söndag 16 mars 2008

Not good enough for Szalkai...

Nä, intervaller är inte min styrka. Inte alls. Och jag vet inte om jag ska vara glad över att jag ändå ger mig f*n på att försöka eller om jag ska sura för att jag inte är snabb nog för att passa 3:30-programmet (vad gäller intervallerna, ska tilläggas, i övrigt klarar jag mig nog rätt bra). För å ena sidan så är min löpstyrka att jag är seg, uthållig och envis och det jag måste bli bättre på är just snabbheten. Jag har aldrig varit sprintsnabb, men jag kan ju bli snabbare... Å andra sidan börjar jag fundera på om jag tränar fel; springer mina distanspass för fort och mina kvalitetspass för långsamt. Å tredje sidan var förberedelserna för dagens intervallpass långt ifrån optimala. Och å fjärde sidan så måste man börja någonstans och sedan förbättra sig...

Igår masade jag mig iväg till styrketräningslokalen på jobbet och körde styrka innan jobbet. Vill lova att det känns i kroppen idag, trots stretchning igår. Körde mest armar/överkropp, men lite utfallssteg och tåhävningar också. Jag har oooooont i sätesmuskulaturen idag ;-)(vaderna klarade sig bättre!).

Nåja, nu var det ju intervallerna jag skulle skriva om... Förberedelserna var som sagt inte optimala; jobbhelg, lite sömn, mycket jobb och träningsvärk. Höll på att somna på bussen hem och tänkte ett tag ställa in intervallpasset, men marathonskallen sa till mig att "så får man inte göra". Således hem, byta kläder, hoppa på bussen och iväg! Fick bli Krillans IP idag med, men den banan är inte bra underhållen upptäckte jag... Steg av bussen vid Tegelbacken och tog uppvärmningsjogg därifrån längs Kungsholmsstrand och Hornsberg, 4 km. Fuskade lite med stridsen och körde bara 2 x 100 m. Sen bar det iväg och jag kände mig såååå stum i benen. Det var inte kul alls, så jag bestämde mig för att det fick bli 8 x 400 m idag. 45 sek joggvila mellan varje intervall. Gjorde mitt bästa, men ligger 10 sek ifrån det Szalkai tycker är optimalt.

Såhär blev intervallerna: 1(28, 33, 35, 38, 36, 36, 35, 34). Första intervallen är jag nöjd med, resten vill jag bara stryka. Möjligen kan tiderna ha påverkats lite av att det sprang barn tvärs över banan även när jag var rätt nära inpå. Deras pappa (?) var dock upptagen med att köra löpskolning så han hade inte tid att hålla ordning på barnen och själv hade jag inte luft nog i lungorna att ens väsa "UNDAN FÖR F*N" (men det slog blixtar ur ögonen på mig vill jag lova!).

Sprang avslutande 5 km i 4:50-pace i rena ilskan. Totalt idag 13,0 K, snittpace 4:39, snittpuls 169. Och ett utmärkt löparindex på 65!
Nöjd med rundan, inte med intervallerna...Varför kan jag inte bara få vara snabb som en raket för?! Jag blir så frustrerad! Finns det inga genvägar? ;-) Samtidigt är jag stolt över att jag gav mig ut och tiderna är absolut inte dåliga, egentligen. Bara jämfört med vad jag själv vill...

Det fina i kråksången är iallafall att jag är revanschsugen, inte nedslagen (bara sur, både i benen och själen). Ska köpa lättviktare imorgon. Och kanske Omega-3-kapslar som ska vara bra har jag hört ;-). Sen ska jag ta revansch på mr Sz, Krillans IP och intervallerna. Så det så!

Trött efter intervallerna på Krillans IP

30 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror Szalkai skulle vara mäkta nöjd och stolt över dig. Din inställning är härlig!
Att ge sig iväg trots sömnig skalle och ömma muskler, jag känner många som skulle stanna hemma istället. Undertecknad till exempel. :-)
Vara lite lagom missnöjd med insatsen, men inte bli nedslagen utan full av revanschlusta. (Sen tycker jag iofs att du borde vara helnöjd med tanke på förutsättningarna!)
Du äger!

Katarina M-I sa...

Din självanalys är fantastisk. Ja, man måste börja någonstans:) Kanske springer du dina distanspass för fort, i cykelvärlden kallas det "gubbadrag" (fniss) Blir liksom ingen skillnad mellan kvalitét och distans utan det är pannbenskörning ut och hem hela tiden. Nu överdrev jag massor, OK?
Oavsett så är jag impad av din disciplin. Kan tänka mig att ditt jobb tar mycket energi, speciellt om du är inne i en "tung" jobbperiod. Det enda jag skulle vilja säga är att ändra inte för mycket på träningen, följ inslagen väg och ditt program. Kontinuitet är ALDRIG fel!
Du ÄR Barbasnabb, och det är inte SM på 400 meter du ska springa!

