söndag 17 februari 2008

Snabbdistans med trötta ben.

Träningsveckan fick avslutas med en snabbdistans eftersom jag jobbade när mina TSM-kompisar var ute och sprang. Åh, så avundsjuk jag var när jag tittade ut genom fönstret på jobbet vid 11-tiden!! Får längta till nästa söndag istället...
Min träningssöndag blev sådär, kroppen kändes sliten efter två hyggligt snabba pass på raken. Inte mycket att göra något åt när min torsdagsträning blev inställd pga jobb, så jag snörade på de nya dojjorna och log lyckligt innan jag gav mig iväg. Det gick lite för fort i början, igen! Att man aldrig lär sig... Började lugnt och fint på 5.00/km, men tyckte att det var så himla härligt och kändes så lätt att jag pinnade på och hade helt plötsligt hamnat på 4:29-tempo efter 2K... Lyckades hålla farten till 5.8K och sen blev det till att stanna, andas lite och fortsätta... Sprang ytterligare en dryg km i 4:33-fart. Sen tyckte mina vader att det fick vara nog, sista biten hem gick i 5:32-fart; uppförsbackseländet inkluderat. Pulsmässigt snittade jag 171', så det kändes helt ok att vara lite trött... Eller mycket trött!
Hade för övrigt en intressant upplevelse idag igen. Vadmusklerna protesterade högljutt mot slutet av snabbdistansen och helt förbryllad kom jag på varför; framfotslöpning! När det går fort vill jag tydligen löpa "på tå" och då är det kanske inte så konstigt att vaderna stumnar efter ett tag, särskilt inte när man är ovan och har nya skor (och säkerligen gör fel!). Lite coolt kändes det faktiskt. Jag-en löpare, på riktigt :-)

Och att bero på skor; vi pratade träningsprylar på jobbet idag och jag berättade om mina nya skor, såklart. Min kollega tipsade mig då om att det var klokt att byta skor med några års mellanrum eftersom de inte håller så länge. Hon såg lite förvirrad ut när jag sa att förbrukar 2-3 skor om året. Att man kunde springa så mycket hade hon aldrig tänkt på :-D

6 kommentarer:

Nix sa...

Ha! Där fick hon ;)

Jag är barnsligt förtjust i den typen av kommentarer. Nu blev du förvånad, eller hur?

Bra tempo - jag hade inte grejat det idag.

Karin sa...

Hahaha :-D
Stum av förvåning är jag inte. Vi är två som gillar sådana kommentarer...
Tack, himla skönt efter veckans motsträviga inledning. Du kommer igen! Och du är långt snabbare än jag någonsin kommer att bli, åtminstone på korta distanser ;-)

Anonym sa...

Det var som min läkare som rekommenderade att jag skulle röra på mig lite mer... Att jogga var bra motion.

Jag svarade att jag sprang 4-5 mil i veckan och skulle springa Åland marathon en vecka senare.

Karin sa...

Hahaha :-) Vad sa läkaren då? Han/hon måste ha känt sig rätt dum, med rätta! Lite kul att få ge ett dräpande svar då... :-D Runners rules!

Karin sa...

Shit va du e grym på att springa snabbt! Kan du inte lära mig hur man gör? =)
Jo vi får ta en fika nån dag! Snart! Lördag?

Dunceor sa...

Köpa skor är ju skoj, klart man köer en drös per år =)