söndag 24 augusti 2008

Löparhelg på landet

Nyss hemkommen från en underbar, underbar helg på landet. Tog tåget från jobbet till metropolen K-holm och blev hämtad av pappa. Ganska exakt en och en halv timme efter det att jag lämnade jobbet stod jag hemma på den nybyggda balkongen och hänfördes av utsikten:
Dock hann jag inte njuta särskilt länge, fartlekspass och bastu hägrade så det blev ombyte och iväg direkt. Lyckades få pappa att värma upp i en någorlunda långsam fart genom att lägga mig ett par meter bakom honom för att inte stressa. Pappa, som är en hejare på att nöta alla pass i samma fart och som dessutom är synnerligen envis, var väl minst sagt skeptisk till ett fartlekspass men tyckte ändå att det var okej att testa. Sagt och gjort. Vi lekte med farten längs landsvägen; uppförsbackar, nerförsbackar, raksträckor, kurvor, korta sträckor, längre sträckor och varierade farten ganska bra. Det roligaste var att mot slutet var det pappa som kikade ut lämpliga sträckor och var den drivande kraften. Det är så otroligt kul att springa med honom; han är 33 år äldre än jag och ändå är han definitivt jämnsnabb med mig. Jag drev på farten rätt hårt och han hade inga problem att hänga med. När jag är 62 år vill jag vara i lika fin form som han är, helt klart! Fartleksrundan landade på 10 km på 46:38, dvs 4:40-pace. Skön runda, men skönast var helt klart den kalla ölen och den varma bastun. Och det obligatoriska sjöbadet! :-)

Inledde lördagsmorgonen med en morgonjogg före frukost. Kusin J hade fått ok från familjen att hänga på så halv åtta plockade vi upp honom och begav oss ut i det morgondisiga landskapet. En helt underbar runda med bara skogens ljud och dofter runt omkring. Det blev en lite väl snabb och lite väl lång runda för att vara på fastande mage, 12 km på 58 minuter blankt; 4:50-pace således. Det kändes dock aldrig som om vi sprang fort eller långt, pappas och kusin J:s sällskap gjorde att tiden bara försvann och det gjorde visst kilometrarna också...

Avslutade helgen på landet med ett långpass tillsammans med mina kompanjoner. 30 km kuperad löpning på skogsvägar, grusvägar, skogsstigar, oljegrus och igenvuxna djurstigar. Landskapet i gränstrakterna mellan Sörmland och Östergötland, längs Tisnare Kanal, är verkligen vackert! Vi sprang längs åkrar och ängar, genom skog och kalhyggen och passerade såväl kor som får, hästar och höns på vår runda. Frånsett en och annan bil som passerade så hördes bara ljudet av tre löpares fötter och andhämtning. Så rasande underbar löpning! Jag slogs av tanken över hur lycklig jag är som kan springa och få uppleva allt detta vackra. Och det i sällskap med människor jag verkligen tycker om. Det är stort och jag är tacksam över den möjligheten.

Långpasset gav en repris av förra veckans välbehagskänsla i kroppen, ingen smärta utan bara lite lätt stumhet i benen. Enda stället som kändes stelt var nacken... Trots att det inte kändes snabbt eller jobbigt höll vi god fart; 5:03-pace. Pulsen landade på 161 spm i snitt, men jag fick varken kadens eller annat eftersom fotpoden återigen lagt av. Sträckan är dock uppmätt sedan tidigare och jag fick vår totaltid, så jag har kunnat räkna ut snitthastigheten. Man får vara nöjd för det lilla ;-)
Avslutade passet med en varm bastu och ett nytt svalkande sjöbad och en massa god mat som mina älskade föräldrar lagade åt mig. En underbar helg är till ända och nu väntar nya utmaningar. Bring them on!
Belöningen efter avslutat långpass...

18 kommentarer:

Magda Gad sa...

Fan va gött Karin! Härlig helg, härlig läsning - den gjorde mig riktigt glad!

Anonym sa...

Sjöbad..?
hmmm...

Anonym sa...

Härligt!! :D Så både pappa och kusin J hängde med på alla kilometrarna? Vad förvånad jag blir... INTE! ;)

Anonym sa...

