söndag 9 mars 2008

Abstinens!

Jag är abstinent. Oxytocin- och adrenalinabstinent. Oxytocinbristen får jag väl leva med tills vidare, men våren underlättar ju inte det hela. Vårkänslor till max!! :-) Får bli kär i löpningen tills bättre alternativ dyker upp.
Har inte sprungit en meter sedan igår morse, kroppen vill springa igen!!! Jag är rastlös till max, men jag vet hur viktig vilan är. Jag försöker iallafall intala mig att jag vet det ;-) Ganska läskig känsla att vara träningsabstinent, minns inte när jag kände det senast.
Lite lättare kändes det efter att ha läst Niklas inlägg om dagens TSM-träning. De farterna lät otäckt snabba och jag är säker på att jag inte hade hängt med i tempot (jag är seg, inte snabb!) Sedan kom problemet... Marathonpsyket gör en dr Jekyll/mr Hyde. Ena sidan säger att jag lika gärna kan lägga ner 3:30-satsningen eftersom jag inte klarar tempot. Den andra sidan blir urförbannad och säger att det kan jag visst. Så det så! Om inte annat så får jag träna på att bli snabbare. Och helt plötsligt blev abstinensen lika stor om inte större igen. Arrrgh, jag kan-vill-ska fixa detta! (i sådana här lägen känner jag mig ibland som Don Quijote och hans kamp mot väderkvarnarna ;-) ). Vinnarskallen har talat. Så får det bli :-)

15 kommentarer:

Nix sa...

De farterna har ingenting - jag upprepar - INGENTING med 3:30 att göra. Inte ens som VO2-maxpass.

Du klarar 3:30. Du klarar 3:30 redan idag rent konditionsmässigt. Möjligen saknas långpassens välgörande effekt för att benen ska greja det. Men jag tror att du grejar 3:30 redan nu.

Det är precis faran med den typen av pass i organiserad form. Att folk tappar sugen och tror att de inte kommer att greja det. Vilket de flesta i vår grupp kommer att göra, tror jag. Det är dessutom säkert 10-20 pers som gör en bra bit under.

Anonym sa...

Härlig inställning! Klart du klarar 3.30, inga problem.

Tvivlar på mig själv också men ska tusan träna för 3:30. Går det så går det :)

viktiga träningsveckor framöver. Inspirerande!

Katarina M-I sa...

Alltså, oxcytocinabstinensen kan du fixa temporärt:) Boka en massagetid. och gör det imorgon!!!
Det är så kul att du delar med dig av dina våndor även om jag är helt ÖVERTYGAD om att du gör 3.30. Så det så.
Jag börjar bli mer och mer sugen på att vara där och se det live i September. Kanske springa också:)

Karin sa...

Tack, Niklas! Jag vet att det du säger om farterna är sant, behöver påminnas om det ibland. Dessutom vet jag att jag är seg, envis och tjurig, det är min löparstyrka.
Men jag är impad och avundsjuk (beundrande avundsjuka) på dig som är snabb som en vessla :-)

Karin sa...

Hehe, tack Henke. Du fixar det! Vinnarskallen får tala, eller hur?! :)

Katarina: DET tänkte jag inte på, tack för tipset!
Jag våndas och glädjs i en salig blandning, inbillar mig att jag inte är ensam om det. Tror att tvivlet på sätt och vis väcker envisheten och vinnarinstinkten, vilket i det långa loppet blir något positivt. Hoppas jag ;)

Anonym sa...

Jag tittar in på din blogg då och då och blir alltid så himla imponerad av dig!! Så för mig känns det helt absurt att du skulle tvivla på att du kommer att nå ditt mål. Klart du skall tro på dig själv, du är ju ståltjejen!! Som håller takt med GRABBARNA dessutom - bara en sån sak. Stor kram, det kommer att gå bra så envist som du tränar :-)

Karin sa...

Tack, Fredrika! Dina ord värmer massor!
Jag pendlar lite mellan vinna eller försvinna, det finns inte så mycket däremellan. Allt eller inget. Men marathonpsyket och envisheten gör att jag innerst inne aldrig ger upp. It ain't over 'til it's over! ;-)

Nix sa...

Jag kan utan problem acceptera att du slår mig på maran, utan att tycka att jag inte gjort mitt bästa.

SÅ bra är du!

Karin sa...

Oj, tack! DET var en komplimang som hette duga! Alternativt en utmaning. Jag antar den :-)

Anonym sa...

Men din härliga j*lar anamma inställning klarar di 3:30! Garanterat!
Instämmer för övrigt med Niklas, gruppträning är skitkul, men det finns en baksida. Att man jämför sig med andra och tappar tron på sig själv och sin egen förmåga. Då behöver man sin blogg! ;-)

Cykelmyggas förslag på massage låter som ett fin-fint förslag. Ok, riktigt lika mysigt som lite love är det ju inte , men good enough i väntan på kärlekspirr. :-)

Karin sa...

Du har så rätt :-) Bloggen är ett skönt forum att rasa av sig lite på. Och bli stärkt av. Tack! :-)

Benet sa...

Karin,

Från det jag läst om dig både i din blogg och i alla kommentarer från folk som faktiskt träffat dig IRL, så är jag HELT ÖVERTYGAD om att du fixar maran på 3.30! Herregud, det är ju "bara" 4:58-tempo. Det gör du ju i sömnen. Och 42 km är ju ingenting för en seg vinnarskalle som du. :-)

Använd vilodagarna till att njuta av livet som (fast man knappt kan tro det) består av mer än löpning :-)

Karin sa...

Tack :-) Alla positiva kommentarer här stärker mig jättemycket!
Och tro det eller ej; jag har vilodag idag med ;-)

Karin sa...

Klart du fixar det Karin! Och förstår att du har abstinens, men vilan är BRAAA =) Ser fram emot nästa pass ihop! Du inspirerar!

Karin sa...

Tack, tjejen! Detsamma gör du! Någon gång ska jag ge mig på ett ultralopp... =)