onsdag 12 mars 2008

Revansch i regnet

Dagens träning kan sammanfattas "löparlycka i skitväder". Helt underbar träningsrunda och en skön bekräftelse på att jag kan springa snabbt. Ibland ;-)
På schemat idag stod ursprungligen distanspass + löpskolning, men det var innan jag fick äran att åter agera hare åt Karin. Jag är stolt att titulera mig "PH", personlig hare. :-)


Den personliga haren efter 8,4K snabbdistans...

Hade faktiskt egentligen ingen motivation alls att ge mig ut i regnet, men det kändes viktigt att göra ett bra jobb för Karin. Och för mig själv med, det är en utmaning att hålla farten jämt och bra. Benen kändes snabba och pigga idag så jag lät farten vara hög från start och kikade inte på klockan utan körde bara på. Klockade tre "varv"-tider; från Henkan till Västerbron, Västerbron från S-mälarstrand till Rålis samt Rålis-Fridhemsplan. Sträckan blev 8,4K och total pace (håll i hatten!)4:36. Oj. Första varvet på 5,7K pacen 4:34 (4:50-4:30-4:24-4:19-4:38), Västerbron (1,4K) 4:49 och Rålis-Fridhemsplan (1,3K) 4:35. Jag är grymt nöjd!! Hela tiden regnade det och blåste sidovindar och ändå var det bara lycka och glädje över att kunna springa. I huvudet hörde jag mina inspiratörer Masse och Niklas och hur det brukar låta på TSM-passen. Det lyfte mig ännu mer. Tack :-)

Var ganska trött när jag mötte upp Karin, men vi gav oss snabbt iväg. Samma runda som sist, dock utan felsteg idag! Lite svajig farthållning idag också, men totalt sett höll vi tempot bra. Målet var 5:30-5:35 i pace och vi sprang på 5:27 om man inte räknar med vår uppvärmningskilometer som gick på 7 min. Vi hade riktigt elak motvind längs Norr Mälarstrand, men Karin fightades bra mot både väder och vind. Jag är så imponerad av henne, att få vara hare åt henne är verkligen roligt! Vilken tjej! Vi sprang totalt 7,4K på 42:12. Totalt för mig blev det alltså 15,8K i skitväder :-) Härligt!

Tog tunnelbanan hem och följde Allans tips om att gå in i tunnelbanan med en hård blick. Fegade dock och skrek ingenting, men det behövdes inte. Lite undrande blickar fick jag dock, men jag kan väl inte rå för att jag såg ut som en dränkt katt (hund? kanin? hare?!) efter 75 min löpning i regnet?! Kom hem en aningens nerkyld och fick stå i duschen ett bra tag för att tina upp, men nu sitter jag här; nöjd och lycklig över dagens insats. Imorgon: långpass

"Sunshine in the rain, love is still the same, sunshine in the rain...":-)

14 kommentarer:

Anonym sa...

Åhh, det låter onekligen som ett kanonpass.

Själv var jag idag ute och joggade några kilometer och körde sen en hel del styrka.

Ska också ge mig ut på långpass i morgon så...lycka till!

Karin sa...

Jag tar styrkan på lördag istället. Lycka till på långpasset du med!

Nix sa...

DU är galen! JAG är avis ;)

Karin sa...

Är DU avis på MIG? För galenskapen då? ;) Du är ju turbosnabb!

Karin sa...

Shit vad snabbt du sprang på ditt eget snabbpass! Jag märkte inte alls av att du var trött. Tack igen för ett kul löppass! =) Känns super nu!

Karin sa...

Tack, vännen. Jag är faktiskt imponerad av mig själv, jag med :-) Men jag hann ju vila lite innan du kom, annars hade det inte gått lika bra. Starkt jobbat, tjejen!! Ser fram emot skärtorsdags-haren ;)

Nix sa...

Jag springer inte 4:20-tempo i ösregn hur som helst ;)

Anonym sa...

*bugar*, eller *niger* - man är ju en dam...
Härligt jobbat!
Sanna löpare är ANINGEN masochistiska. Regn tycks förhöja "eländet". Har du härmed bevisat. :-)
Hoppas du får ett underbart långpass! Med lagom mycket skitväder...

Katarina M-I sa...

Är glad att jag kan sitta här med mitt te och snörvla och läsa om träningsglädje!!!

Det hjälper mig att se frammåt och inte sura ihop helt...

Härligt jobbat:)

Karin sa...

Niklas: Nej, du springer snabbdistans på 4:30-fart inklämt någonstans mellan dagishämtning, fotbollsträning och födelsedagsmiddag ;)

Bureborn:Tack :) Du har så rätt! Någonstans på vägen har man glömt att regn och rusk tidigare var undanflykter för att inte träna ;) Och lite regn är bara skönt (fast igår var det i kallaste laget)

Katarina: Usch, vad trist att du fortfarande är sjuk. Krya på dig! Kul att man kan muntra upp lite iallafall :)

Karin sa...

Ahh just ja, nästa gång är det skärtorsdag, påsk, hmm.....kanske dags för en överraskning då =) Påskhare? =)

Karin sa...

Jag kanske ska leta fram ett par "bunny-öron" och springa i?! ;-)

Felicitas sa...

Ni är ju hur duktiga som helst! :D

Karin sa...

Tack! Det är jätteinspirerande att springa med Karin :)