måndag 16 juni 2008

15 veckor kvar

Japp, det är 15 veckor kvar till Berlin Marathon. Nu gäller det att på allvar komma igång med träningen igen. Har efter lite funderande kommit fram till att en mix mellan Sz's halvmarathonprogram (1:30) och helmarathonprogram (3:30) borde funka. Min tanke är att jag plockar kvalitetsbitarna från halvmarathonprogrammet och försöker följa pulsationerna i träningen från helmarathonprogrammet, särskilt vad gäller veckomängd och långpassupplägg. Jag tror det blir bra!

Igår var det upptaktsträning för Stockholm Halvmarathon. Anders Szalkai skulle ha föreläst men var upptagen på annat. Hans ersättare var... well, han var ingen föreläsare om jag säger så. Nåja, det var iallafall jättekul att träffa alla löparvänner igen; både TSM:are, IF Linnéa-kompisar och bloggare i en härlig mix. Vi sprang bara en liten sväng på 8 km i 4:50-fart, kändes behagligt. Tyvärr fanns ett stort störande moment i form av EN kille som prompt skulle ligga 5-10 meter framför gruppen, trots tillsägning från ledar-Arne. Han tävlade verkligen och var nära att meja ner en barnfamilj då han genade för att komma först. Att han fick en ny tillsägelse och en utskällning brydde han sig inte ett dugg om, han sprang bara vidare och rusade uppför sista backen. Well, byt grupp säger jag bara! :-P

Veckan som kommer blir tuff, jobbar alla dagar utom torsdag och läget på jobbet är minst sagt kaotiskt. Mitt i allt detta har jag blivit uppsagd från mitt andrahandskontrakt (får byta Henkan mot Bandhagen) och måste ägna semestern åt flyttpackning & alla evighetslånga bestyr som hör flyttandet till. För att överleva denna röra planerar jag träningen som följer:
Måndag: Vila
Tisdag: Backträning med TSM
Onsdag: Vila
Torsdag: IF Linnéa-träning (intervaller?)
Fredag: Lätt distanslöpning 8-10 km före frukost
Lördag: Långpass Huddinge-Henkan alt motsvarande sträcka, 20-23 km
Söndag: Vila
Skulle egentligen vilja ha något löppass/styrkepass till, men jag vill trappa upp lite försiktigt.
Well, dags att skaka liv i kroppen och röra sig mot kaoslandet. Ska försöka få klarhet i Mc Hammers fundering kring hopprep vs löpning för en relativt nyförlöst kvinna. Återkommer med besked när jag vet!

17 kommentarer:

Magda Gad sa...

Låter som en kanonbra plan, skönt att du är tillbaka på ett fungerande schema!
Men fan va trist med jobbstress och lägenhetsstrul.
Varför kan man inte bara få träna? Ifred liksom?
;D

Och du, bra jobbat med plankan!!!

Karin sa...

Haha, håller helt med dig! Så är det när man hyr i andra hand (och föredrar att träna framför att gå på visningar...). Men nästa gång jag flyttar får det baske mig bli på vintern och till en egen lya!
Plankan ja... Nu har jag en utmaning att ta tag i!

Anonym sa...

Håller fullkomligt med dig om föreläsaren. Bäst var när han sa: "hur vet man vilken grupp man ska vara med i?" och svaret blir: " man får utgå från sina egna förutsättningar" :)

Anonym sa...

Det var kul att ses i söndags! Jag är verkligen sugen på att komma igång på allvar igen efter maran! 1:30-gruppen verkar ganska snabb dock... tyckte det lät som om de flesta som jag pratade med under passet redan sprang på tider under 1:30. Vi får se hur det funkar. Du såg ju hur pigg ut som helst (som vanligt!) Vet precis vilken kille du pratar om, jag träffade på honom i T-banan efteråt och...ja, han verkar lite lustig (och då menar jag inte i underhållande syfte...) Jobbigt med bostadsstök,det ska ju liksom bara fungera så man kan koncentrera sig på annat. Vi ses på tisdag antar jag!? Ska bli ett nöje att döda den där långbacken :-)

Anonym sa...

Killen, som tydligen inte kunde alla koder. Varför känner jag så för honom? Jag vet inte.

Anonym sa...

Bra att du trappar upp lite försiktigt. Du har redan en fin grund att stå på så nu är det bara att bygga vidare...

Nix sa...

