måndag 27 april 2009

Långpassmåndag igen

Ja, jobbar man hela helgen och inte kan TSM-långpassa så får man helt enkelt göra slag i saken och springa långpass i ensamt majestät. Det var rätt länge sen jag sprang långpass själv, det kändes lite tomt och ovant att ge sig iväg med bara sig själv som sällskap och ändå är det den långpasstillvaron jag har störst erfarenhet av. Märkligt, vad man vänjer sig!

Med P3-skval i öronen gav jag mig iväg på en runda som jag hoppades skulle landa på 30-32K. Beslöt mig för att springa ner till Årstaviken och följa vattnet längs Årstasidan mot Liljeholmen. Det var ljuvligt att se och höra det öppna vattnet, möta vårens spirande grönska och känna solen värma utan att det kändes hett eller jobbigt. Benen var riktigt pigga och jag lät kroppen bestämma farten, även om jag fick bromsa mig lite bitvis. Det håller inte att springa långpass i 4:40-fart på träning, det sliter hårt till slut ju ;-)
Återupplevde lite ljuva TSM-minnen från senaste passet när jag sprang runt Trekanten och på lätta passerade över Liljeholmsbron. Log och pinnade vidare runt Söder och njöt av livet och våren och hade helt plötsligt passerat halvmarathonsträckan på 1:46. Hoppsan!

Benen kändes fortfarande pigga när jag sprungit 25 km, men jag var trött som i sömnig. Ville inget hellre än att stanna och sova, kände mig liksom seg i hela kroppen utom i benen. Tror att det kan ha orsakats av gårdagens mediokra uppladdning och kanske lite ovana vid att springa i nästan 20-gradig värme. Nåja, humöret var det inget fel på och jag var inte alltför trött när jag till slut nådde hemmet efter 2:29:09 och 30,5 km långpanna. Lite fort gick det nog, 4:53 min/km i snitt sa Garmin, men vad gör man när livet leker och energin flödar?!

För övrigt kan meddelas att jag fått startnummer K175 i Stockholm Marathon. Vet inte om det är bra eller dåligt, förra året var det K144. Känns som om jag blivit lite degraderad liksom... Och det är mindre än 5 veckor kvar till start. Och jag står mitt i en flytt. Det kommer att bli kaos på alla fronter, var så säkra ;-)

5 kommentarer:

Lisette sa...

Oj! Vilket bra tempo du håller. Jag blir så imponerad!

Snorkkis sa...

Härligt tempo! Och vilken tur att jag inte var medveten om att vissa var ute på långpass när jag satt och slet på jobbet idag...

jumper sa...

4:53/km är en lagom fart...

... på 800-metersintervaller för mig.

(men jag är glad ändå)

Anonym sa...

Jag höll en liknande tempo på mitt långpass i söndags...
... på cykel ;-).
Undrar allt lite över hur det känns att känna fartvinden när man springer?
När det gäller startnummer verkar SM ha fått fnatt i år. Eller så ställer hela världseliten på damsidan upp?

Karin sa...

Pyret: Varmt välkommen och tackar så mycket :-)
Snorkfröken: Haha, vissa sliter på långpass medan jag är på jobbet också. Det jämnar ut sig ;)
Jumper: Om du är glad så är jag glad. Glädje är viktiga saker!
Bureborn: Haha, jag hade mest motvind tyckte jag... Och ja, jag undrar hur startnumrena har delats ut. Alla andra verkar ha fått betydligt lägre startnummer än tidigare utom jag som fått högre. Hmmm...