fredag 21 mars 2008

Ett fall, en förlust och en schemaändring, igen

Fredagsintervallerna på Krillans IP blev inte riktigt som planerat... Den här dagen har inte blivit som planerat över huvud taget. Kaoset på jobbet fortsätter och midsommarbarnen liksom bara kräver att få komma ut till påsk. Uppe hos oss på BB skickar vi hem folk på löpande band. Jag får iallafall gratis träning :-) Blev dessutom bonusträning när jag fick ta sparkcykeln (det är så galet roligt att åka sparkcykel!) till väktarna, låna en bultsax, klippa upp låset till mitt skåp (för jag tyckte uppenbarligen att det var säkrast att låsa in nycklarna I skåpet också) och sedan cykla tillbaka med bultsaxen igen...

Nåja, jag kom ju iväg från jobbet iallafall och tänkte faktisk springa intervaller trots snö och blåst. Är man envis så är man! Dessutom skulle ju mina DS Trainer invigas... Tog bussen till Tegelbacken och sprang längs Kungsholms Strandstig bort mot Krillan, det var blåsigt, halt och kallt. Och första kilometern måste jag ha sett otroligt skojig ut för jag var tvungen att vänja mig vid skorna. Kändes rätt "spattigt" först, men efter att jag och benen fattat att framfotslöpning var att föredra så var det otroligt skönt. Åh, vilka härliga skor!!! Jag är supernöjd! När jag först snörade på mig dom kändes det konstigt, ska skor verkligen vara så lätta? Nu förstår jag bättre!
Well, kom till Krillans IP och såg att ena långsidan var igensnöad, men gav mig in och testade. Snötäcket gav bra fäste och det kändes bra efter stridsen. Startade klockan och gav mig iväg, kom ur första kurvan och upptäckte alldeles för sent att det bara fanns isgata precis framför mig. Det blev en praktvurpa i 3:30-pace och ett "OUUGGHHHH... FAAAAN" från mig. Tur i oturen att jag är bra på att ramla, landade på rumpan och det kändes som om jag orsakade en smärre jordbävning i hela Kristineberg. Frånsett en öm vänsterskinka och lite ont i vänster skulderblad (satte i vänsterhanden och tog stöten med armen...) så gick det bra.
Insåg att det var mer korkat än jag trott att springa intervaller i snön. Sprang hem istället och tog en snabb km, resten i marathonfart. Sprang till Centralstationen och tog bussen därifrån hem till mig. Hade fotpodden kvar när jag stod på busshållplatsen. När jag klev av bussen på Henkan var den borta. Och fanns inte på bussen heller. Vilket innebär att utanför Centralen ligger en fotpodd värd 1500 spänn... Den lär inte vara kvar imorgon bitti när jag åker till jobbet, men man kan ju kolla. Ny podd är iallafall beställd, har insett att pulsklockan varit guld värd för min träning och nu vill jag inte vara utan!
Totalt 9,1 km, snittpace 4:55 och snabbkilometern på 4:30. Egentligen lite snabbt, men jag ville så gärna testa snabbskorna. Det var en härlig upplevelse! Benen ville mer, men de får spara på krutet tills imorgon. Då blir det intervaller. På löpband. Inte optimalt inför långpasset på söndag, men det funkade ju för tre veckor sedan så det ska gå bra den här gången med. Jag vill ha revansch på intervallerna! I snabbskorna :-)
Nu blir det en soft kväll innan jobb och träning imorgon. Glad Påsk på er!

22 kommentarer:

Karin sa...

Ouch! Hoppas rumpan känns bättre nu! Gud va synd att du tappade footpoden, hur satt den fast i skosnöret?
Trist att den är borta..:(

Hoppas du har en trevlig påsk iaf, även om du jobbar mkt. KRAM!

Karin sa...

Jag landade iallafall mjukt ;) Den satt fast under skosnöret. Tyyyypiskt...
Tack detsamma, gumman! KRAM!

Anonym sa...

Glad påsk själv!

Nästa gång så jäklar vad du kommer springa intervaller :)

Kör hårt!

Karin sa...

Jag hoppas det! Psyket är laddat iallafall :)

Anonym sa...

Näää... vad tråkigt... känns som en onödig utgift va?

Men skönt att det gick bra i halkan.

Karin sa...

Åh, det är så surt! Tur man får storhelgs-ob i påsk ;)
Jag inser varför jag ska investera i en Garmin i USA i höst...

Anonym sa...

