onsdag 16 juli 2008

På långpassäventyr med Mia

Idag har jag verkligen varit ute på äventyr i flera bemärkelser. Jag och Mia träffades vid 10-tiden för att springa ett långpass i sommar-Stockholm och enligt förslag från Mia så skulle vi turista i de norra förortsområdena. Var väl inte jättepigg efter gårdagens tempolöpning, men kände mig ändå redo för ett skönt långpass...
"Hallonsaft" för löpare

Vi började vår färd längs Kungsholmsstrand och Kristineberg för att fortsätta över Tranebergsbron. Måste säga att den kändes lätt i jämförelse med Västerbron, men den kanske är tyngre mot Kungsholmen? Nåja, vi rullade iallafall vidare in i Alvik och Äppelviken och blev alldeles begeistrade när vi sprang genom villaområdena där. Snirklade oss ner mot vattnet och sprang sedan i rätt kuperad terräng längs med Mälaren. Tog oss upp mot villaområdena igen och hade då kommit till Ålsten. Fortsatte sightseeingturen längs gatorna mot Bromma. Det var verkligen en annorlunda upplevelse att springa i en "sovande småstad", varje gata var ett nytt litet äventyr. Väl i Bromma vek vi av vänster på Bergslagsvägen och sprang via Åkeshov och Södra Ängby. Där var Mia lite osäker på vägen men vi följde vad vi tyckte var ett omen...... sen bar det av runt Kyrksjön och efter lite omvägar hamnade vi på Bällstavägen. Därifrån var det raka spåret mot Sumpan och Mia guidade mig genom centrum. Här passerade vi halvmarathonsträckan på 1:55:36, fin fart med andra ord. Värmen och blåsten började dock ta ut sin rätt och vi stannade ett antal gånger för att stretcha ut stela muskler. Viga Mia når fortfarande tårna efter 16 K löpning
Från Sundbyberg styrde vi stegen mot Solna, Skytteholm och Huvudsta för att avsluta med undebart vackra Pampas Marina och Karlsbergskanalen. Dagens långpass var verkligen ett riktigt sightseeingäventyr, tack Mia för guidningen :-)
Totalt 27 K (prick!) på 2:27:04, med en snittpace på 5:27 min/km, snittkadens 176/min och puls 153/175. Rundan i sin helhet blev såhär:

Imorgon blir det stegintervaller med IF Linnéa, men först lite rekreation och filosoferande i äventyrens tecken ;-)

7 kommentarer:

MarathonMia sa...

Vi är bara bäst. Alla kategorier. Och du är oförskämt stark hela sträckan - jag ska bli som du när jag blir stor. :-)

Karin sa...

Haha, jag hade god draghjälp av dig. Men okej, jag kände mig oförskämt pigg mot slutet men hade du inte varit där hade jag inte varit hälften så bäst. Tack :-)

Magda Gad sa...

Vilket grymt pass! Det är kul att springa på nya ställen. Blir sugen!

Och just det, bra fart hade ni också. Duktiga tjejer!

Dunceor sa...

Bra fart på långpass helt klart. Det rullar verkligen på för dig!

Karin sa...

Magda: Jag har lärt känna Stockholm via mina löprundor och det är jättekul att testa "ny mark". Ännu roligare med härligt sällskap :-)
Dunceor: Jag är klart nöjd! Och samtidigt oroar jag mig över vad "felet" är, blir det bakslag snart? Är det en skada på gång?(märkligt att man aldrig kan vara helt nöjd...)

Dunceor sa...

Jag känner igen den känslan. Jag hade ju så mycket problem innan så känns konstigt att det bara rullar på nu utan problem. Jag väntar bara på att det kommer någon seg skada. Förhoppningsvis orkar mina ben två tunga veckor nu och sen blir det lite lugnare igen och då sakta stega uppåt.

Du verkar ha riktigt bra återhämtning så jag tror att du klarar sig!

Karin sa...

Tack, Dunceor! Jag hoppas att du klarar dig från fler skador. Du har varit skadad så det räcker till och blir över för denna säsong, helt klart!