tisdag 29 april 2008

6 x Västerbron

Västerbron väntar...
Så bra det blev, till slut! Sitter här och är riktigt nöjd med dagens insats. 6 x Västerbron, 3 ggr från varje håll. Monsterbackintervaller med IF Linnéa med andra ord. Och det var så otroligt kul!!

Dagen i övrigt har varit allt annat än rolig, jag tänker för mycket och är ganska splittrad till väldigt mycket. Det har många olika orsaker och var och en gör att det känns motigt både med träning och annat just nu. Löpningen känns tungt mentalt. Framförallt tycker jag inte att jag har tillräckligt många långpass i benen, vilket såklart bara är fånigt av mig att tänka. Men ändå. Jag saknar "långpass-längre-än-tre-mil" i min uppladdning i år och velar fortfarande över hur jag ska göra. I skrivande stund lutar det åt att det blir 25-28 km lånpass med 3 km fartökning på torsdag och KR i full fart 10/5... Är jag ologisk nu igen?

Trots att jag var tvärtrött och oinspirerad så släpade jag mig iväg till Zinken för att möta upp Mia. Letade ursäkter som att jag hade ont (det hade jag inte), att jag var sjuk (det var jag inte heller) och att jag hade hög puls. Såhär hög puls hade jag...

Väl där blev jag genast smittad av Mias härliga entusiasm och det kändes faktiskt ganska bra. Dagen till ära var de korta kortbrallorna på och mina ben lyste kritvita i kvällssolen... På programmet stod backintervaller och det blev favorit i repris; Västerbron 3 ggr från vardera sida. Min fotpod gick i strejk och vägrade mäta sträckan, men enligt gamla kurvor är backen från Södersidan ca 750 m och från Kungsholmensidan ca 400 m lång. Såhär blev tiderna: Södersidan 2:53-3:05-3:07 (den första intervallen började jag klocka lite för sent) och från Kungsholmensidan 2(09-06-03). Maxpuls 191 spm, snittpuls 172 spm. Totalt sprang vi 12,9 km på 1:03 vilket ger en pace på 4:54 km/h. Inte illa! Att jag dessutom lyckades springa förbi och dra ifrån en cyklist (han kom ikapp mig 300 m senare...) från Rålis upp på Västerbron och halvvägs över mot Södermalm gjorde inte kvällen sämre! Tack, Söders Hjältar, för en kanonkväll i solskenet! Let's do it again!
Stockholms vitaste löparben...

15 kommentarer:

MarathonMia sa...

I will do it again. Många gånger om! Tack för härligt sällskap och för att du delar med dig av tankar och funderingar. Jag ska bli som du när jag blir stor...

Karin sa...

Tack själv, vilken inspiration jag fick av dig och din energi idag!
Du vill inte bli som jag, tro mig... ;-) Men lika snabb som jag, det kommer du att bli! Bror din får passa sig, med besked!
När jag blir stor ska jag bli som ... coach!

Masse sa...

Bra pass... Och vad gäller långpassen... Du grejar det ändå. Mäster Szalkai säger att man inte ska springa längre än precis över 3mil på träning... Allt över det bryter ner...

Karin sa...

Tack :-)
Jag försöker banka in det i hjärncellen. Kanske har gått in tills på torsdag. Hörde iofs att Allans brorsa, Nisse, aldrig sprungit längre än 25-27 km på sina långpass och han sprang på 3:20-nånting. Hmmm... Jag får läsa på Mäster Szalkais memoarer igen tror jag ;)

askan sa...

Snyggt jobbat! Jag röstar för att du är smart som kortar ner långpasset och lägger in ett fartavsnitt. Några km hit o dit spelar nog ingen roll ändå, men lite fart på benen kommer kicka in sen när detgäller.

Vad har du för fotpod? Jag har själv precis lagt minpå hyllan för den visar så konstiga värden (Polar) och jag blev bara irriterad.

Anonym sa...

Observera att man inte behöver bestämma från början hur långt ett långpassska bli. Man kan se till att ha marginal hemma för en extra sväng om man har mycket spring i benen kvar. Har inte den berömde Szalkai lärt er denna enkla regel?

Anonym sa...

Visst är det härligt att löpning kan ge en sån kick, en ren mirakelkur när annat i livet känns motigt!
Skulle ha velat se cyklistens min. :-P

Och som vanligt håller jag med, oroa dig inte för att det saknas några superlånga långpass. Du är superstark och fixar ditt mål galant ändå!
Full rulle på KR, är det så klokt? På 4-timmarsgurppens schema skriver SZ: "Om du har en halvmara som du vill köra i din närhet denna helg eller kommande helg, stuvar du om så att halvmaran blir som ett snabbare långpass, dock ska halvmaran INTE gå max".

Men vi får ju inte gå och bli Sz-fundamentalister, förstås. :-)

Anonym sa...

Jag tycker du ska springa halvmaran i full fart, det är ju tre veckor kvar till maran där och om man ska räkna genomförda långpass har du väl varit med nästan varje söndag?

Kör hårt!

Katarina M-I sa...

Nä, den där pulsen kan du inte skylla på iallafall:)

Felicitas sa...

Jag lovar att mina ben är vitare...! :)

Och bra pass du fick till!!

Benet sa...

Vita ben hör våren till! :-)

Och att kuta Västerbron fram och tillbaka kanske också hör våren till, åtminstone för alla långlöpare i Hufvudstaden som tränar inför Stockholm Marathon.

Som vanligt riktigt imponerad av din fart och din kraft och din vinnarskalle.

Vidhåller också (som vanligt) att du inte skall springa alltför långa pass inför maran, det bryter ner mer än det bygger. Du vet, jag vet, alla vet att du har tillräckligt med mil (och kraft) i benen för att fixa de 42 siste maj!

Anonym sa...

Västerbron...uscha hemska minnen. Ska äga den j***a bron den 31:e :D

Saknar också riktigt långa långpass och får lite panik över det.

Bra pass och rackars, nu börjar benen visa sig ;)

Karin sa...

Askan: Tack, kloka råd! Jag har en Polar, ja... Och just nu är jag hjärtligt trött på den! :-P
Jumper: Nej, det är klart att jag är flexibel, men jag har oftast en ungefärlig plan i huvudet som jag följer. Plus minus någon km ;-)
Bureborn: Cyklisten såg rätt sur ut :-D Och det blir väl inte snabbdsitansfart på halvmaran, men definitivt kommer jag att köra på för att slå pb.
Berglund: Jo, jag har sprungit ett långpass på minst 20 km varje vecka. Det jag saknar är de långa långpassen...
Katarina: Hahaha, nä, mina undanflykter funkade inte igår ;-)
Jane: Det tror jag inte på ;-)
Benet: Det är något magiskt med Västerbron om våren. Så otroligt fin utsikt och så sjukt jobbig att intervallträna över. Men kul!! Och som vanligt har du en massa kloka ord, tack för det :-)
Henke: Du kommer att krossa Västerbron den 31! Om inte jag gjort det före dig ;-)

Anonym sa...

Karin: Jag är säker på att du kommer att krossa bron, så det är väl bara att försöka komma dit före ;) Stor chans...

Karin sa...

Hahaha, Västerbron kommer aldrig att bli sig lik efter vår framfart... Jag är övertygad om att du fixar den lätt även på andra varvet, det är brofästet som är värst!