torsdag 14 augusti 2008

Söders Hjältar vs Västerbron i motvind

Äntligen torsdag och dags för IF Linnéa-träning. Jag hade i och för sig ingen lust alls att ta mig till träningen idag. Hela dagen gick åt till onödigt huvudbry och jag var allmänt ur form, men jag vet ju att det är då man ska ge sig ut. Och sällskapet, Söders underbara hjältar, var mer än tillräcklig motivation för att masa sig iväg till Zinken. Började med en liten uppvärmningsjogg från Skanstull till Zinken bara för att känna på formen efter gårdagen, det kändes helt okej. Ingen återvändo alltså ;)
Mötte Tone och underbara Mia utanför Zinken och genast började vi prata om allt och inget, mest löpning då... Min bristande motivation till träning var som bortblåst, härligt :-) Idag fick vi tre nya kompanjoner, Ken, Jonas och Staffan som hängde med Mia och mig till Västerbron. Ann-Sofie, Helena och Tone laddade för Midnattsloppet på lördag och tog en lugn sällskapsjogg runt Årstaviken istället.

I coach Allans och coach Nisses frånvaro (men med tydliga instruktioner från coach A) fick jag och Mia försöka styra upp brointervallerna, jag tror vi lyckades ganska bra :-) Ordern lydde "Västerbron, MINST 10 vändor", fast det där minst föll bort... 10 vändor blev det. Mia och jag sprang i våra fina klubbtröjor och på andra vändan över bron fick vi syn på en filur iförd lika tjusig tröja komma susande från Kungsholmen-sidan. Det var Stephan som hakade på, så himla kul att möta en ytterligare Söder-hjälte och verkligen känna samhörigheten i tröjorna :-)
En hjälte?
Intervallerna idag var jämnare än förra gången, det kändes mer kontrollerat och jag orkade hela vägen. Ett aber var dock sidovinden. De första fem intervallerna gick ganska bra, men på den sjätte tilltog vinden och under de resterande fyra ökade vinden för varje intervall. Det var riktigt, riktigt jobbigt att springa den sista vändan över mot Kungsholmen och tillbaka, vinden slog undan fötterna och tvingade kroppen att liksom springa lutad mot vinden. Det blåste till och med så mycket att min fina Linnea-tisha höll på att blåsa av, vilket blottade min bleka mage... :-D

Efter vad som kändes som en halv evighet i motvind var intervallpasset iallafall avklarat och de duktiga grabbarna hade kört järnet hela vägen. Mia och jag pustade i deras bakvatten, men vi båda gjorde riktigt grymma intervaller idag. Något ojämn backlängd, men från Södersidan var backen ca 590 m och tiderna blev såhär: 2(31-27-28-31-30). Från Kungsholmen blev det ca 520 m backe och tiderna 2(17-13-16-14-15). Snittpacen på intervallerna blev (håll i hatten!) 4:15 min/km!! Det är ju galet snabbt! Vilointervallerna höll en snittpace på 5:05 min/km vilket är något långsammare än jag kört tidigare och uppenbarligen lönar det sig.

Totalt idag blev passet riktigt långt; 17,7 km på 1:28:40. Snittpace totalt 5 min blankt, puls 162/194 och kadens 180/202. Löpindexet satte nytt rekord; 70!
Hade tänkt att traska till gymmet imorgon bitti, men nej. Kroppen förtjänar vila efter dagens pass, så det får bli sovmorgon istället :-)
Tack, Söders Hjältar, för ännu ett kanonpass med härligt sällskap. Det är tur att ni finns :-)

11 kommentarer:

MarathonMia sa...

Tack du! Fanken vad ballt med 4:15- fart! Finns det ingen tävling i långa intervaller för damer? Du skulle knipa guldet snabbt som attan!

Karin sa...

:-D Endorfiner balanseras bäst med mjölksyra säger du ju. Jag har endorfinöverskott, märks det?! ;)

Anonym sa...

Jag blir imponerad av hur många bra backintervaller ni kör i Linnéa :) Ni är ena riktiga backfantaster! Tror jag också måste köra några såna pass snart, speciellt inför LL.

Helena sa...

Tack själv Karin! Jag är glad att ni inte blåste bort! Du är bäst:D

Benet sa...

Vilka härliga och sjukt snabba intervaller. 4:15 i uppförsbacke. Du är ju helt galen!! :-)

Blek mage, förresten... När ska du ha din välförtjänta semester?

Karin sa...

Medeldist: Ja, Allan drillar oss väl i backlandet :-) Riktigt kul faktiskt. Och smärtsamt! ;-)
Helena: Det är jag med! Jag skulle ha lytt ditt råd om tyngder i skorna ;-)
Benet: Ja, jag är nog det... :-) Och min stackars bleka mage kommer att förbli blek, jag har semester denna vecka och solen lyser med sin frånvaro... Men jag har löparbränna iallafall :-)

Magda Gad sa...

Skön läsning, blir glad. 4:15 är ju så jävla bra.

Hård träning lönar sig!

Anonym sa...

Backintervaller ÄR kul. :-)

Karin sa...

Magda: Ja, jag börjar se resultatet nu :-) Tack!
Mackan: Jag försöker intala mig det... ;-) Ska vi testa Hammarbybacken?

Anonym sa...

Pust! Blir helt matt av att försöka hänga med i svängarna. En knapp månads bloggfrånvaro straffar sig. Nu har jag läst in mig - och kan konstatera att du är helt otrolig. Vilken springade sommar! Underbart!

Karin sa...

Välkommen tillbaka!! :-) Tack, tjejen, nu blev jag varm om hjärtat och kinderna :-)