söndag 24 februari 2008

TSM-söndag med motvind :-)

Idag fick mina nya skor följa med på sin första, men inte sista TSM-runda. Åh, vad jag älskar TSM-söndagarna! Imorse var det dock lite motigt att gå upp, 6 timmars sömn är i minsta laget, men vad gör man inte för härlig gemenskap?!
Riktigt skön runda idag med, sprang och pratade med Masse om allt (löpning) och inget (steady-state och prekapillärt gasutbyte) och hade det jätteskönt. Farten kändes dock lite ojämn idag, säkert beroende på att alla ordinarie 3,30-ledare var sjuka eller hade förhinder. Hade bitvis svårt att hålla nere tempot, men Masse var snäll och påminde mig om det ;-)

Dagens fartökning var betydligt snällare än den för två veckor sedan, men vi var ändå periodvis nere på tider runt 4:40. Nåja, inga problem att följa fartökningen och benen kändes jättepigga trots ganska hård träning och en ordentlig svacka i början av veckan. STYRKEBESKED! Återstår bara att komma ihåg det när nästa svacka kommer (för det gör den garanterat!).

Jag klantade mig och glömde att slå på pulsklockan efter vätskepausen, men vid jämförelse så hade jag tappat ungefär 700m så mina värden är rätt pålitliga: 19,6K, 5;21 min/km i snittfart totalt och 4;50 min/km under fartökningen. Vädret var lite opålitligt, för när det var medvind eller lä så var jag alldeles för varmt klädd, men så fort motvinden låg på (och det gjorde den bitvis rejält!) så blev jag kall. Mössan åkte av efter någon km för att åka på igen efter 10K. Knepigt med blåst! Och varför blåser det alltid motvind?

Var genomfrusen efter passet, säkert rätt katabol ihop med kylan. Fick dock goda råd på "snabbenergi" av Mia och Masse, det blev Snickers som vann idag. Det var bland det godaste jag ätit på länge! Hädan efter ska jag ladda batterierna efter ett långpass med Snickers. MUMS!

Nu väntar lite återhämtning med film/sömn i soffan. Och så återstår det att fundera ut hur den joggande kvinnan i den bruna plyschdressen som vi mötte hade tänkt. Brun plyschdress, liksom?! :-D

20 kommentarer:

Anonym sa...

Ännu ett stabilt pass, du går från klarhet till klarhet.

Blir dock lite avis på er när jag läser om TSM. Själv är jag med i TEH - Team Ensamma Henrik :D

Brun plyschdress, ja kan det bli mycket värre? Jag tror faktiskt inte det :D

Karin sa...

Det såg...inte så fint ut, nej. Inte funktionellt heller. Och jag skrattade högt när vi passerat, hemska jag :-D

Katarina M-I sa...

Min mössa åkte också av och på idag, ett tag kändes det riktigt fånigt... Men så fort jag tog av den så frös jag, och när den var på var det alldeles för varmt.

Brun Plysch, läckert. Nästa långpass ska jag prova med en riktig Laura hatt inspirerad av "Lilla Huset" Inte mycket House över mina km tider-suck.

Benet sa...

5:21 låter ju som ett ganska schysst tempo på långpasset. Härligt att du med lätthet var nere på 4:40-4:50 under fartökningen trots lite sömn och relativt hårt pass igår. Du är snabb, du är stark. 3:30 kommer du att fixa. Jag lövar! :-)

Brun plysch kanske man skulle prova. Låter mjukt och skönt :-)

Karin sa...

Cykelmygga: Jag tror mer på mössa ändå. Lauras hattar är så omständliga att snöra på/av sig. Men kanske man skulle tipsa "plyschdressen", det kan ju matcha... ;-)

Benet: Jo, det kändes lagom soft och skönt på träningen idag. Och benen vill springa :-)

Vill å det bestämdaste avråda alla tankar på brun plyschdress vid träning. Det ser inte klokt ut och är synnerligen ofunktionellt. Dock roar det omgivningen, åtminstone mig med min humor :-D

Nix sa...

Vafalls!
Ni får INTE, jag upprepar: INTE, ha roligt och trevligt utan mig på TSM-passen. Icke!

Dessutom springa fort och lätt och larva runt. Usch!

Själv var jag på högmässa i Strömstad. Skönt byte, eller hur...

