fredag 27 juni 2008

I behov av batteribyte...

Det är tungt nu. Jag känner mig verkligen som en vissen Duracellkanin i behov av ett batteribyte. Jag vet att träningen går i vågor, att man har platåer och att man måste slita sig igenom de tunga perioderna för att förbättra sig och komma upp i formtoppar. Jag vet. Men just nu, när jag är i en rejäl "det-är-tungt-motigt-och-jobbigt"-period, så vill jag bara sluta springa, låsa in träningsskorna och återkomma när träningen är lustfylld och rolig igen. Mycket rationellt tänkande! :-P

Dagen började iallafall härligt med sovmorgon och därefter shopping och lunch med Mia. Efter det var jag fulltankad med positiv energi från Mia och utrustad med såväl nya Kayanos som nya strumpor och korta tights (men hopprepet lyste med sin frånvaro på hyllorna...) så var jag redo för eftermiddagens löparutmaning. Det blev inte alls som jag tänkt mig...
För att ta det hela från början: dagens pass var planerat att bli 6x1000m-intervaller på bana. Jag har ända sedan den magiska majkvällen längtat tillbaks till Stadion och tänkte att ikväll skulle vi mötas igen; Stadion och jag. Hoppade därför av bussen vid Centralen och tog "marathonvägen" till Stadion; en uppvärmning på 4,4 km i 4:57-pace. Kroppen kändes osynkad, tunga ben men låg puls och bra flås, men jag hittade inte rytmen i steget. Väl framme vid Stadion visade det sig att det var väldigt tillbommat. Hade en tanke på att planka in, men när jag såg väktarbilen glida förbi så avskrev jag den tanken snabbt. Jaha, besviken konstaterade jag att det inte var en magisk kväll och beslöt mig för att pröva lyckan på någon annan löparbana. Valet föll på Zinken, helt enkelt för att det var enklast att ta sig dit med T-banan. När jag en kvart senare närmade mig Zinken slog det mig att det är Kent-konsert där imorgon. Och mycket riktigt... Ett låst Zinkensdamm fullt med scenbyggare väntade mig:-/ Sur och irriterad beslöt jag mig för att springa intervaller nere vid Tanto, samma runda som vi kört med IF Linnéa. Fick raskt tänka om när jag såg alla fredagsfirande människor på picknickfiltarna; det skulle omöjligen ha gått att springa runt där. Således: intervaller mellan Liljeholmsbron och Årstabron längs Hornstullsstrand, en uppskattad sträcka på 800 m (vilket stämde!). Planen var att köra 6x800 m med en minuts ståvila mellan. Det blev 4x800 m och en totalkollaps på den femte intervallen. Hela jag var helt osynkad och kroppen tvärnitade mitt i ett löpsteg utan att jag hann fatta vad som hände. Där och då gav jag upp mitt intervall-löpande och lunkade moloken tillbaks till Zinkensdamms T-banestation (i 5-fart), gnisslade tänder och åkte hem.

Nu sitter jag här och är besviken över att jag gav upp. De första två intervallerna kändes bra, nästa två var lite tyngre men jag kände mig inte tvärslut förrän jag började springa den femte. Då låste det sig bara och luften tog slut, hjärtat rusade och det fanns ingen, ingen kraft kvar att fortsätta intervallträna. Riktigt läskigt och grymt irriterande! Jag sprang baske mig rätt in i väggen, helt utan föraning. Det gjorde ont, vill jag lova.
Trots att jag kände mig som en sengångare på Valium så sprang jag fort, iallafall om man ska tro klockan. Så här blev intervallerna: 2:(59-45-47-50) och min sista kamp varade i 55 sek/200 m. Puls 171/193. Snittpace 3:36 min/km. Jag har vissa tvivel på att det stämmer, men OM det stämmer så känns det nästan okej att jag brakade in i väggen ;-)

Sammanfattningsvis var dagens pass en rejäl disharmoni mellan kropp och själ. Det var tungt, motigt och utan rytm och glädje. Så, jag lägger det här passet bakom mig och ser fram emot att ta revansch på intervallerna om ett par veckor. Och jag tänker inte ge mig förrän jag klarat 6x800 m i 3:36-fart, basta!

11 kommentarer:

Katarina M-I sa...

Sista stycket ska du läsa igen som ett mantra ikväll :)

Herregud, inte konstigt att kroppen klappade ihop. Först har den laddat för Stadion och så är där stängt!! Och sen kommer du inte in på Zinken heller. Jag hade också vägrat om jag blivit kringkastad så:)

Bra jobbat, och läs nu sista stycket igen...

Karin sa...

Hahaha :-D Precis så måste det vara! Jag läser sista stycket som ett mantra när jag nu lägger mig på spikmattan och finner harmoni :)

Helena sa...

Fasen vad du är bra Karin! Du har all rätt att braka in i väggen! när gjorde du det senast? I den farten? Bra jobbat tjejen!!!!

Anonym sa...

Grymt snabbt ju! Och bra jobbat att inte ge upp när alla banor var stängda. Nån kallade Stadion för "Sveriges mest slutna bana"...fattar inte varför den inte kan vara öppen för allmänheten när det ändå inte är nån aktivitet där. Är de rädda om gräset eller?

Benet sa...

Karin, min hjärna läser detta när mina ögon far över skärmen: "Jag är tjejen som inte ger upp i första taget. Jag slutar inte att gå förrän nån tar mig och kastar mig stenhårt rakt in i en vägg. Det händer inte ofta. Igår hände det dock, trots (eller kanske på grund av) att jag var jag snabbare än nånsin. 3:36 min/km. Under 800 meter. Det ni!"

Du är makalös! Inte så konstigt att det tar emot ibland. Du jobbar mycket, tränar mycket. Kroppen har rätt att protestera emellanåt.

Karin sa...

Helena: In i väggen på det sättet? Det minns jag inte när jag gjorde senast... Men jag vill inte göra om det ;-)
Medeldist: Tack! Jag är som sagt något skeptisk till att tiderna stämmer, det känns lite för fort för att vara jag. Och ja, Stadion måste vara Sveriges mest slutna bana. Igår var det tomt och öde, inte ens bevattningsanläggningen för det fiiiina gräset var igång...
Benet: Hahaha, tack! :-) Jag ÄR en envis tävlingsmänniska och blir så irriterad när jag inte klarar av att nå målet med träningspasset. Kanske dags att tagga ner tävlingshjärnan lite...

Anonym sa...

Nog är du lite grätten om du tror att du kan springa som en dåre utan att ta slut? Som intervallpass var det kanske inte så lyckat, men som ännu en erfarenhet helt okej... och i ditt långa löparliv en parentes.

Karin sa...

"Problemet" var väl att jag inte upplevde att jag sprang som en dåre och därför försökte pressa mig. Dumt gjort, men sannerligen är jag en erfarenhet rikare!

Magda Gad sa...

Jag tycker bara det låter envist och grymt. Och snabbt! Din upplevelse av fart verkar ju ha förändrats, du har börjat springare fortare än du själv har fattat :-)

MarathonMia sa...

Jag tycker du är bäst. sådetså. Det är ont om tjejer som är lika duktiga som vältränade killar - så ge inte upp! Du behövs!

Karin sa...

Magda: Jo, envishet är nog mitt mellannamn ;) Och du kanske har rätt, hahaha
Mia: Ge upp? Jag?! Aldrig!! ;-)