onsdag 13 februari 2008

23K PMS

Efter att ha vilat mig i form i två dagar var det idag dags för veckans långpass. Anledningen till att det blev långvila var att kroppen helt enkelt var tvärdöd efter jobbet igår och jag ville definitivt inte sumpa långpasset idag på grund av en onödigt jobbig träning sent igår. However, back to the topic...

PMS. Prestationssänkande MarathonSyndrom. Pulveriserad MarathonSatsning. Eller möjligen PreMenstruella Spänningar. Jag håller dock det sistnämnda som minst korrekt benämning på PMS-eländet :-P
Det ÄR inte kul att 4-5 dagar varje månad gå upp ett par kg i vätska och bli kroniskt trött trots 8 timmars nattsömn plus power-nap på eftermiddagen. Iallafall inte om man är löpare...(jag, löparnörd?! Inte då!). Idag visade vågen ganska exakt +2 kg. Kul! Tänk om man hade funkat som en kamel som kan utnyttja vätskan i puckeln, men nej. Puckeln sitter där den sitter, på magen (det är säkert bara inbillning, men ändå) och tyngdkänslan i kroppen är bedrövlig. Typ.

Well, benen längtade iallafall ut och vädret var ju bara underbart så motivation till långpass fanns det gott om. Tur var väl det! Efter två ynka km kände jag mig som en flodhäst med tungt steg och stumma vader, magpuckeln måste ha halkat till vaderna! Bidragande till flodhästkänslan var säkert att mina skor ligger på sitt yttersta och flämtar, dämpningen är nästan slut och det är hål vid höger stortå... Det var ingen skön löpning alls, men eftersom jag är envis som en åsna så fortsatte jag mitt lilla företag. Lagom till Västerbron hade jag vant mig vid flodhästlöpningen och därefter fick jag faktiskt en riktigt skön runda. Kollade inte på klockan en enda gång utan lät kroppen bestämma tempot själv (inte läge att försöka pressa tider med en PMS-flodhäst...) och blev glatt överraskad när klockan stannade på 1:59:31 efter 23,41 K. Varav de sista 1,4 i uppförsbacke, precis vad man inte längtar efter med 22K i benen. Snittid 5:06/km, snittpuls 155. Not too bad for being a hippo ;-)

Belöningen för dagens löpning blev att åka en sväng till RS och prova skor. På fredag ska jag hämta ut mina nya Kayano och så "råkade" jag prova ett par DS Trainer... som kommer att införskaffas så fort nästa lön har kommit. Det finns dessutom en sport-BH med inbyggt pulsband som är Polar-kompatibelt. Undrar om det inte är en nödvändighet att införskaffa... ;-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Om en sak finns att köpa så är det alltid värt...

Det positiva med PMS nu är att du är i toppform i slutet av maj... ;-)

Karin sa...

Givet :-)

Det kommer du med att vara! Utan PMS! ;-) Möjligen kan jag dra nytta av flodhästkänslan den sista milen, ha ha ha :-D

Benet sa...

Imponerande! 23K i 5:06-tempo med en kamelpuckel mitt fram. Och med 155 i snittpuls. Det är minst sagt riktigt bra det! Heja!

Att inte titta på klockan och låta kroppen bestämma tempo är någonting jag funderat en hel del på den senaste tiden. Jag tror att jag blivit för fixerad vid min klocka. Tempo, puls etc... Ojdå! Pulsen smyger upp. Ta det lugnare. Ojdå, sackar efter lite. Öka på, osv, osv. Jag borde köra mer på känsla. Det gjorde jag ju alltid innan jag köpte klockan...

Karin sa...

Tack :-) Kanske har man nytta av kamelpuckeln ändå?! ;)