torsdag 12 juni 2008

Underbara träningskompisar

Livet har varit minst sagt hektiskt den här veckan och på jobbet har det varit kaos. Och sommaren har inte ens börjat... Jag är enormt glad över att vara såpass vältränad som jag är, mina ben och min rygg tar inte stryk av en dags stående/gående/fastnande-i-konstiga-arbetsställningar. Och att jag har löpningen som ventil för allt på jobbet. Idag har jag övat på att vara barnmorskan from Hell, lyckades tack och lov inte så bra med det men var lättad när arbetspasset var slut och jag fick gå hem. Var så trött att jag knappt orkade tänka, men idag var det ju IF Linnéa-träning på schemat. Går inte att missa!
Så, iväg till träningen och så fort jag klev in genom dörren till "klubbstugan" och träffade coach Allan och coach Nisse så försvann tröttheten och förbyttes till glädje. Vi blev inte så många idag, flera underbara vänner som saknades, men det var som vanligt ett glatt gäng som samlades. Vi pratade lite SM, jag fick gratulationer till att ha blivit bästa TSM-tjej och så pratade vi såklart om nästa marathon; Berlin. Längtar!
Coach Allan fick stå över dagens träning pga rejält smärtande benhinnor (krya på dig, Allan!) men coach Nisse skulle se till att det blev en "lugn runda" runt Årstaviken. Jojo... Riktigt lugn blev den ju inte...
Värmde upp från Zinken och över Liljeholmsbron men väl över på södersidan om Årstaviken så satte Nisse fart och de följande 6 kilometrarna får nog klassas som snabbdistans; 4:36-pace i snitt (och då är det rätt backigt på Årstasidan...). Avslutade med en dryg km nedjogg i 4:50-fart (som just då kändes oändligt långsamt och motigt). Totalt 9,66 km, 45:19 min, snittpace 4:40 min/km, puls 177/189. Ett ganska tufft pass, lite sega ben och framförallt ett ganska förvirrat psyke. Jag MÅSTE ordna en vettig plan och ett nytt mål!
I vilket fall var det helt underbart att träffa välbekanta träningsansikten igen, som att hitta hem lite :-) Om inspirationen varit borta tidigare så är den definitivt tillbaka nu. Med besked!

10 kommentarer:

Magda Gad sa...

Ja vad härligt! Inspiration från människor som brinner för samma sak, det är verkligen givande. Skön runda också, hade tänkt ta den ikväll men det sprack tyvärr.
Låter fö som du behöver ett nytt typ Sz-schema att följa för att komma ur post-mara-koman.

Karin sa...

Ja, det är ju det :-) Och du har helt rätt i att jag behöver en plan. En stor fet plan, långsiktig och detaljerad. Jag ska på något sätt jobba fram en sådan innan midsommar - sen kör jag, bära eller brista!

Anonym sa...

Underbart att du hittat inspirationen igen!
Jag blir allt avundsjuk på dig och dina löparkompisar, måste vara super att få peppning irl, även om bloggpepp oxå funkar fin-fint. Men ibland skulle det sitta fint med någon som drog en framåt rent fysiskt. :-)

Dunceor sa...

Tråkigt att Allan fortfarande har så stora problem. Man har inte hört talas om något efter maran så jag hoppades på att det hade blivit bättre.
Träningskamrater är bra men löpning är i mina ögon en ensam sport och jag tror jag föredrar det lite ås =)

MarathonMia sa...

Jag önskar att jag kunde ha delat upplevelsen med dig. Men du beskriver så bra så jag var liksom där, men utan att få träningsvärk.

Vi får väl be Nisse hålla i Allan så kan du och jag och resten av gänget gå lös på hans benhinnor - nåt måste ju gå att göra! Eftersom läkarna bara vill dricka kaffe med honom...

Anonym sa...

Tycker inte du behöver sätta så mycket mål mer än att bli bättre hela tiden och ha kul på vägen.
(och ge mej en tuff match emot 42,2 km i 4:30. Kanske Vällingby 2009 ?)

Planen för att nå dit:
Kör på som du gör ungefär men addera mer högintensiv träning såsom 4x4min intervaller. Inte mer löpning dock för då går du kanske sönder. En crosstrainer skulle kunna vara det perfekta redskapet för dina 4x4. En ny på TV-shop (Orbitrek) går loss på 1700:-, men det finns ju gott om dom på blocket också.
Sedan har jag ju också nämnt hopprepets förträfflighet.

Anonym sa...

Jag tror fortfarande på en halvmarainriktning ett tag framöver ;) Funderar själv på StHM och då skulle jag behöva draghjälp... :)

Karin sa...

Bureborn: Jo, det är faktiskt helt underbart att ha sällskap ibland. Du får dra med dig kyrkvaktmästaren ;)
Dunceor: Hade du frågat mig för ett år sedan hade jag hållt med, men nu känner jag verkligen behovet av att springa ihop med andra. Sliter gör man ju ensam ändå...
Mia: Som alltid har du bra planer. Jag är självklart på! :-)
McH: Sant! Jag lovar att ge dig så mycket motstånd jag kan förmå. Och ett hopprep ska nog införskaffas snarast, sen blir det tävling mot klockan.
Berglund: Jag ska anmäla mig till halvmaran... Vi ses nog 6/9 och jag är helt inställd på att ta rygg på dig!

Anonym sa...

Ser att du är snabb som vanligt :) Själv ska jag också springa halvmaran och har inte riktigt bestämt mig hur jag ska träna. Lutar åt att testa FIRST-programmet för 10k eller 21k, verkar passa mig ganska bra med många tuffa pass. Kanske nåt att snegla på? Har en länk till det på bloggen.

Karin sa...

Tack =) Jag ska genast kolla in länken och fundera lite ;)