt långpass :)

Anonym sa...

AT= Anaerobisk Tröskel. Egentligen ett av de viktigaste passen.

Karin sa...

N'batha M'bwele: Åh, tack :-) Det passet har jag missat helt...

Karin sa...

Hallå tjejen! Kul att det gick så bra med intervallerna! Grattis!

Så DS trainern var så bra? hmm...jo ja hade de på fötterna idag, på RS löpband. Men hade ju bara råd med ett par skor nu, så det fick bli de nya Kayano...Såna toppenskor som Trainern får jag gå och sukta efter ett tag till! Något att se fram emot sen kanske =)

Karin sa...

Tack, gumman! :)
Vad kul med nya skor!!
Kayanon är en underbar sko, du måste ju ha en "grundsko" på fossingen ju ;) Och vi kan längta ihop, jag blev såld på Racern...

MarathonMia sa...

Vilken superblixt du är! Toppen med så snabba tider! Jag ska också peta in ett intervallpass på löpband näst vecka - det är ju grymt halt på sina ställen ute nu :-(

Anonym sa...

Vilket kanonpass du gjorde igår, du är verkligen både snabb och stark.
Härligt med solsken, hoppas vi får ett roligt och lugnt TSM-pass idag.

Anonym sa...

Bra pass! Nu är du igång igen! :)

Karin sa...

Mia: Tack, det kändes toppen faktikst. Och ja, gör det. Att halka är ingenting jag rekommenderar ;)
Catarina: Tack! Kul att träffas idag :) Jag orkade dock inte hela vägen, men det kändes bra ändå.
Berglund: So far, so good! ;)