söndag 5 april 2009

Löparmöten

Efter gårdagens löfte om sommar såg jag fram emot ett långpass i kortbyxor och solsken. Ack, vad jag bedrog mig... Det blev till att dra på trekvartsbyxorna och köra i långärmat, jacka och väst för att skydda kroppen mot regnet och kylan. Dock bjöd sinnet på solsken så det räckte till och blev över ;-)

Tog faktiskt sovmorgon och hoppade över föreläsningen. Kände mig ganska pigg och utvilad när jag kom till Stadion ännu piggare blev jag av att få en bamskekram av en strålande Mia. Vilken boost! Sen blev det såklart kramkalas med alla härliga Linnéalöpare, vi är många nu :-)
Tillbaka i 3:15-gruppen efter ett par veckors frånvaro tog jag täten med Clarre idag igen. Vi sprang och småpratade om allt och inget och det tog inte lång tid innan jag fick anledning att vråla "möte, håll höger" så det ekade. Nån gång ska jag lära mig att hojta lite tystare...

Inledde rundan med att springa längs Strandvägen och mot Slottet, där det tack vare vädret var relativt få turister och flanörer ute. Lagom tills vi kom till Slussen kom regnet...och 3-timmarsgruppen i god fart. De flesta i den gruppen körde i korta tights, rackarns vilka snygga löparben det var ;-) Nåja, idag fick jag inte jaga löparbenen utan snällt hålla mig vid Clarres sida och lotsa gruppen längs Stadsgårdskajen mot Hammarby Sjöstad och såsmåningom Årstaviken. Trots att det småregnade mest hela tiden tyckte jag att det var behagligt, luften kändes ren och det gick lätt att andas. När vi kommit in en bit på gångvägen längs Årstaviken började gruppen dras ut och Arne hojtade till oss att sakta farten lite. Så lätt hänt att dra iväg när det blir lite kuperat och täten kommit över backkrönet och drar på medan halva gänget fortfarande kämpar sig uppför...

Rätt var det var såg vi en hel drös löpare framför oss. Det var 3:45-gruppen som i god stil sprang före. Vi kom ikapp, Arne frågade om jag laddat lungorna och jag hojtade "håll höger, löpare bakom". Vi gled förbi löparmaskinen på vänsterkanten och hejade och peppade varandra, riktigt mäktigt! Strax därefter var vi framme vid Liljeholmen och Trekanten och jag bytte tätplatsen mot att ligga sist och prata med nya bekantskaper och en och annan "kändis". Vid Trekanten mötte vi för övrigt de där snygga löparbenen igen, tretimmars kutade på och såg knappt trötta ut trots sisådär 17 km löpning. Och strax därefter fick vi möte igen, med 3:30-gruppen den här gången. Maria och Catti låg i täten och tjoade och mötte oss med leenden och high-fives. Vilken lycka!!

Det var rätt skönt att ha den där kicken av löparglädje inombords när vi började klättra över Liljeholmsbron och Västerbron. Kände mig lite trött och seg, men när vi väl kommit över till Norr Mälarstrand så släppte det. Hade sällskap med NiklasN och fick lite trevligt pratsällskap, även om vi nog var rätt fåordiga mot slutet ;-)
Sista kilometrarna förbi Tegelbacken och Karlaplan gick ganska lätt, men jag kan villigt erkänna att jag blev glad av att återse Stadion. Om inte annat så för att jag var hungrig ;)
Jag fick 26,05 sköna kilometrar i 4:52-fart i snitt. Och många sköna löparmötet på vägen :-)

5 kommentarer:

Magdalena sa...

WOW, vilken bra fart Karin, du är en riktig Duracell-Karin. Och vilken löparglädje! Tack för inspirationen!

MarathonMia sa...

Nån gång ska jag också känna sådär på ett TSM-pass... :)

Tack för bamsekramen och underhållande "skvaller" efteråt!

Catti sa...

Himla tur för oss att ni dök upp precis där och då.
Vi visste inte riktigt vart sjön låg så det var dubbel glädje att möta er, men jisses vilken fart ni hade, härligt!

Anonym sa...

Jag mötte också en löpare på mitt pass i helgen. Höll på att ramla baklänges i rena förskräckelsen! :-)

Karin sa...

Magdalena: Tack själv för tillropen! Inspirerar massor :)
Mia: Nästa gång, bejbi, nästa gång ;-) Skvallret fortsätter...
Catti: Hahaha, vilken tur att vi möttes då. Så härligt att se er!
Bureborn: Det förstår jag. Vad gjorde h*n där, liksom?! ;)