måndag 11 augusti 2008

Stupid is that stupid does!

Jag misstänker att jag haft liknande tema på tidigare inlägg. Jag är baske mig oförbätterlig vad gäller att göra korkade saker. Återkommer till det...

Helgen som gick bestod av en salig blandning av träning, jobb och sömnbrist. I fredags tog jag en "återhämtningsjogg" till jobbet och sedan blev det styrkepass i gymmet. Riktigt skönt och kroppen kändes faktiskt inte alls sliten efter torsdagens långpass, vilket förvånade mig. Nu sprang jag i och för sig i bekvämfart till jobbet också; 9,2 km på 45:48, dvs 5:02-fart, men kroppen kändes bra ändå. Jag är så lycklig över det!
I lördags sprang jag hem från jobbet, det var betydligt tyngre. Dels berodde det nog på att det var tryckande varmt, men framförallt för att jag var en aningens stressad över att hinna hem, duscha, göra mig i ordning och sticka iväg på Winnerbäck-konserten. Undan gick det iallafall, 9,2 km på 41:53, dvs 4:33-fart. Och en snittpuls på förvånansvärt låga 163 spm. Nån som kan förklara hur det hänger ihop?

Hur som helst, jag hann hem i tid och hade en galet bra lördagskväll som övergick i en underbar natt och klockan hann bli fyra innan jag somnade. Det hade inte varit några problem om det inte vore för att jag skulle upp och jobba igår morse. Halv sex. Fullt ös på jobbet och sen iväg för att träffa underbara vännen P-S för att fira semestern. Det blev ett antal öl och en riktigt trevlig kväll. Med detta i bagaget fick jag för mig att bege mig till Ursvik och terrängbanan idag. Alla andra hade insett att det kanske inte var en bra idé, men tror ni att jag tänkte på det? Inte då...
Jag och coach D hade bestämt att springa Xtreme-deltävlingen imorgon kväll, men eftersom båda fått förhinder så blir den rundan inställd. Därför tyckte jag att det var en utmärkt start på semestern att åka på utflykt till Ursvik och återuppleva gamla minnen. Vädret påminde oroväckande mycket om förra gångens besök i Ursvik, men faktum är att jag idag klarade mig utan ett regnstänk. Däremot var rundan långt ifrån den behagliga runda jag och coola Karin hade då... Redan under första kilometern började jag inse att det kanske inte var helt genomtänkt att springa terrängbanan ändå. Kroppen var liksom lite trött och pulsen betydligt högre än den borde. Beslöt ändå att springa de första tre kilometrarna och känna efter. Sagt och gjort, det var lika motigt efter tre kilometer som efter en och jag borde ha slutat där. (Mental minneslapp: lyssna på kroppen!). Efter fyra kilometern kom den där backen som är som en vägg och jag gav mig 17 på att hålla mig springandes uppför hela. Det gick med stor envishet och skyhög puls (men ingen mjölksyra!) och jag insåg att jag skulle få slita för att komma runt...
Det blev ett av de tyngsta pass jag genomfört sedan i våras, pulsen låg 5-10 slag över normalt så fort jag såg en uppförsbacke, jag var trött, muntorr och sur men hade konstigt nog ingen mjölksyrakänning. Psyket fick sig en törn, men det kan jag gott ha. 15 km terräng är ingen barnlek och är man så korkad att man ger sig ut med en kropp som inte fått ordentligt med vila och vätska så får man skylla sig själv ;-)

