tisdag 22 april 2008

400 m intervall, min akilleshäl


Intervallerna väntar...
Efter en lång natts välbehövlig sömn så kände jag mig imorse redo att ta tag i veckans träningsschema. Men det var då det...
Går just nu inskolning på förlossningen, inte för att jag inte kan förlösa utan för att det är hur mycket rutiner och PM som helst att sätta sig in i som ny på kliniken. Vansinnigt roligt att äntligen vara tillbaka där jag trivs bäst, men mentalt är jag överbelastad av alla nya rutiner. Följdaktligen var jag ganska trött när jag väl slutade jobba... Men, säger Mr Sz att det är intervaller som gäller, så är det intervaller som gäller. Hade egentligen kunnat springa med IF Linnéa idag, men då hade jag inte fått in intervallpasset och det är där jag brister. Rejält :-P

Nåja, hem och på med snabbskorna (DS Trainer), rusch till bussen och iväg till Tegelbacken. Sprang därifrån till Kristinebergs IP för att få en lagom uppvärmning. Den blev lite lång och lite snabb; 4,6 km och 4:51 min/km, snittpuls 156... Väl framme på Krillan pågick en fotbollsträning, DIF:s tjejlag hade fullt ös på plan. Frågade coachen om jag fick använda löparbanorna och det var okej. Ingen återvändo alltså. Körde mina strides utan klockning, kändes bäst så.

Insåg att det skulle bli jobbigt så planen var att ta det lite lungt i början. Det gick inget vidare och jag fick trampa mjölksyra rejält från fjärde intervallen. Den sjunde intervallen blev ganska mycket långsammare eftersom jag helt plötsligt tappade fokus och såsade ner på 4:00-tempo. Intervallerna är något mer stabila jämfört med senast, jag orkade dessutom springa 10 intervaller idag. Såhär blev tiderna: 1(30-31-30-34-34-35-37-35-35-38). Jag tvärdog på sista intervallen och kunde inte öka ett dugg, usch vad tungt det var! Märkligt nog så försvann den otäcka känningen efter fem minuters stillastående/maklig gång. Sprang tillbaks till Centralen på hyfsat fräscha ben och höll 4:59-pace utan att reflektera över farten. Totalt 13 km idag, snittfart 4:32, snittpuls 165/max 188.

Med intervallerna är jag inte alls nöjd. De första tre intervallerna är okej men resten vill jag bara stryka ett streck över. Okej, jag är långdistanslöpare. Jag är seg, inte snabb. Men jag vill bli snabbare, jag vill kunna nå 400 m på 85 s som Szalkai pratar om. Tävlingsmänniska? Jag?!

Nåja, resten av passet var riktigt bra. Fyrhundringarna är min akilleshäl, bara att inse faktum och ta revansch. En annan gång ;-)

Trött, småsur och revanschsugen!

15 kommentarer:

Karin sa...

Men att orka 10 st intervaller efter en så lång och snabb uppvärmning! Respect! Och sen att du kunde springa på efteråt med! Jag tycker du var superduktig! Ser fram emot imorgon! Can't wait!!

Karin sa...

Förmodligen ett av felen, jag är för snabb i början och tvärdör på slutet. Men tack för supporten, jag blir jätteglad :-)
Imorgon, då blir det kul!! Jag är laddad till max!

MarathonMia sa...

Jag har fått för mig att du gillar utmaningar. Alltså passar det perfekt att fokuser på något i träningen att bli bättre på. Allt annat faller ju hela tiden på plats. Dessutom tror jag att kvalitetsträning ger grymma resultat! Du är grym som vanligt!

Anonym sa...

Som ett karbonpapper från mitt pass idag. Skrämmande... Men f*n vad starka vi är ändå... Och jag tror att Niklas pass inte heller var en höjdare...

Nix sa...

VA! Stoppa pressarna! Skulle DU din väna varelse vara tävlinsmänniska??? Det låter ju lika tokigt som att kalla mig en uppmärksamhetsknarkande primadonna?! Helt befängt, jag är ju den tysta starka typen.

Mina ben försökte döda mig med smärta idag. Jag kontrade med att försöka dränka dem inifrån med sprit.

Anonym sa...

Man ska vara tävlingsmänniska, det är ju roligast så!... I alla fall när man vinner ;)

Tänk på att träningen har varit ganska tuffnu också och att det är som du säger, marathonträning, och ingen medeldistanssatsning...än! För DET vore väl en utmaning?! :)

Kör hårt!

Felicitas sa...

Jag tycker i alla fall att du är grym! :D

Karin sa...

Mia: Jag älskar utmaningar, men hatar att förlora... ;-) Tack för supporten!
Masse: Synkroniseringen fortsätter alltså... Men visst f*n är vi bra! :-)
Nix: Hahaha :-D Tyst? Du?! Tävlingsmänniska?! Jag?!... Okej då! Sprit inifrån, hjälper det? ;-)
Berglund: Så sant, du är så klok! Och medeldistansare lär jag aldrig bli... ;-)
Jane: Tack, tjejen! :-)

Nix sa...

Faktum är att det i alla fall inte verkar ha skadat...
Benen mår rätt bra idag, gott om hopp inför imorgon, och sedan två dagars vila inför söndag.
Det kanske kan bli något det här.

Strejkar du?
Jag är på din sida i så fall!

Karin sa...

Det låter toppen det :-) Längtar till söndagens långpass redan!
Nej, jag får inte strejka eftersom det är för farligt för verksamheten. Men jag skulle gärna vilja...

Anonym sa...

Jag längtar också... Efter söndagspasset vill säga... Och kanske lite efter att strejka...

Masse sa...

Nu är jag bara tvungen att testa att min profil fungerar... Det tog bara ett halvår efter flytten till wordpress innan jag fick rumpan ur vagnen och ändra den...

Effektivt? Nja?

Karin sa...

Men trevligt att få en bild på dig, Masse :-)

Nix sa...

Kan ni inte småstrejka lite, litegrann bara? Typ späda ut äppeljuicen till dem som jobbar politiskt, och föder barn?

Karin sa...

Jag ska se om jag kan göra en liten revolt... ;-)