söndag 11 januari 2009

Bakhalt långpass

Lediga söndagsmorgnar är numera synonymt med TSM och långpass. Imorse var inget undantag, trots att lördagskvällen blev lite väl sen och kanske innefattade lite mer vin än det var tänkt... ;) Nåja, när klockan ringde skuttade jag glatt ur sängen och laddade med en ordentlig frukost innan jag blev upphämtad av Catti, Clarre och Anders. Jag var inte odelat positiv till dagens bansträckning då jag igår sprang runt Årstaviken och halkade i snömodden, kryssade mellan barnvagnarna och försökte låta bli att snubbla över hundkoppel. Clarre lyckades dock övertyga mig om att det skulle gå bra, och han fick rätt!

Idag kände jag mig verkligen hemma i 3:15-gruppen, de flesta börjar jag känna igen även om jag inte kan namnen på alla. Det kändes hemtamt och trivsamt, och som alltid blev det många kramar och glada återseenden. Gladast blev jag dock av att träffa coach D, som jag inte sett sedan i juli. Lycka!
Efter allt hejande åt höger och vänster var det så dags att ge sig ut på dagens strapats. Arne, Clarre och Gunilla tog täten och höll tempot suveränt idag. Själv bestämde jag mig för att ligga sist idag eftersom jag låg i täten förra veckan. Fick sällskap av favvo-R och vi höll koll längst bak i princip hela rundan. Vi var inte så många idag, några var sjuka och andra sprang med långsammare grupper på grund av uppehåll eller sjukdom, men sisådär 45 löpare hade vi att hålla ett vakande öga på ;-)
De första 7 kilometrarna gick lätt, längs Strandvägen och Söder Mälarstrand, men när vi nådde Tanto och gångvägen vid vattnet började modden göra sig påmind. Det blev liksom två steg framåt och ett bakåt, stundtals kändes det lite slitigt (vilket nog mest får skyllas på att jag var "dagen-efter-kvällen-före").
När vi kom över på Årstasidan började gruppen bli lite utdragen och vi tappade några medlöpare på vägen, klokt av dom dock att lyssna på kroppen och inte slita ut sig på långpasset. Det var ganska slirigt i backarna även idag, men det var betydligt mer lättsprunget än igår. Vi lyckades iallafall ta oss fram till Liljeholmsbron utan några halkskador eller andra missöden och när vi fick fast mark under fötterna igen så flöt löpningen på betydligt bättre. Gruppen höll ihop och löparmaskinen tuffade över Västerbron i fin fart :-) Trots att det var ganska många söndagsflanörer ute så flöt löpningen riktigt bra längs Norr Mälarstrand och tillbaka mot Stadion.

Sista kilometrarna lämnade jag svanspositionen och gav mig in mitt i löparklungan för att hinna prata lite med andra glada löpare också. De flesta verkade pigga, liksom jag, och när vi nådde Stadion kändes det bara fint för egen del. 22,84 km med snittfarten 5:04 min/km tyckte min Garmin att vi skrapat ihop idag. Ett riktigt skönt dagsverke, helt enkelt! :-)

6 kommentarer:

Unknown sa...

Bra jobbat trots att det blev sent i lördags men ack så trevligt:)

/S

Karin sa...

Tack, Staffan! Det var värt varenda sekund av förlorad sömn, verkligen rasande trevligt! Tack för det :)

gullfot sa...

Åh, vad trevligt med grönt! Jag får vårkänslor :-)

Bra kämpat därute. Lite vin sinkar inte en duracellkanin.

Anonym sa...

Hey You! Vilken fin ny bild på dig.
How you doin...?(som Joey i "Vänner" skulle ha sagt)
A V I S( Avdelningen Väldigt Interna Saker): Det lät så bra i mitt trötta huvud, men kom ut helt fel!(tidigare i dag)
Kan du förlåta mig?
Kramar/ Desperate-House-Pumpan

Karin sa...

Fredrika: Ja, jag tyckte att det behövdes. Våren kommer tidigt i år, jag har det på känn :-) Fast jag ska nog ta det lugnt med vinet fortsättningsvis, Vitargo är bättre uppladdning än vin, trots allt.
Pumpa-pappan: Men äsch, be inte om ursäkt. Det var kul ju :-) Man får vara trött dessutom...

Anonym sa...

Du är alltid så härligt positiv! Jag håller med om att det trots alla farhågor blev ett mycket bra pass. Arne är verkligen en ypperlig farthållare! Dessutom var gruppen väldigt disciplinerad och flera löpare kom med vägvalstips så vi slapp en trappa och flera rödljus.Det blev till slut "bara" sex stycken irriterande rödljusstopp.
Ses vi om två veckor? Då missar du ju Lidingörundan,eller kör du den med coachD?

Ha det bra!/Clarre