söndag 25 januari 2009

Utmanad!

Sitter och deppar lite över att inte kunna springa med vännerna i TSM idag. Nog för att jag är betydligt piggare, men att ge sig ut på ett långpass idag vore förödande, hur gärna jag än vill. Såklart jag är rastlös och det dåliga samvetet är större än någonsin, men NEJ! Återigen; hellre vila en dag extra än satsa på lite för hård träning, bli sjuk och i värsta fall inte kunna springa mer någonsin. Jag tror jag börjar bli gammal och klok... ;-)

Nåja, det är inte så eländigt med mig egentligen. Coach N'batha gav mig nyss en utmaning som jag givetvis tänker anta. Den kommer här:

1. Vilken typ av löpare är du?
Envis långdistansare med prestationsvilja ;-)
2. Hur länge har du löpt?
Sedan våren 2003.
3. Hur mycket löper du per vecka?
Förra året blev det drygt 50 km/vecka, hittills i år ligger snittet på 70 km/vecka
4. Vilket är ditt "feelgood" tempo?
Oftast 4:50-fart
5. Vid vilken ålder började du springa?
24
6. Vilka andra sporter utövar du regebundet?
Alternativträning ;-)
Gym har varit komplement till löpningen det senaste året, sedan försöker coachen få mig att träna yoga, motionscykla och köra corepass. Jag gör som han säger ;-)
7. Vad måste du ha med dig på ett pass?
Beror på hur långt passet är... Men utan min Garmin-klocka känner jag mig naken.
8. Varför springer du?
För att få snygga ben såklart!
Jag springer för att jag mår bra av det, löpningen kan vara meditativ och ett sätt att fokusera och rensa tankarna. Och numera är jag så beroende att jag inte kan sluta springa...
9. Har du någon gång ljugit för att få springa? Hur löd lögnen?
Hmmm, jag har nog smitit från ett och annat möte på jobbet för att kunna springa. Lögnen? "Jag har ett viktigt möte privat som jag måste vara med på". Inte helt osant, jag har ju dejt med löpardojjorna...
10. Hur ofta köper du skor?
Lite oftare än jag behöver... Jag är periodare, men minst två gånger om året.
11. Hur ofta köper du annan löprelaterad utrustning?
Definitivt oftare än jag behöver! I princip varje gång jag besöker RS... ;-)
12. Var/hur handlar du utrustningen?
Oftast spontaninköp... Prylar från Runners Store står för majoriteten av mitt löparkonto.
13. När föredrar du att springa?
På förmiddagarna. Årstid? Våren; april-maj när grönskan kommer. Löparromantik på hög nivå!
14. Hur ofta tävlar du?
Med mig själv? Oftast ;-) Men tävlingsmässigt kanske 5-6 gånger/år. Det lär bli mer nu...
15. Vilka distanser?
Främst långdistans; marathon och halvmarathon.
16. Vilken är favoritdistansen?
Svårt... Halvmarathon är grymt kul, men jag har en hatkärlek till fullmarathondistansen.
17. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet?
I uppförsbackar "upp för backen, fram med höften". Annars "fortsätt spring", ständigt återkommande mantra under tävlingar, intervaller och tempopass
18. Vilken typ av vätska dricker du?
Främst vatten, men även vatten+dextrosol samt otäck Maxim.
19. Springer du helst i grupp eller ensam?
Beror på passet och dagsformen. Föredrar numera grupplöpning iallafall
20. Hur återställer du dig efter ett långpass?
Lång stretch, varm dusch, Snickers och mat
21. Vilken snabbhetsträning föredrar du?
Intervaller. Då får man ju vila emellanåt ;-)
22. Vart blir du oftast skadad?
Skadad? Sällan... Fast högerbenet är nog det som ligger sämst till för framtida men...
23. Vilket lopp drömmer du om att springa?
New York Marathon igen... Plus resterande "big five"; London, Boston, Chicago
24. Vilken kändis skulle du helst vilja springa med?
Madonna. Hon verkar så sjukt oberörd när hon springer, jag vill veta om det är en fejk eller inte. Det kanske inte går så fort som det verkar...?!
25. Vilken idrottsstjärna skulle du vilja springa med?
Haile Gebrselassie. Fast då måste han köra maffejogg om jag ska hänga med...
26. I filmen om dig, vem spelar rollen som du?
Naomi Watts (för att hon är en sådan övertygande barnmorska i Eastern Promises)
27. Vilka tre löp/träningsbloggare utmanar du?
Svårt val. Det får bli Mia, Helena och Fredrika. Tre otroligt coola träningstjejer, bland många andra coolingar.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter bra att du med förnuftet inser det motsägelsefulla och kontraproduktiva i att ha dåligt löparsamvete för att du handlar klokt mot dig själv som löpare. Sedan gäller det att få med dig känslan på vagnen också. Det vill säga inte längre ha dåligt samvete.

Karin sa...

Jag jobbar på den biten. Någonstans inser jag ju att jag gör det enda rätta, hoppas att jag snart kan känna det också.

gullfot sa...

Minsann! Hjälp!

Fast det är fruktansvärt kul att läsa måste jag säga. Och Naomi Watts är ett kanonval!!

Karin sa...

Du har inget att frukta, Fredrika. Jag ser fram emot att läsningen :-)

MarathonMia sa...

Tack - en utmaning! Filar och lägger ut :) Tack för infon Snickerslover!

Ordver: Honstior (!!?)

Karin sa...

Varsågod, bejbi! :-)
Honstior?! Vad står detta för??

Anonym sa...

"för att få snygga ben..."
De är redan väldigt snygga tycker jag!

Karin sa...

Pumpa-vännen; tack! :-) Vi ses söndag om två veckor va? Hörde att du fortfarande håller TSM-sviten, impad! Ladda för bastu nu!