Ett antal svordomar, mörka tankar och en kamp mot kroppen om huruvida jag skulle behålla frukosten eller inte (jag vann och behöll den)hade jag iallafall tagit mig runt. Det tog mig 1:17:54 att komma runt de där 15 kilometrarna (jag fick springa en bonusrunda för att få 15 km på min klocka) vilket ger 5:11-pace och puls 174/194. Kadensen var förvånande hög; 182/104, det kändes som om jag tog älgkliv i terrängen. Lärdomarna av dagens runda är följande:
1) 13 ½ timmes sömn på två nätter är för lite. Särskilt om fördelningen är 1½ timme-11 timmar.
2) Öl som kolhydratladdning är inte bra INNAN ett pass. Däremot som ersättning efteråt
3) Att springa i terräng är tungt. Att försöka pressa sig själv en icke-optimal dag är ännu tyngre. Och dumt.
4) Skam den som ger sig. Nu har jag en tid att förbättra :-)

Veckans fortsatta träning planeras som följer:
Tisdag: vila
Onsdag: Försök till PB på 1000 m med TSM-Pertti på Enskede IP
Torsdag: Linnéaträning, förhoppningsvis backar
Fredag: Distanspass 6+6 km till och från gymmet, fyspass på gymmet
Lördag: vila. Betrakta löpare i Midnattsloppet och heja fram Linneiter (nej, jag ska inte springa)
Söndag: Långpass med TSM-Pertti, förhoppningsvis bortåt 30 km
Frågor på det?

14 kommentarer:

Katarina M-I sa...

Perfect is boring...

Ibland måste man leva lite också:) Håller med om att öl är bättre att ladda med efter än innan, hehe.

Gott jobbat och analyserat!

Karin sa...

Haha, så sant som det var sagt. Tack, vännen! Jag lever rätt mycket för tillfället :)

MarathonMia sa...

Jag har en liten fråga...Är du spritt språngande galen vännen!? Jag tycker du är härligt galen!

Karin sa...

:-D Förmodligen är jag just det. Inte klok någonstans. Tur att du gillar mig ändå :-)

Benet sa...

Du ÄR galen. Och envis. Och snabb. I like! :-)

Anonym sa...

Hmm jag har läst din blogg ett tag utan göra något inlägg, men nu får det vara nog. Dina "långsamma" 1.17 är tre minuter bättre än mitt personbästa, så gnäll inte!! ;-)

Jag får väl helt enkelt suga upp lite av din inspirerande blogg och börja springa mer. :-)

Vi ses kanske i Ursvik, min hemmaplan.
/J

Helena sa...

Ja du LillaMy! Vad säger man? Blir som vanligt full av beundran inför dig och din envishet:D Förhoppningsvis ses vi på torsdag så jag kan beundra dig IRL! ;D

Karin sa...

Benet: Tack, det värmer! :-)
Anonym: Välkommen, vad kul att du kommenterar! :-) Menar inte att gnälla, bara att tiden inte motsvarade mina krav på mig själv ;) Du har rätt, såklart! Kul om jag kan inspirera och hojta om du ser mig i Ursvik. I'll be back! :-)
Helena: Jodu, lilla My var särdeles närvarande i rundan idag ;-) Jag kommer på torsdag så jag får gratulera dig till ditt PB!

Magda Gad sa...

Det där kallar jag pannbensträning - när kroppen är för trött men man kör ändå, då vet man att man klarar det när det är jobbigt nästa gång!

Karin sa...

:-) Tack, Magda. Mitt resonemang: Är man så korkad att man ger sig ut får man se till att fullfölja också... ;-)

Anonym sa...

Du, det där ju var en bra tid på Extremen! Kolla här:

http://www.sik.org/XTreme_10-basta_lista__2008.htm

Du var bara två minuter utanför 10-i-topplistan för damer. Du är grymt snabb :)

Karin sa...

:-D Tack! Oj! Jag hade bara räknat med att springa snabbare, fråga mig inte varför... Men jag tror att jag har mer att ge, en bra dag!

gullfot sa...

Alltså, innan jag läste kommentarerna, det enda jag tänkte skriva var herregud människa, det är ju en sjukt bra tid på UE-banan. Men nu ser jag att jag inte behöver skriva det alls ;-)

Karin sa...

Tack, Fredrika! Jag var dum nog att inte inse det innan jag skrev inlägget... :)