Åh, som vanligt låter det så härligt när du beskriver dina pass. Vilken superhelg!
Men hallå, "morgonjogg" i 4:50-fart... Hur har vi det med definitionerna egentligen? ;-)

Anonym sa...

"Oilvhdy", citerar jag ordverifieringen. Det betyder "lyllo". Jag tänker då inte på dig utan på din farsa. Att han springer typ en minut fortare än jag per kilometer, kan jag leva med, men att ha så snabb medlöperska låter skoj. De olika trevliga yngre löpsällskap jag begåvats med i sommar håller alla än så länge lägre fart än jag gör normalt. Fartleken får då bestå i att jag springer före och öppnar (ibland krångliga)grindar och sen får springa ifatt efteråt. Trevligt sällskap och bad efteråt har jag dock också njutit av. Att mitt joggsällskap känt samma lycka som du beskriver, kan jag inte tänka mig.

P.S. Har alla i löparbloggosfären sjöutsikt från balkongen?

Felicitas sa...

Underbart härligt jobbat!! Och vad häftigt att kunna springa med sin pappa sådär!! :D

Löpning & Livet sa...

Tänk den dagen jag kan springa morgonjogg i 4:50 fart :) Något att kämpa mot :) Du är så inspirerande och det är så kul att läsa dina inlägg!

Dunceor sa...

Som vanligt så går det bara bättre och bättre för dig.

Jumper: Jag har ett höghus i vägen, annars har jag havsutsikt =)

Anonym sa...

Det där lät grymt skönt!

Nix sa...

Grymt! Jag är avundsjuk så att det bultar i ledbanden...

Benet sa...

Karin: Vilken helg! Låter ju helt ofattbart skönt. Och att ha en kropp som tål en sådan löpmängd måste ju vara helt fantastiskt!

Och att få fotografera sina fossingar på en veranda vid en sjö; det kallar jag belöning!
;-)

Jumper: Jag har inte ens en balkong...

MarathonMia sa...

Du har ju sprungit en hel veckas löpning på en helg! Din största utmaning nu blir väl 1-2 dagars vila. Eller varför inte alternativträning ;-)

Skönt att du fick en sån härlig helg - det är du värd.

Håller med Bureborn och definitionen - mitt snabbtempo! :-)

Anonym sa...

Vilken härlig helg! Så vill jag också ha det! Nu! 52 km på helgen är minst sagt bra jobbat och dessutom i bra fart. Jag börjar undra om du har några fysiska begränsningar över huvud taget?? :-)

Karin sa...

Magda: Åh, vad kul :-) Det var en kanonhelg, verkligen!
DP: Ja, du vet... En sjö, man kan bada i sådana ;)
Stina: Haha, tror du att jag skulle få en ynka bonuskilometer. De kan ju hävda det, eller hur ;-)
Bureborn: Det var det :-) Och "jogg" kanske var en dålig definition, snarare morgonlöpning då ;-)
Jumper: Åjo, det tror jag att ditt sällskap känner! Delad löparglädje är dubbel löparglädje :-)
Jane: Ja, det är jättekul! Kanske inte så vanligt att far och dotter tränar ihop annars, men det här är "vår" grej :-)
Andréa: Tack :-) Farten kommer, jag lovar! Keep it up!
Dunceor: Haha :-) Jag skyller helgens lyckade löpning på antibiotikan ;-) Känner mig lite sliten nu faktiskt...
Mackan: Det var det! Garanterat! :-)
Nix: Krya på ledband, ligament, senor och muskler istället och haka på nästa gång! :-)
Benet: Visst är det en belöning som slår det mesta? Särskilt efter en bastu också :-)
Mia: Tanken har inte ens slagit mig förräns du skrev det. Hoppsan! Jag vilar idag, långsam jogg till jobbet imorgon och så "alternativträning" på kvällen ;-)
Johan: :-D Jag börjar fundera på om man skulle ordna en träningshelg med glada löpare... Hmmm...

Anonym sa...

Vilken härlig helg du verkar ha haft :)

Anonym sa...

Lycka till i kväll! 25 varv på löparbana är roligare än man tror.

Anonym sa...

Fast du kanske hoppar över loppet?

Karin sa...

Elin: Ja, det var en kanonhelg!
Jumper: Tack, men det blev inget av med det hela. Ägnade kvällen åt att vara social istället...