måndag 2 mars 2009

Mängdrekord

Nöjd efter avslutad mängdvecka!
Februari bjöd på både mängdveckorekord och månadsrekord i antal avverkade kilometrar. Nu blev det inte några 100 miles den här veckan heller, men kanske att jag kan klara det nästa gång?

Mängdveckan del två blev en intressant vecka som i många avseenden skilde sig från första mängdveckan. Först och främst var det min egen inställning; mängdveckor är kul och inte särskilt jobbigt. Det är ganska mysigt att ligga och långpassa, åtminstone i början av veckan... ;-) Den här veckan blev det tyvärr nästan bara långpass istället för dubbla pass beroende på jobb och att livet kom emellan. Inte för att det gjorde så mycket, men det hade varit skönt att dela upp sträckorna lite. En tredje skillnad var pulsen och farten. Jag låg mellan 147 och 154 i snittpuls på samtliga pass den här veckan och en snittfart på mellan 5:03 och 5:16 min/km. Förra mängdveckan låg jag på samma snittpuls men snittfarten var 5:07-5:29 min/km, övervägande mellan 5:20 och 5:25. Vad jag minns var underlaget bättre då än nu, men jag kanske gör en efterkonstruktion? Hur som helst, vart jag vill komma är att kroppen verkar svara bra på det jag utsätter den för. Jag är mycket nöjd med detta och hoppas på att mina älskade ben fortsätter att svara bra på alla tokigheter.

Vad blev det då av februari och veckan som gick? Jo, 479 km avverkades totalt och mängdveckan landade på 146,69 K. Inte för att jag begriper hur det gick till, nästan 50 mil på en månad känns mycket men så mycket tycker jag inte att jag har sprungit... Antar att jag blivit hemmablind igen ;)
För övrigt har jag 23 km kvar till Berlin i stegtävlingen och så har jag blivit kvalat in till New York Marathon. Hoppsan... ;-)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Shit, mängdmässigt ligger du som de absoluta elittjejerna! Kämpa på.

Anonym sa...

Imponerande. Ska bli mycket intressant vilka marathon-tider du kommer ner på i år. Med rätt träning kan det gå riktigt bra.

Anonym sa...

Här ligger man i lä! Har knåpat ihop 26 mil som mest på en månad och den mängden nästan dubblar du! Hoppas du får vara skadefri nu. Blir det sub 3:15 redan i Stockholm?
Visst var det dig vi tutade på i söndags eftermiddag? Vi hade precis släppt av Masse!

gullfot sa...

Heja Duracell!

Anonym sa...

Till hösten tycker jag att vi fixar till 100 km/vecka som snitt. Vad tycker du?

Karin sa...

Mackan: Mängdmässigt ja. Fartmässigt ligger jag långt efter, ha ha ha ;) Men jag kämpar envist vidare...
Medeldist: Ja, det kan bli både succé och överträning, balansgången är nog hårfin. Jag är jättenyfiken på vad det blir av det :)
Johan: Jag satte kaffet i halsen när jag såg min egen mängd. Det känns märkligt. Nej, sub 3:15 blir det inte i Stockholm i år, kanske nästa. Det var mig ni tutade på, jag var lagom trött efter 26 K långpass... ;)
Fredrika: Tack, superUltran!
N'batha: Oh yes! Det låter toppen :)