Fy vad trist, vilken otur du haft idag. Himla tur att du inte slog dig än värre. Jag gav mig ut i em med siktet inställt på 8 km lättdistans. Efter 4 km med en löpstil som liknade Bambi på isen gav jag upp och halkade hemåt. Tror det är klokt att köra intervallerna på band istället om det här vädret håller i sig. Med nya skor lär du flyga fram snabb som du är. Jag körde intervaller på bandet i torsdags. Inte pga halka utan för att med bandet rullandes i bestämd fart är det bara att gilla läget och kuta på trots att jag inte tror jag ska orkar hålla ut en sekund till, annars lär man ju göra en vurpa som heter duga,,,halt eller inte :-).

Glad Påsk

Felicitas sa...

Åh, vad tråkigt... :(

Anonym sa...

Tråkigt är bara förnamnet. Bara att ta nya tag och krossa intervallerna i morgon :)

Nix sa...

Inget roligt pass :(

Om världensbästakarlsson och jag är i ständig ofas så verkar du och jag närmare varandra ;) Eller också beror det på att du nästan alltid är i form - och därmed träffar jag med mina mer sällsynta toppar?

Jag vill inte vara elak - men det är svårt att tappa GPS-delen av Forerunnern ;) Skönt att du tar det med en sådan fattning. Jag hade uppfunnit nya svärord om jag hade gjort detsamma!

För övrigt är 3:30-fart på 800-metersintervaller grisfort.

Karin sa...

Catarina: Jag hoppas du har rätt! Starkt av dig att köra intervaller på löpband, jag tycker att det är så tungt mentalt! ;)
Felicitas: Ja... Inte riktigt vad jag räknat med...
Henke: Ja, det blir revansch på flera sätt. Hoppas jag... ;)
Niklas: Vad du är morgonpigg!! Jag är väl inte alltid i form?! Har ju svackat i veckan ;) Men visst svänger det... Du är snart på toppen högt över mig! Säg inget mer om Garmin, jag VET ;) (och jag svor, men inte kom podden tillbaks för det. Damnit!) Jag hade 3:30-fart i 100 m... Räknas det? :-D

Nix sa...

Nej, jag är hysteriskt morgontrött och skulle gärna ligga kvar i sängen. Pelle har dock andra idéer och således går jag upp varannan morgon som den ansvarstagande familjefader jag är...
Nu är Lisen också uppe - medan Majken och deras ömma moder fortfarande ligger och gonar sig i sängens inbjudande värme.

Karin sa...

It's a hard work, being a father ;) Hoppas ni har det mysigt i den arla morgontimmen ändå!

Nix sa...

Uppenbarligen var det inte alltför tungt, eftersom jag han skriva en del inlägg...

3:30-fart räknas alltid, oavsett etapplängd ;)

Karin sa...

Haha, hurra! :-) Det ska jag komma ihåg senare idag... (läs: när jag kör intervaller på löpband och springer i 4:50-pace med mjölksyra...)

Anonym sa...

Den enda risken Karin med ditt intervallpass på bandet är att du springer fortare än bandet kan gå :-).

Mina 800m intervaller gick dock långt under den gränsen. Körde 6 st á 3:30min med 50 sek ståvila där 4st gick i 4:22pace, 1st i 4:18 och den sista i 4:15pace.

Härligt med solsken idag, hoppas även morgondagen bjuder på det.

Ha en toppendag.

Anonym sa...

Talesättet "Det man inte har i huvet får man ha i benen", har fått ett ansikte. Snacka om snabb men slarvig!!

Anonym sa...

Javisst ja:

Glad påsk alla vinthundar!!

Anonym sa...

Åh vad tråkigt med fotpodden! Undrar om folk lämnar in sådant? Och var i så fall?? SL? Kan ju vara värt att testa, det kan ju vara fler som tappat fotpoddar på buss och tunnelbana...

Glad Påsk annars, och kul att nya skorna funkade så bra! :-)

Karin sa...

Catarina: Ingen risk, löpbandet går att få upp i riktigt höga farter ;) Snygg intervall-serie där, bra jobbat!! TSM imorgon?!
Jumper: :-D Det var riktigt roligt ju! Så sant som det var sagt. (fast så slarvig är jag inte, egentligen... ;) )
Fredrika: Hmmm, där sa du något. Frågan är hur man beskriver en fotpodd för någon som inte vet vad det innebär. Och jag är så nöjd med skorna :) (men jag drömmer om ett par racer också...)

Benet sa...

Aj, vilken vurpa och vilken mögtrist förlust av foot-poden... Så surt att lägga ut pengar på prylar som man redan köpt en gång. Det ger liksom inget direkt mervärde. Bah!

Karin sa...

Benet: nej, det är verkligen surt! Just därför ska jag inverstera i en Garmin när jag åker till USA i höst...