torsdag 20 mars 2008

Skärtorsdagshare och en passiv Runner's High

Äntligen! Idag var det dags att snöra på sig skorna efter tre dagars frustrerande vila. Frustrerande just för att jag inte har hittat något riktigt "fel". Möjligen är kombinationen mycket jobb-lite sömn-mycket träning rätt förödande... Och eftersom midsommarbarnen kräver att få komma till världen så vill jag lova att jag har att göra! Jag vet vad ni gjorde på midsommarafton... ;)

Nåja, kom hem och iväg lite hastigt. På schemat idag: snabbdistans till Karin och därefter snabbdistans med Karin som PH (personlig hare). Kroppen hade massor av spring i benen så den fick rulla på bäst den ville. Tyckte dock efter ett tag att det gick lite väl fort och kikade till på klockan; 4.26-pace... (Dumt misstag... Det kändes i benen någon km senare, trots fartsänkning)Sänkte rätt omgående farten och rullade på i ganska jämn fart längs Söder Mälarstrand och över Västerbron. Totalt 8,4 km och snittpace idag 4:41 min/km. Inte lika snabbt som förra veckan, men bra fart även om jag var rätt trött.

Mötte upp Karin och la upp planerna för passet. Målet idag var 5:25-pace enligt Karins önskemål. Vi värmde upp längs Kungsholmsstrand i någon km med 6:37-pace. Sedan bar det av och jag märkte direkt att Karin var på hugget. Bestämde mig för att låta henne köra på så länge hon inte verkade trött, kollade på klockan med jämna mellanrum för att se att hon inte drog iväg alldeles bara. Karin var HELT makalöst stark idag och hade en Runner's High som jag passivt njöt av. Hörde att andningen inte var tung, hörde hur stegen bara flöt och vi rullade på sida vid sida längs Kungsholmens vatten. Det var magiskt! Facit för Karins snabbdistans blev totalt 7,45 km med 5:22-pace (pga den långsamma första kilometern), men 6 av kilometrarna gick med 5:12-pace. Trots ett ultralopp i benen i lördags. Karin, du är min idol! :-)

Summeringen av dagens dubbla pass ger 15,8 km löpning i bra fart med en skön känsla i kroppen. Dessutom fick jag en toppenbonus av Karin; ett påskägg med godis. Lycka :-)
Och min söta syster Stina hade skickat en påskpresent per brev. Jag har visst varit snäll mot den "riktiga" haren i år ;-)

Imorgon planerar jag att inviga Trainern. Intervaller, here I come, om kroppen säger okej :-)


Påskharens påskgodis :-)

16 kommentarer:

Katarina M-I sa...

Phaaaw, jag försökte FÖDA barn på midsommar. Men icke, den lilla filuren väntade två veckor extra. DET är frustration:)

Jädrar, snabba fötter!! Farten verkar inte vara något som helst problem för dig.

Glad Påsk, hoppas du får lite vila mellan alla midsommarbarn;)

Karin sa...

Tack för ett kul löppass som vanligt! Jag har inte riktigt fattat det än, att det gick så mkt snabbare än sist. Just eftersom det inte kändes tungt alls idag! (Ok, sista 100m kanske då!)

Jag slog rekord, i pace (iaf på sträcka över intervall-längd!)

:D

Ses imorgon på intervallerna! Kram

Anonym sa...

Klart du orkar med intervaller imorgon! :) Det handlar bara om att vilja lite extra varje gång starten går på varje, ju snabbare man springer desto kortare tid behöver man ju springa snabbt... ;)

Kör hårt!

Karin sa...

Katarina: Vilken bus-skrutt ;) Förstår frustrationen, den möter jag ofta! Och tack, det känns bra :-)
Karin: Det var grymt idag! Riktigt vasst pass av dig!
Berglund: Haha, det DÄR var att väcka tävlingsinstinkten i mig. Dessutom helt sant! Tack :)

Anonym sa...

Åhh, jag ser Snickers och Bounty i påskägget! Så gott, nu blir jag avis!

Bra pass och glad påsk på dig!

Karin sa...

Henke: Det var lycka att upptäcka. Jag älskar snickers :-)

Anonym sa...

Snickers är världens bästa godis...

Karin sa...

Masse: Ja, verkligen! Tack för tipset om snickers efter TSM! :-) salt&blandat ska visst vara gott också har jag hört...;-)

Anonym sa...

Jag kan min godis... ;-)

Karin sa...

Det kan jag skriva under på! ;-)

Benet sa...

Skönt flyt i löpningen Karin. Jag är som vanligt imponerad av din löpstyrka. Du får det att verka så enkelt. Först 8 km i 4.40-tempo, sen ytterligare 7 i cirka 5.10-temp. Utan att verka speciellt påverkad :-)

Om du har Karin som idol så har jag Karin&Karin som idoler!

MarathonMia sa...

Ni är såååå duktiga! Jag hittar massor av idoler via bloggen - kul med inspiration och motivation. Det kanske är dags att uppdatera alla motivationstips i gamla träningsböcker, artiklar och rehabsidor = börja läsa bloggar.

Anonym sa...

Snyggt jobbat tjejer! Ursnyggt!
Ser fram emot kommande rapport om intervaller i superskorna. Kör hårt!

Nix sa...

Jäklarns vad ni jobbar!
Och Karin kommer bli så galet snabb med dig som hare att vi andra får passa oss för henne med.

"Vad var det?" kommer folk att säga medan de rättar till det av vinddraget tillrufsade håret.
"Äh, det är Karin och Karin som joggar ner - det går så fort då" kommer de mer erfarna att svara ;)

Anonym sa...

Surfade precis in från andra halvan av Karin&Karin, det var ju precis lika roligt att läsa om er bedrift här :-)

Karin sa...

Benet: Tack, vad snäll du är :) Det var en skön, fast lite "ringrostig" känsla igår!
Mia: Ja, det är verkligen jätteinspirerande. Jag blir motiverad och lycklig av många träningsbloggar :)
Bureborn: Tack! Det är så kul :)
Nix: Tack :-D Karin kan nog snart vara hare åt mig om hon fortsätter såhär!
Fredrika: Tack, vad kul!