Nix sa...

hurru - det finns bra dagar och dåliga dagar. Och sopar man av ett sådant långpass som du gjorde så får man nog räkna med att 8*400 meter kanske inte går tipptopp ett par dagar efter...

Dessutom är det? (körde vi) ståvila 45 sek. Det är också skillnad.

Men om du nu tror att jag är snabbare så kör vi tillsammans någon gång framöver. Jag kan vara hare - och Masse henkar säkert gärna han med.

Karin sa...

Jag förnekar de dåliga dagarna, jag vet ;)
Intervaller ihop? Jag är på! Bäst att börja öva sig på att se din ryggtavla försvinna i fjärran... :-D

Anonym sa...

jag är på...

Annars är för snabba långsamma pass och för långsamma snabba pass ett klassiskt nybörjarmisstag ;-)

Karin sa...

Ja, det var just det... ;-)
(hur jag än försöker så hittar jag inget bra sätt att bortförklara mig här, damnit!)

Anonym sa...

En sak är i alla fall säker; med din inställning kommer du komma långt (typ 42195 meter) - på kort tid den 31:e maj :)

Bra pass, trots visst missnöje från din sida. Man kan ju faktiskt inte vara på topp jämnt, men som sagts tidigare, med det långpasset i benen kanske det inte var så konstigt?

Trevligt med lite bilder i bloggen. Får se till att göra likadant :)

Karin sa...

Bureborn: Ibland "måste" man bara göra som skallen säger ;) Och tack för dina uppmuntrande ord! Jag har redan börjat ladda för fredagens intervaller... :-)

Katarina: Jag kan nog ha ett visst mått av gubbadrag i mig, ja :-D Skrattade högt när jag läste beskrivningen, inte riktigt jag, men liiiite sanning finns det där. Och jag kör på, det börjar ju närma sig nu... TUR att det inte är SM i fyrhundringar! ;)

Karin sa...

Henke: Tack :) Och jag VET ju det, egentligen. Har bara svårt att ta motgångarna när de kommer på intervallpassen, som jag har en viss aversion mot från början ;-)

Benet sa...

Karin, du skall springa marathon, right? Och kanske en och annan halvmara, ja? Men inte hade du väl tänkt att bli 400-meterslöpare? Så, vad är problemet? Jag ser det inte.

Det enda problemet är att Mr Sz har satt en tid att sikta på för 400-metersintervallerna som inte stämmer in på dig till 100%. Men, dina genomförda *kanonfina* intervaller gjorde precis den nytta som Sz ämnade då han knåpade ihop "sitt" program som många av oss följer som de goda slavar vi är. Du och din kropp fick ut exakt det som var tänkt, även om du inte korsade 400-metersstrecket på EXAKT 1.25. Get my point? :-)

Jag har skrivit det förr, och jag skriver det igen:
Du är en envis vinnarskalle, och med din inställning kommer du att fixa maran galant. Det är jag fullständigt övertygad om!

Nix sa...

För att vara nybörjare är du rätt duktig ;)

Karin sa...

Benet: Got your point, clearly :-) Blir bara frustrerad, för att VILJAN är större än förmågan att springa på prick 1.25. Det känns okej ändå, jag vill ju gå på det igen. Och jag har en tid att förbättra ;)
För övrigt har jag sprungit ALLDELES för långt den här veckan, det är paybacktime från kroppen. Det är okej, det med :-)

Karin sa...

Nix: T-ABJ! :-D

Benet sa...

Att vilja mer än vad kroppen tål är ett faktum som jag dessvärre alltför väl känner till...

Och vad det gäller att följa ett program eller att hålla ett föreslaget tempo så är jag precis likadan som du: Säger Mr Sz 1.25, så gör jag allt för att springa på 1.25. Gör jag 1.30 är jag missnöjd.

Det sjuka är att det jag skrev till dig tidigare är något som jag borde skriva till mig själv lite oftare, men aldrig riktigt "blir färdig till"...

Kör hårt Karin!

Karin sa...

Genom sig själv känner man andra, eller hur var det?! ;)
Egentligen är jag ju inte missnöjd med mina tider i sig, utan just för att mr Sz anger en tid som han tycker är "lagom". Och jag ligger en bit ifrån den. Frustration!

Anonym sa...

