fredag 7 mars 2008

Fredagsnöje


Redo för fredagsnöje

Fredag=intervaller på Krillan enligt planen. Gick hela dagen på jobbet och testade högerfoten; småjoggade, gjorde tåhävningar, vred försiktigt ut foten i ytterläge. Det kändes helt ok, lite stramt och fortfarande svullet men inte ont. Har även läst alla blogginlägg; tack för alla råd och att ni bryr er. Det värmer!!! Och uppskattas :-)

Vågade mig iallafall ut på en löprunda med målet att möta Karin och testa att springa intervaller/fartökning på Kristinebergs IP. Eftersom jag lovat både mig själv och Bureborn att ta det försiktigt så började jag med att ta bussen till Gamla Stan för att därefter springa hem till Karin. 3:66 km längs vattnet, härligt meditativt och foten kändes bra. Kroppen bestämde tempot till 4:51. Hos Karin mötte även hennes kompis S upp och vi begav oss till Krillan i behagligt 6:30-tempo. Uppvärmningen blev nästan 6 km lång totalt, men det var skönt.
När vi väl kom fram så började min pulsklocka att krångla, rejält dessutom! Hur illa det var upptäckte jag inte förrän jag kom hem, tur var väl det. Nåväl, målet var 6x800 m intervaller men det blev inte riktigt så. Det blev 2x800m + 2x400m + 2x800m med ca 1 minuts joggvila mellan varje intervall. Åter igen gick jag ut för hårt, vilket ses på tiderna 3(19-30-25-42) och 1:40 på båda 400 m. Det ger en pace på 4(04-15-10-39) på 800-metrarna och 4:22 på fyrhundringarna. Jättenöjd med samtliga tider utom den sista på 800m, ojojoj så stum jag var då!
Joggade tillbaks till tunnelbanan och åkte till Slussen. På tunnelbanan fick jag erfara omvärldens syn på en löpare som står och eftersvettas och stretchar (jag var så stel att jag var tvungen att göra något ju!) klockan halv åtta en fredagskväll. Jag blev totalt idiotförklarad! :-P Längtade ut ur vagnen hela vägen, kände mig så otroligt malplacerad... Men jag bjuder på det! Tänker inte skämmas för att jag tränar, oavsett veckodag. Inser dock vidden av mitt löparnörderi... ;-)
Vid Slussen hade jag två alternativ; att vänta 6 min på en varm buss eller springa hem i kylan. Jag höll på att förfrysa så jag sprang 3,2 km hem och kom hem före bussen. Sköööönt :-) Fick dock ingen tid, för klockan gick i totalstrejk efter tunnelbaneåkningen. Totalt 15,9 km idag, längre än planerat men skönare än väntat. Och av fossingen känner jag ingenting i nuläget och inget under löpningen heller, men det är fortfarande svullet. Törs man blåsa "faran över" för foten tro? Kör nog med Ipren-gel ett tag till, för säkerhets skull...

Nu är jag mätt, nöjd och lite trött efter middag och ett halvt glas vin...
Får gäster i helgen så jag måste ställa mig och göra efterrätt till morgondagens middag nu ikväll, sen blir det sömn, morgonjogg i luuuuuugn fart före frukost imorgon och därefter blir det vila tills på måndag. Eller tisdag.
Inget TSM för mig i helgen, alltså, men vad gör man när långväga vänner kommer på besök? Löpningen är trots allt inte allt i mitt liv, men bra nära ;-)

13 kommentarer:

Karin sa...

Tack för ikväll! Det var kul att du följde med!
Intervallerna blev en pina för mig dock, har bestämt mig nu att vila är bästa medicinen! Blir bara promenader i helgen och sen hoppas jag benen är pigga till nästa vecka!

Vadå löparnörd? Respect o ha joggingkläder på t-banan ju! =)

Karin sa...

Tack, gumman! :-) Du skulle ha sett festfolkets miner!
I'll be back on Krillan, var så säker! Det var jättekul (men jobbigt!). Förstår om du är sliten, du har ju tränat massor på sistone! Vila låter kanon inför nästa helgs utmaning för dig :-)

Anonym sa...

jag hade en pulsklocka på tunnelbanan som fick spunk... Tror det är de elektriska fälten som fuckar upp pulsmätningen...

Men jag fattar inte vad det är som är så konstigt med att träna på en fredag? Jag fattar inte...

Karin sa...

Aha, det är därför den funkar nu igen då?! Tack :)

Fel med att träna på en fredag? Det fattade inte jag heller förrän jag insåg att halva tunnelbanan stirrade på mig. Råkade kanske bara hamna på fel tåg, med en massa partyfolk. Eller så var det att jag var klädd i full löparmundering och genomsvettig. Blev till och med föremål för en diskussion mellan två halvpackade 20-åringar om att de minsann aaaaaaaaaldrig skulle kunna träna på en fredag. Dom är bara avundsjuka! ;)

Sten Berg sa...

Nästa resa med T-bana i joggingkostym rekommenderar jag dig att gå in i vagnen med stenhård blick och sedan bara ut i luften skrika fuck you, i´ll kill you. De kommer inte respektera dig mer för det, men kanske kanske finns det då åtminstone någon i vagnen som kan frukta dig, det kan kännas skönt i svåra stunder som den.

Risken är att någon man känner befinner sig i vagnen, då är det lite kört, men den risken får man ta.

Felicitas sa...

Vilken härlig blogg du har och vad SNABB du är! :) Phew!

Löpning & Livet sa...

Shit vad snabb du är! Nu blev jag ännu mera peppad till att bli snabbare :) Det är så kul med alla löpar/träningsbloggar, ni ger mig massa inspiration!

Karin sa...

Allan: Jag ska prova nästa gång. Eller utmana dom på en löprunda! Kom an, bara!!

Felicitas: Tack :) Vill bli snabbare, får se om det går :-)

Andréa: Tack, vad kul! Nu blev jag inspirerad att fortsätta springa och blogga och inspirera =)

Anonym sa...

Vilka jättebra tider! Och så härligt att fotskrället inte ställde till problem!

Ok, lite löparnördig är du allt. ;-) Sådär alldeles lagom. Hoppas helgen blir supertrevlig!

Karin sa...

Bureborn: Man tackar :) Jätteskönt att foten höll och att "skadan" inte verkar vara något allvarligt. Helgen kommer att bli toppen, tack detsamma!

Mia S sa...

Det låter som en härlig löptur! Fredagar är ju jättebra att träna på för då kan man åka direkt hem till soffan och slappa med gott samvete! :-) Inte det minsta nördigt bara klokt! :-)

Lycka till med ditt mål!

Anonym sa...

Först och främst: vilket jättebra kort på dig! :) Bra att ha mobilen med ;)
Hoppas du får en trevlig helg och inte börjar klättra på väggarna...
Gällande folk som glor så blev jag också rätt uttittad i morse när jag gav mig ut och joggade, tydligen inte "normalt" att jogga kl 8 en lördagmorgon... Fast några andra löpare var det faktiskt, dock bara killar, är det inga kvinnliga löpare kvar här i stan nu när du har flyttat...? ;)

Karin sa...

Soffpotatiz: Tack! Jag håller med dig om att fredagarna är en toppenbra träningsdag. Alla gör det dock uppenbarligen inte...

Stina: Tack :-) Klättra på väggarna?! Du känner mig oroväckande bra, systra mi ;) Jodå, en kvinnlig löpare minst. Du! Kör hårt!!