torsdag 2 april 2009

M-j-ö-l-k-s-y-r-a...

Sur! ;-)
Dagens intervallpass var det jävligaste pass jag kört på mycket länge. Fy farao, det gjorde ont. 6x1000m@3.50 + 4 min joggvila sa coachens schema. På passbeskrivningen stod det "aj-aj-aj-intervaller". Det blev det. Med råge. Jag förde en kamp mot mjölksyran och uppgivenheten och förlorade med minsta möjliga marginal. Det blev 4x1000 plus två kraschade tusingar på slutet. Tog helt enkelt tvärslut och benen vek sig. Lyckades dock fullfölja serien och skrapa ihop ett snitt på 3:48 min/intervall och mjölksyra upp över öronen... Försökte motivera mig själv med tanken "jag gör det här frivilligt", men insåg att jag bara lyssnade med ett halvt öra på den saken ;-)

Passande nog hade de här grabbarna ordnat föreläsning om laktattest och annat i Linnéas lokaler nu ikväll och jag blev riktigt sugen på att ta ett laktat-test faktiskt. Om inte annat så för att se hur smärtsamt det kan vara i jämförelse med dagens pass...

Nu blir det sömn och lite vila innan det är dags att ta nya tag. Helgens trötthet börjar släppa och det känns om om jag är på G igen. For sure!

12 kommentarer:

Katarina M-I sa...

Nej, nej, nej. Tänk "Det är det här som gör mig STARKARE" nästa gång det surar till sig. Appellera till vad som driver dig!!!!
Jag lovar, det hjälper till att krama ur det där sista ur någon stackars muskelcell i syrabad.
Allt vi gör är frivilligt och har man otur när man försöker övertyga sig själv om frivilligheten under maxintervaller så krachar hårddisken:)
F*n vad stark du är. Jag ska jaga dig, nästa gång jag kör 400m intervaller ska jag ha dig som hare på min näthinna:)
Kram

Anna sa...

Ja det var satan i gatan vad du pinnar på på dina tusingar. När jag läste inlägget kände jag hur ont det gjorde men fasiken vad bra du är.

Oliver Sture sa...

"Det onda måste man med ont fördriva"
L. PAULINUS GOTHUS (1623)

Tror citatet handlade om pesten och inte mjölksyran fast skillnaden är kanske hårfin;-)

jens sa...

jäklar vad duktig du är!! hadde jag snittat 3:48 på 6x1000 hadde jag varit en lycklig man. med de tidierna är det bara en tidsfråga innan du subar 40 min på milen.
inspirerande läsning det får nog bli ett pass på studenternas i solen i eftermiddag.

MarathonMia sa...

Det var ju tur att du fick komma på föreläsning så gubbarna fick berätta hur hög puls du hade... om du missat det!

:)

Jag tycker du är grym. NÅGON gång i mitt liv ska jag göra en intervall under 4 minuter. Om det så ska vara en 100-metersintervall. Du är asgrym!

Micke sa...

En intervall under fyra fixar man nog (hoppas jag) men ett pass som består av uppvärmning + knappt fyra minuter ger ju inte mycket så den får nog vänta ett tag.

Angående tänket så brukar det funka fint att se sig själv defilera i mål. Alternativt tänka på någon tävling som gick åt helvete och nästa gång.... Då jävlar!

Anonym sa...

Iiiii, det bränner i mina muskler bara av att läsa om dina aj-aj-aj-intervaller. Shit va´ bra du är!

Snorkkis sa...

Ooohh, vilken fart! Jag vill också springa lika fort som dig!

jumper sa...

Kanske en dum fråga:

Ska man verkligen dra på sig (så mycket) mjölksyra under intervallöpning? Ska man inte balansera på gränsen?

jumper sa...

Jag knappade in 40:00 i McMillans kalkulator som din kapacitet på milen. Då skulle vanliga intervaller gå i ungefär 4 min/km. Eller du kanske sprang det som han kallar "speed workouts", vad det nu är.

NiklasN sa...

Starkt jobbat, nu gäller det bara att göra fyra till och korta joggvilan till ett minimum så är sub40 färdigt!

impershe - jag persar?

Karin sa...

Katta: Kloka, underbara kvinna! Tack för att du delar med dig av dina klokskaper :) Kram!
Anna: Hahaha, tackar ödmjukast :)
Oliver Sture: Aha, där sa du nåt. Det ska jag tänka på nästa gång jag kutar :)
Jens: Du är snart där, jag är helt övertygad om det :) Hoppas du hade en skön eftermiddag i solen!
Mia: Precis. Tur att folk talar om för en hur det är :) En tusing på 3:58 fixar du! Jag kan vara hare :)
Micke: Jag ser helt plötsligt en mening i varför det var bra att misslyckas på premiärmilen två år i rad. Nu jäklar har jag bränsle för många intervaller! Tack!
Bureborn: Tusen tack, tjejen!
Snorkfröken: Ingenting är omöjligt och jag tror att du fixar det galant! Kom nu och träna med oss på tisdag :)
Jumper: Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar. Syftet med just de här intervallerna är att flytta mjölksyragränsen och att tåla mjölksyran. Jag tror att det är det MacMillan kallar speed-workouts, men jag är inte säker...
NiNi: Piece of kaka... eller också inte ;) Men det är ju dit jag ska komma, säger N'batha. Jag litar på att han har rätt, ha ha ha