onsdag 18 februari 2009

Platå...

Just nu är det svårt med motivationen. Jag vill mer än jag förmår att prestera, kroppen och jag är inte riktigt synkade och i såndär skön harmoni som det brukar vara. Jag har helt enkelt hamnat på en platå och gör nu tafatta försök att skutta vidare uppåt utan att riktigt se vartåt jag ska...
Det är inte så konstigt egentligen. Träning är aldrig en spikrak väg mot formtopp och prestationer, det går upp och ner och det går i faser. Problemet är väl bara att man glömmer bort de där tråkiga faserna när man står stilla och "landar"... Just nu känns det just så. Att jag står stilla, hittar inte riktigt motivationen, styrkan eller känslan. Kanske är det för att jag just nu tvingas konfronteras med min svaghet; tempolöpning. Det är inte kul att bli påmind om att jag inte är snabb utan seg, men å andra sidan tränar jag ju för att bli snabbare. Och jag tänker lyckas! Just nu känns det bara lite avlägset...

Missförstå mig rätt; jag är inte ledsen, nedslagen eller så. Bara lite trött, vilsen och inne i en period då träningen känns tung. Det går över och när det gör det så vet jag ju att allt det tunga kommer att blekna på ett ögonblick. Tills dess är det bara att nöta på och njuta av livet i övrigt istället. Tillvaron är inte så tokig, trots allt ;-)

11 kommentarer:

Anonym sa...

Det kan vara så att du är nedtränad. Vilket är ganska logiskt som du har kört. Viktigt att vara vaksam på kroppens signaler. Få tillräckligt med vila osv. Jag backar t.ex. alltid i träningsmängd om jag känner att jag inte återhämtar mig pga t.ex. för mycket stress eller för lite sömn. Det är vilan som bygger.

Masse sa...

Alla kommer till platåer. Jag hade en hela förra året känns det som men nu har jag flyttat upp en nivå....

Som de säger: Hav förtröstan...

Anonym sa...

Bit ihop. Du har ju ökat i mängd och kör rätt mycket kvalitét nu. Det kommer säkert att vara tungt veckan ut. Din vila blir med stor säkerhet den mängdvecka som kommer nästa vecka.

Tror absolut inte du är nedtränad, så vida du inte missat att berätta för mig om sömnstörning o dyl, utan att kroppen bygger för fulla muggar en ny bas för det du utsätter den för.

Sov mycket och ät bra så kommer det här att var bortblåst i slutet av nästa vecka.

Anonym sa...

Håll ut! Platåkänslan är kroppens sätt att förbereda sig för nästa avstamp.

Catti sa...

Bara att du kör ditt program är en prestation gumman. Jag tror din osynkade känsla kommer av att ditt huvud inte riktigt har fattat hur snabba dina ben har blivit.

Du är grym, du presterar grymt och du skuttar framåt lika vackert som alltid, i alla fall ser det ut så för oss som ser dig springa.

Kram på dig gumman.

Liverun sa...

Gamla visdomsord: vila är också träning!

Katarina M-I sa...

Hoppas att du tittar ofta i dina träningsdagböcker:)
Bara för att påminna dig vilket jättkliv du gjort till denna platå!
Det är helt sjukt så snabb och uthållig du blivit.
Ska du springa GBG varvet?

Kram Katta

Anonym sa...

Jag tar med platådojjorna på söndag så vi kan dansa tillsammans.

Karin sa...

Mackan: Du har helt rätt, men det var inte övertränad jag var... Hormoner, du vet ;) Men tack för omtanken!!
Masse: Precis. Man bara glömmer bort det mellan varven. Och nu jäklar ;)
Coachen: Tack, du är bäst. Men det vet du redan!!
Oliver Sture: Det var riktigt kloka ord!! Tusen tack för dom :-)
Catti: Åh, vännen. Du är så gullig och klok, tack! Kram på dig med!
Liverun: Ännu fler kloka ord. Tur att de finns de som delar med sig av sina visdomar till en virrig barnmorska!
Katta: Jag hade alldeles glömt bort det faktiskt. Tack för att du påminde mig! Jo, det blir Göteborgsvarvet i bunny-öron. Ska du springa? Kram!!
Clarre: Yes, det hade behövts i snömodden idag :-)

Magda Gad sa...

vad vore livet utan variation??? ;-)

Karin sa...

Tack, Magda! DU är så klok :)