måndag 28 april 2008

Mastodontvecka ahead!

Den här veckan kommer att bli tuff. Jag jobbar samtliga dagar utom torsdag och då är det långpass som gäller. Nog för att jag fixar det, men jag kommer nog inte att ha så pigga ben på söndag kväll... ;-)
Veckoplaneringen är lite osäker. Enligt schemat ska långpasset på torsdag vara 20 km. Nästa helg ska långpasset vara 33 km, men då ska jag springa Kungsholmen Runt så det passet uteblir. Funderar på att byta plats på långpassen; dvs 33 km nu på torsdag och halvmarathon nästa helg. Frågan är om det är dumt eller inte, jag vill så gärna ha det där långa långpasset i benen samtidigt som jag är rädd att överträna och förstöra formen helt. Synpunkter mottages tacksamt!!
Nåväl, här kommer veckoplanen:
Måndag: Vila
Tisdag: Träning med IF Linnéa, förmodligen backintervaller
Onsdag: Lätt distanslöpning, 10 km, och löpskolning. Undvika alla majbrasor ;-)
Torsdag: Långpass 20 alt 33 km. Någon som vill hänga med?
Fredag: Vila
Lördag:Lätt distanslöpning, 10 km
Söndag: 6x800 m intervall på löpbana + uppvärmning och nedjogg. Någon som vill hänga med?
Benen är förvånansvärt pigga idag. Klart det känns att det var långpass igår, men jag skulle nog utan större problem kunna gå ut och springa ett medelhårt distanspass nu. Men DET blir det inget med, nu väntar lunch med S och sedan jobbkväll på förlossningen.

16 kommentarer:

MarathonMia sa...

Jag föreslår att du INTE springer 33. Du har tillräcklig mängd och det kan slita mer än bidra. Snabba pass är nog att rekommendera.

Jag hakar gärna på banträningen på söndag - tror att du är för snabb för mig på övriga distanser :-) Tisdag blir det Västerbrointervaller - tjohoo!

Karin sa...

Jag vete katten om jag tycker att Västerbrointervaller är tjoho... Men det ska bli kul! :-)
Söndag blir eftermiddagspass, runt 17, om du vill med. Vore jättekul! Krillans IP?

MarathonMia sa...

Västerbron - ju fler gånger vi forcerar den - desto lättare känns den på maran! Inget ont som inte har något gott med sig!

Söndag -it's a deal!Jag kollar så det inte är fotboll på Krillan då.

Karin sa...

Jo, Västerbron andra varvet-släng dig i väggen! Västerbron 6:e intervallen, där har vi något ;-)
Kul!!! Annars får vi väl smyga in på Stadion. Jag SKA ha gjort ett intervallpass där innan SM!

Masse sa...

Skulle haka på både på långpasset och intervallerna men jag är nog på torpet och har inte möjlighet att vara med...

Jag tror inte att det är någon bra idé att ta 33 på torsdag... Ett tävlinglopp på halvmaran är som 33km...

Jag funderar allvarligt att inte ta KR... Vill nog hellre ha låångpasset...

MarathonMia sa...

åh...Stadion... respekt. Ska vi smyga dit?

askan sa...

Min begränsade erfarenhet säger att 33 km inte direkt är nödvändigt för att prestera bra på en mara. Har aldrig sprungit längre än 28 km inför en mara och aldrig haft problem att hålla distansen ut, annat än att jag fått lite kramper som gjort att jag fått sakta ner lite. Men det hade ju inget 33 km-pass kunnat ändra. Annars tycker jag det börjar bli lagom att slänga in lite fartavsnitt i långpassen.

Katarina M-I sa...

Kan du maila mig? kattknut@yahoo.com
Dom där madrassplanerna med löparfest verkar utvecklas mot en riktig höjdarhelg med guidad cykling!

Benet sa...

Röstar för att du skiter i 33k-passet. Du har tillräckligt många km i dina ben för att fixa SM utan det passet!

Och att riskera att överträna så här bara några veckor innan är ju dumt... ;-)

Anonym sa...

kanske bäst att rösta med majoriteten när det gäller långpasset... Jag är ju en novis på det här med maror. :-)
Fast själv hade jag nog skippat distanslöpningen på onsdagen och kört +30 K på torsdagen. Långpassen känns liksom viktiga. Nästkommande vecka hade jag tagit det lite extra piano (plockat bort nåt av Sz kvalitetspass) inför halvmaran. Tror jag.

Karin sa...

Masse: Om du är hemma så häng på :-) Och jo, det har du rätt i... Men jag vill verkligen ha det där långpasset. Kanske skulle skippa KR, springa långpass och tävla i Gbg-varvet då? Eller är jag ologisk nu igen... ;)
Mia: Vi kan diskutera saken imorgon ;-)
Askan: Jag brukar ha ett par "tremilare" utan fartökningar i benen... Men det blir 20 km med fartökning på torsdag :-)
Benet: Jamen, jomen, nämen... Äsch... Det känns inte så ;-)
Bureborn: Allas åsikter räknas :-) Jag tänkte nog ändå köra på med träning varje dag, även om det sliter lite mer. Får se hur jag gör nästa vecka. Jag är sååå velig! :-P

Anonym sa...

Jag tycker inte du ska springa 33 på torsdag. Spara på krutet till K-holmen runt.

Sen åker du till G-borg och sätter fart även på den stan och efter avslutat G-varv kan du ju springa en dryg mil till så har du fått båda loppen och det lååååånga långpasset :-).

Tror jag kommer ha svårt hinna till TSM passet på söndag. Om mitt ben är springbart igen tills dess så ansluter jag gärna till er på Krillans IP om det är ok?

Karin sa...

Du är självklart välkommen, Catarina! Återkommer om det blir Krillan eller Stadion ;-)

Anonym sa...

Inte för att jag tror att det är särskilt intressant, än mindre påverkar dina planer, men jumper påstår att han ska göra ett nytt mastodontpassförsök på fredag. Tempo blir det på KR, säger han surt.

Nix sa...

Skippa de 33. Så det så!

Karin sa...

Asgam: Jag håller tummarna för Jumper på fredag!
Nix: Hmm... Någonting säger mig att du har rätt här... Jag lyssnar och gör nog som du säger ;)