Åh vad du är bra!
Ta nu och läs lite inlägg om stressfrakturer och andra skador - och ta sedan din upptrappningsperiod på allvar! Inga dumheter nu!
Sedan lånar du DrNix bok om återhämtning och läser om behovet av återhämtning beroende på stress på alla livets plan - inte bara löpning och applicerar det på flyttstressen! (Dvs tar det lite piano med löpningen just då).

Sedan persar du så det bara stänker om det i Berlin.

Ok?

Nix sa...

Och just det:
Vadå flytta på vintern? Tränade du inte i vintras eller? Dags att kolla historiken i träningsdagboken tror jag ;)

Anonym sa...

Bra plan!

Nu blev jag inspirerad att ta tag i min egen. Ska nog ta och starta upp det där excelarken jag påbörjade innan viruset slog till.

Usch för flytt. Men å andra sidan får du nya omgivningar att upptäcka på löpande fot. Och det är ju kul!

MarathonMia sa...

Jag är grymt effektiv på flyttar. Min man med. Här har du oss - plus två kombibilar. Visst blev det lite lättare?

Anonym sa...

Någon hade iaf flyttat på vintern senast. Ungefär 30 mil norrut.
Ge tusan i det!

Nix sa...

g-ö-t-e-b-o-r-g!

Helena sa...

Hua för flyttar men måste man så måste man. Här är en till med bil, hojta till om du behöver hjälp!

Och shit är det bara femton veckor kvar?!! Nu blir jag lite stirrig ;-D måste tränatränaträna!!! Fast jag ska ta det lugnt också;-D

Karin sa...

Åh, vad härligt när bloggen sköter sig själv och man slavar ihjäl sig på jobbet (long story short: det var värre än ni anar!). Kul! :-)
Malin: välkommen hit! Vi får hoppas att träningarna blir betydligt bättre än föreläsarna ;)
Johan: Jättekul att ses i söndags! Jag har definitivt inte gjort 1:30 på halvmaran, men vill komma närmare den tiden. Vi siktar högt och kanske når fram?! Och ja, den killen hade inte alla indianer i kanoten...
Butlern: Nej, han kunde visst inte det. Han stack ut, det är okej att sticka ut, men inte att sticka ut respektlöst...
Mackan: I trust you on this one! :-)
Nix: Yes box! Allright! :-) Jag ska INTE ha stressfrakturer, benhinneinflammation eller ömmande hälsenor, jag lovar. Tänker på vilan, försöker ta det lugnt mellan varven. Och ja tack, lånar gärna boken! (och efter N.Y i november ska jag baske mig mest vifta på tårna!)
Bureborn: Planering känns liksom konkret och bra :-) Och visst ska det bli spännande med flytt också, absolut. Tänk så många nya mil jag får upptäcka!
Mia: Du är bara för gullig! Tusen tack, hör av mig om det behövs. Bamsekram till dig! :-)
McH: :-D Jag hann tyvärr inte forska idag, för mkt att göra. Lovar bot och bättring!
Helena: Äh, vi hinner på 15 veckor ;) Och tack snälla söta för erbjudandet, lovar att säga till!! Ses imorgon!

Anonym sa...

Förstår han själv att han är respektlös? Är han nöjd med sig själv eller vaknar han på natten och tänker på hur illa han betett sig. Funderar han över vad de andra löparna ska ha tänkt om honom eller struntar han i det. Kommer han att minnas denna tid med glädje eller ruelse.

Många frågor dyker oombedda upp i en enkel butlerhjärna. Varför kan inte jag skriva normala kommentarer i stil med: "Härligt jobbat, tjejen! Du är helgrym!". Försöker jag liksom den lustige löparen också göra mig märkvärdig.

Karin sa...

Jag kan förstå tankegångarna. Jag undrar själv faktiskt varför jag blir så störd av hans beteende. Mest tror jag det är för att han verkligen ville tävla och hävda sig. Inget fel i det, kan tyckas. Men det kändes bara fel, tävla kan man göra på tävling och gruppträning kan väl få vara bara roligt utan prestige?

gullfot sa...

...det var inte min karl hoppas jag? Han sprang ju i er grupp ;-)(nä, jag skojar bara, han låg bakom men det blev ändå rejält rekord för hans del.

Alltså, det där är ett så märkligt fenomen, vi hade liknande hos oss. Det är som de väljer en sämre grupp för att kunna vara extra duktiga eller något. Vad fruktansvärt dessa människor måste lida under lopp! Fast å andra sidan, vad vet man om andras motiv. Märkligt är det i alla fall.