torsdag 23 oktober 2008

Energiläckage

Ett återkommande tema på denna blogg är att jag är ett pucko. Nu har det hänt IGEN! ;-)
Jag skulle behöva laga lite energiläckage med gaffatejp, det har varit mycket runt omkring mig som krävt min uppmärksamhet och som på ett eller annat sätt sakta tömt mig på energi. Det har varit mycket jobb och rejält tufft på jobbet. Verkligheten går inte att värja sig mot, och tur är väl det, men också tungt. Nåja, det brukar ju hjälpa med lite träning och just nu har jag fått ihop coachens schema riktigt bra. Enda abret har varit att det har gått så otroligt trögt, kroppen har varit så sjukt seg på samtliga pass utom helgens långpass. Igår kom jag på varför. Jag, mitt pucko, har av någon fåfäng anledning dragit ner på kolhydraterna och ätit mer fett och proteiner. Och jag är beroende av att ha käkat bra kolhydrater innan jag springer, vilket jag hade i lördags men varken i måndags eller igår. Inte konstigt att kroppen då gör en tvärnit. Här har jag trott att jag är ur form och så har jag utan att tänka mig för gjort en kolhydratsdränering. Efter att ha fyllt på min stackars kropps glykogenlager har världen helt plötsligt blivit mycket trevligare. Och jag har åter igen lärt mig att jag kanske borde tänka lite längre än näsan räcker ;-)

För övrigt har virrpannefasen övergått i "whatever"-fasen. Det får gå som det går, jag har iallafall inte tränat ordentligt sedan Berlin Marathon. Imorgon börjar förberedelserna med att packa, det lär bli en spännande historia. Stay tuned!

15 kommentarer:

Masse sa...

jamenvafaan! Det kunde du väl räknat ut med ars*et :-)

Visst är det en läskig skillnad?

Magda Gad sa...

att träna utan kolhydrater är verkligen skit. har jag gått på diet ett tag och tvingats göra det och sen fyllt på så blir jag så pigg att jag tror att jag blivit drogad ;-)

Magdalena sa...

Jag kan rekommendera Runekakor. Tog en sån idag före träning och flöööög fram utan blyben. Kolla min makes blogg (www.piratfarsan.wordpress.com) för recept. Smaskens.

Helena sa...

Karin jag följer med spänning....allt ;)

Karin sa...

Masse: Ja, jag BORDE ha kunnat räkna ut det. Om det inte vore för att det var slut på kolhydrater ;-) Och ja igen, skillnaden är riktigt läskig!
Magda: :-D Jag känner verkligen igen mig. Det var en rejäl speed!
Magdalena: Runekakor är smaskens! Jag har recept sedan tidigare (tusen tack ändå) men har varit för lat för att joxa ihop några ;-) Sitter helt klart som en smäck inför träning!
Helena: :-D Inte så spännande på jaktfronten dessvärre. Men i övrigt, håll i hatten!

Anonym sa...

Snacka om att ha löpningen i kroppen! Den kolhydrattömmer utan att ägarinnan är medveten om det - hur vältränad kan man bli egentligen? :-)

Karin sa...

Hahaha, ägarinnan kolhydrattömmer utan att tänka på konsekvenserna ;-D Så tokigt det kan bli...

MarathonMia sa...

Jag tror att du kommer pricka in ditt livs formtopp! För med kolhydraterna kommer orken, och med orken kommer viljan. Och du är tamejfan den envisaste, sötaste LillaMy som kommer flyga fram på NewYorks gator!

Anonym sa...

Ja ladda nu ordentligt för på söndag blir åka av! Sub40 here we come, eller? :)

Karin sa...

Mia: Tack, du är väl för rar! :-) Om inte annat så kommer den evisaste lilla My:n att springa och tok-le åt hela NYC av löparlycka!!
Medeldist: Med lite flyt och förhoppningsvis mestadels medvind så kanske, kanske, kanske... Jag tar rygg på dig! :-) Laddad? You bet!

Benet sa...

Ja, tryck i dig ett tjog Runekakor innan söndag och spräck den där 40-gränsen! Heja Heja!


Inte för att jag är skadeglad, nej det vill jag verkligen inte se mig som, men....
liiite skönt är det att höra att "proffsen" också gör lite "tabbar" och tankefel ibland. Det får ju en att i varje fall lite grand förlåta sina egna klantmisstag som man lyckats med då och då...


Ha det bäst på Åland! Och i NY förstås! :-)

Dunceor sa...

Hela grejen med kolhydratstömning och laddning har jag lagt ner. Jag åt som vanligt inför Växjö och hade inga problem. Jag tycker inte om att laborera med kroppen så utan jag vet vad som funkar och det är bättre att hålla sig till det. Visst lite mer kolhydrater kan det bli dagarna innan man tömning känns bara besvärligt.

Nix sa...

knäppkänga! pajsare!

Du kan ju inte träna som en nötpanna och skippa kolhydrater. Det är som att köra bilen på bara olja...

Har du körkort för din kropp eller fick du den i ett cornflakespaket ;)

Karin sa...

Benet: Jag är långt ifrån ett proffs, snarare är jag rätt korkad vad gäller eftertanke ;) Men det är helt okej att vara lite skadeglad, jag bjuder ju på det. Och tack, jag lovar att sikta mot sub40 även om jag nog inte når det i år!
Dunceor: Alltså, jag hade absolut inte planerat att kolhydrattömma, brukar inte göra det heller. Snarare tänkte jag kortare än näsan räcker och ställde till det för mig, helt oavsiktligt. Jag är nämligen en kolhydratsknarkare egentligen...
Nix: Jag beställde körkortet på Internet ;)

Anonym sa...

Grattis till segern på Åland!