Jag kräver bot och bättring till nästa vecka. Då vill jag ha en rapport om skavsår, blåsor, otrevliga kommentarer och avbrutna pass. Så det så!

Nä, ja ä int' bitter.

Anonym sa...

Och det roliga var att den bruna plyschtjejen var en ung tjej i sina bästa år... jag tror att vi inte är i hennes klass, (varken socialklass eller löparklass)

Jag sätter en tia på att det var en Gucci-dress eller nått...

Karin sa...

Vi hade motvind iallafall. Och jag har ont i en tå. ;-)

Och ja, du har nog rätt Masse. Vilket bara gör det hela roligare :-)

Anonym sa...

Prekapillärt gasutbyte - ni springer för sakta om ni har ork att snacka om sånt! Skämtar bara, förstås. Väl tassat!
Vilken typ av skor väljer gucci-plysch-brudar?

Anonym sa...

Ännu ett lyckat pass ser jag!

Kör hårt!

Karin sa...

TSM-passen är rena rama glädjepassen (därför kan jag prata på in-och utandning, hi hi). Jätteskönt att få styrkebesked en gång i veckan:-)

Skor till Gucci-plysch... hmmm... Inte Asics iallafall ;-)

Anonym sa...

Attans jag glömde kolla vilka skor hon hade... Den bruna dressen drog bort uppmärksamheten.

Det var också kul när jag frågade Karin om hon trodde att hon hörde och Karin svarade att hon hade en Ipod i öronen... Jag hoppades att hon menade att hon hade hörlurar i öronen... Men snart är väl tekniken där...

Anonym sa...

Förlåt en okunnig gammal surgubbe, men jag måste fråga:

1. Vad är en "plyschdress"?

2. Var det särskilt konstigt att den var just brun?

När jag började springa på gamla dar hade jag vanliga långbrallor, rutig skjorta och gympadojor. Om TSM-skocken i sina eleganta slimmade trikåer hade mött mig, skulle den väl bajsat på sig av skratt. :-(

Karin sa...

Masse: Jag sa fel, okej ;-)

Jumper: En plyschdress är en mjukisdress i just plysch (sammetsludd). Jag minns det som ett otäckt plagg från min barndom, tidigt 80-tal. Jag gillar färgen brunt, men inte i kombinationen med plysch... :-P
Och du har en poäng i att kläderna inte gör löparen Men det är väl skönare att springa i funktionsmaterial än i rutig skjorta, eller har jag fel?

Anonym sa...

en brun plyschdress måste agera som en svamp som suger åt sig all fukt...

Det är säkert jättemysigt i söndagssoffan men inte i löpspåret.

Och nej Jumper. Vi skulle aldrig skratta åt dig... Och att förklara hur fel del så ut med en mode/partytjej som joggade i designplyscshdress är skitsvårt... Det kändes bara fel...

Anonym sa...

Funktionsmaterial, vad är det? Jag springer i bomullsundertröja och över det har jag på vintern en (faktiskt) rutig skjorta och över det en vindjacka. På benen fladdriga overallbyxor. De där plyschplaggen du beskriver låter mysiga, lite som de sköna, bylsiga, härliga träningsoveraller vi hade på femtiotalet. Då skulle du varit med!

TSM-humor:
Plyschoveraller, ha ha ha!
Maraton utan "h", ha ha ha!
Mjölken kommer från korna, ha ha ha!

Anonym sa...

Jag tror att jumper visar tänderna idag. Det börjar likna sommarens inlägg på löparforum. Det är dock inte mycket att bry sig om. Han är mest avundsjuk för att han inte kan springa lika fort som Karin och hennes kamrater. Varje söndagsmorgon, när han fått på sig tofflorna och tänt eld i kaminen, sätter han sig vid fönstret och tittar ut i fjärran. Tankfullt ritar han med fingret i rimfosten på rutan tre bokstäver: "T", "S" och "M". När jag går förbi suddar han snabbt ut vad han skrivit och fnyser sitt vanliga: "Ensamma vargar jagar bäst!"

Anonym sa...

Tildo med liten bokstav, ha ha ha!

Anonym sa...

ja, det blir så på den här bloggen.

Karin sa...

Här händer det saker medans man jobbar... Nej, Jumper. Jag håller med Masse, vi skulle aldrig skratta åt dig. Och inte åt tildo med liten bokstav heller.
:-)