Käre Sz ger ju faktiskt utrymme för ett par sekunder plus eller minus till sin målbild. Ett par är väl lika med 13, eller hur? ;-)

Personligen passar det mig mycket bättre att köra intervallpassen enligt hans version två. Enbart på tid. Jag springer inte ens samma sträcka fram och tillbaka, utan förlägger intervallerna "på längden". Då blir jag aldrig besviken på att jag inte fixar de tider en viss "son" tycker är lagom. Sen kan jag iofs ändå bli sur ibland, för att inte kroppen svarar som den borde till exempel.
Men jag saknar en viktig komponent i min skalle, den som gör dig så himla snabb och full av kraft - tävlingsinstinkt. :-)

Karin sa...

Tack för kloka ord, Bureborn :-) Det värmer! Ska försöka tänka mer på att "sonen" har ett förslag till träningsprogram, inte ett måste ;)

askan sa...

Märkligt att ni ska träna 400 metersintervaller, speciellt med så kort vila. Själv skyr jag sån träning som pesten. Borde det inte vara bättre med aningen kortare eller aningen längre? Det finns ju en bra vits med korta intrervaller, men det finns ingen anledning att bli stressad om de inte går så bra som man vill, inte om du satsar på maran. Fartinslag i långpass eller långa intervaller tycker jag ger bättre effekt för mig iallafall. MEn alla har ju sina favvosätt :)

Karin sa...

Kul att du hittat hit :-) Jag följer Szalkais 3.30-program, 800 m-intervallerna har varit ett inslag sedan januari men denna vecka var det fyrhundringar. Skitjobbigt ;-) Har ingen erfarenhet av intervallträning sedan tidigare så jag har ingen aning om hur de kommer att påverka mina tider på maran i slutänden...

MarathonMia sa...

Grymt att du kom iväg! DET är en styrka. Jag har varit sugen på revansch i en vecka - så jag har siktat in mig på 10x400 på Krillan på torsdag - men om banan är kass, får jag hitta någon annan...

Du kommer säkert springa fyrahundringar igen, och det kommer att gå bättre. Svårt att ligga på topp första gången - nån utmaning vill du nog ha!

Anonym sa...

Jag får snabba muskler av intervaller och backe... Det går lättare att springa snabbt även när man springer sakta.... ;-) Eller nått!

Karin sa...

Marathonmia: Krillans IP är helt okej, men lite skräpig. Jag ska köra mina åttahundringar där på fredag, om jag inte hittar någon annan bana istället. Och sant, man behöver utmaningar :-)

Masse: Jag förstår hur du menar :-) Största problemet igår var nog avsaknaden av "power" i benen, det var play-doh och lufttramp. Och smärtan i kroppen igår kväll sa mig att det är korkat att styrketräna dagen innan ett intervallpass ;-)

Anonym sa...

Eller så var det sart att styrketräna... Det gav väl mer då... ;-)

Karin sa...

hahahahaha :-D Så talar en sann optimist! Tack, Masse! :-)

askan sa...

Jag kommer återkomma, rolig blogg :) Ska bli spännande att se om du klarar ditt mål också. Jag hade samma mål förra året och klarade det med lågpulsträning och sen fartinslag sista fem veckorna.


Jag har fått lära mig att 400 m är en ganska dum sträcka att träna när det gäller korta distanser. Bättre att köra lite kortare 200-300 eller längre, typ 6-800. Om man inte specifikt behöver den träningen, som t ex en 400 meterslöpare gör. Men detfinns ju tusen olika sätt, bara man tror på det man gör så går dte sällan fel.

askan sa...

förtydligande: alltså 400 meter dum sträcka när det gäller korta intervaller för långdistansare.

Karin sa...

Vad kul att du tycker det :-)
Och jättekul att du nådde ditt mål! Det finns ju, precis som du säger, tusen sätt att träna och något sätt passar alla. Jag kör på Sz-programmet tills Stockholm Marathon och går det så gör det. Annars får jag byta taktik till New York Marathon i höst ;-)

Karin sa...

karin! Ja tycker du var duktig som ens tog dit dit och körde och ändå fick så himla fina tider! Det kan hänga mkt på dagsformen, det är bara att lyssna på kroppen. Sist ja körde intervaller var det inte alls kul heller!
När ska du köra där på fredag? Ja tänkte köra på dagen när det är ljust, passar det?

Karin sa...

Jag tänkte på dig och "tänk inte, spring bara" när det kändes motigt :-) Jag jobbar till tre-fyra sådär, så jag tänkte ta det så fort jag jobbat klart, typ fem. Blir det för sent?

askan sa...

New York marathon, joman tackar...vad skoj!

Det knäppa är att jag hittade ett sätt som gav resultat, höll mig skadefri och som jag tror på, men ändå har bytt sätt att träna, antar att man behöver omväxling.